سنسور بدور موتور در خودروها یک قطعه الکترونیکی میباشد که سرعت و حالت چرخش رغبتلنگ موتور را اندازهگیری مینماید و به کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) ارسال مینماید.لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد ECU از این داده ها برای در اختیار گرفتن مجال تزریق سوخت، جرقهزنی، سیستمهای ضد قفل و دیگر عملکردهای موتور به کارگیری مینماید و با به کارگیری از میدان مغناطیسی یا این که نوروروشنایی، سیگنالهای الکتریکی ایجاد مینماید.
سنسورهای بدور موتور معمولاً از یک سری نوع تکنولوژی گوناگون برای اندازهگیری سرعت یا این که وضعیت به کار گیری مینمایند، مثلا تاثیر هال، تاثیر هال اپتیکال، تغییرات جریان الکتریکی و میدان مغناطیسی. لوازم یدکی چینی مشهد این تکنولوژیها به حسگرها این قابلیت را میدهند تا با تمرکز بسیار بالا داده ها را از موتور تودهآوری نمایند. باتوجهبه اینکه سرعت و وضعیت ظریف موتورها برای کاربردهای صنعتی و خودروسازی بسیار دارای اهمیت میباشد، سنسورهای بدور موتور با تمرکز بالا و امکان اعتقاد و باور بالا بایستی پیاده سازی شوند. همینطور، این سنسورها می بایست توانا به همت در موقعیت محیطی متعدد، برای مثال دما، رطوبت و فشار باشند.
سنسور به دور موتور چهطور فعالیت مینماید؟
سنسور به دور موتور فعالیت خویش را با تولید سیگنالهای الکتریکی از روش تغییر تحول میدان مغناطیسی یا این که نور و روشنایی اعمال میدهد. این سیگنالها سرعت و وضعیت چرخش گرایشلنگ موتور را علامت میدهند و به کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) ارسال می شوند. ECU از این سیگنالها برای در دست گرفتن کوشش موتور به کار گیری مینماید.
یکسری نوع سنسور به دور موتور وجود دارااست؟
گونه های مختلفی از سنسور به دور موتور وجود دارااست که در اینجا به سه نوع رایج آنان اشاره می کنیم:
سنسور تغییرپذیری متغیر (VR): این سنسور از یک آهنربا و یک سیمپیچ درست شده میباشد. هنگامی یک قطعه فلزی به سنسور مجاورت یا این که بدور می گردد، میدان مغناطیسی تغییرو تحول مینماید و ولتاژ متناوب (AC) در سیمپیچ ساخت می گردد. فرکانس و صورت موج ولتاژ بستگی بهسرعت و حالت چرخش تمایللنگ داراست. این سنسور نیازی به تغذیه برق ندارد؛ اما ولتاژ ایجاد گردیده ممکن میباشد بسیار بالا باشد. این سنسور در بعضا از خودروهای دیرین مانند پژو ۴۰۵ و پراید به کارگیری میگردد.
سنسور تاثیر هال (HALL): این سنسور از یک آهنربا و یک ترانزیستور ساخته شده میباشد. زمانی یک قطعه فلزی به سنسور مجاورت یا این که بدور میشود، میدان مغناطیسی تغییر و تحول مینماید و ترانزیستور پرنور یا این که بی سر و صدا میگردد. این سنسور نیاز به تغذیه برق داراست و ولتاژ بی واسطه (DC) در خروجی ساخت و ساز مینماید. ولتاژ خروجی دو موقعیت دارااست: صفر ولت (زمین) و ولتاژ تغذیه (از جملهً ۵ ولت). این سنسور در بعضی از خودروهای جدیدتر مانند پژو ۲۰۶ و سمند به کار گیری میشود.
سنسور نوری (OPTO): این سنسور از یک منبع نوری مثل LED و یک گیرنده نوری (مثل فتوترانزیستور) تشکیلشده میباشد. هنگامی یک قطعه فلزی در بین منبع و گیرنده نوری قرار میگیرد، نوروروشنایی انقطاع میگردد و ولتاژ خروجی تغییرو تحول مینماید. این سنسور نیز نیاز به تغذیه برق داراست و ولتاژ بدون واسطه (DC) در خروجی ساخت و ساز مینماید. ولتاژ خروجی دو وضعیت دارااست: صفر ولت (زمین) و ولتاژ تغذیه (به عنوان مثالً ۵ ولت). این سنسور در برخی از خودروهای ژاپنی مانند میتسوبیشی به کارگیری می گردد.
سنسور به دور موتور کجا جای دارد؟
این در خودروها معمولاً در حوالی مبنا چرخها یا این که در اطراف موتور (در بخش عقب موتور بر قالب کلاچ و مجاورت فلایول) قراردارد. ولی ممکن میباشد این سنسور در خودروهای گوناگون در بخشهای دیگری قرار گرفته باشد.
دیفرانسیل خودرو یکیاز مهمترین گروه سیستمهای جابجایی اقتدار به شمار میرود که وظیفه آن جابجایی و توزیع نیروی گذرکرده از باکسدنده و تمایلگاردان به چرخهای جایزه خودرو میباشد. لوازم یدکی لیفان این موسسه خویش مشمول قسمتهای متعدد ریز و درشتی می گردد که پلوس نیز یکیاز آنها به حساب می آید. پلوس رابط جابجایی اقتدار از دیفرانسیل به چرخها میباشد که با اعتنا به اساس مشوق خودرو، ممکن میباشد روی شالوده جلو، عقب یا این که هر دو آنان تعبیه خواهد شد. قطعی این رابط که از بازوی غلتطی به کارگیری مینماید در جابجایی توان اختلال ساختوساز مینماید.
پلوس خودرو چیست؟
به عبارتیسیرتکامل که گفته شد پلوس یک کدام از نصیبهای سیستم دیفرانسیل خودرو به شمار میرود که وظیفه جابجایی اقتدار توزیعگردیده به چرخها را داراست. به ذکر دیگر، پلوس میلهای میباشد که در بین دیفرانسیل و چرخها قرار گرفته و خلال نگهداری اتصال این نصیبها فعالیت جابجایی توان را جاری ساختن می دهد. سازندگان راز پلوس را بهشکل غلتطی پیاده سازی مینمایند تا درصورت چرخش چرخ با شکستگی روبهرو نشود.
سعی پلوس در خودروهای کهن و نو پاره ای گوناگون میباشد. در خودروهای سابق، تعداد متعددی ساچمه در پلوس اجرای نقش میکردند که در مثالهای مدرن با یک سهشاخه جابجایی نیرو جایگزین گردیدهاند.
پلوس چه نصیبهایی دارااست؟
پلوس خودرو قطعهای به ظواهر معمولی میباشد که وظیفه ارتباطی مهمی داراست. جاریفعالیت نقشی مهم در اتصال قسمتهای خردخیس پلوس به یکدیگر داراست چراکه این سیستم نیاز به دستکم نیروی اصطکاک در بین اجزای خویش میباشد. زیربخشهای پلوس عبارتند از:
سرپلوس
نصیب اتصال پلوس به چرخها را سرپلوس مینامند که نقش مهم انقال نیرو را برعهده گرفته میباشد. این قسمت که بایستی تا حدودی تکان آزادانه داشته باشد تا درصورت چرخش چرخ در پیچوخمهای جاده با شکستگی مواجه نشود.
مشعلی پلوس
مشعلی پلوس سهشاخه جابجایی توان را باطن خویش مکان می دهد و وظیفه داراست تا آن را به دیفرانسیل و باکسدنده متصل نماید.
گردگیر پلوس:
وظیفه مهم گردگیر پلوس (به صورت مخروطی و قیفی در انتهای پلوس) پرهیز از ورود گرد و خاک هوا باطن پلوس میباشد تا در کارکرد آن مشکلی ساختوساز نشود. این گردگیر فی مابین چرخ و باکسدنده قرار میگیرد. گردگیر بهخیال رابطه قربت که با جعبدنده خودرو داراست تحت عنوان قطعهای حساس شناخته میگردد و با گذر فرصت در گیر فرسودگی می گردد. این فساد بعدا سبب جراحتهای دور از شوخیخیس و ازهم گسیختگی آن می شود تا آخر و عاقبت پس دادن گریس گردد.
سه شاخ پلوس
سه شاخ با چرخ و مشعلی سرگرم میباشد و داخل سرپلوس قرار می گیرد. این نصیب مرتبه آزادی طولی پلوس را ممکن مینماید؛ به عبارت دیگر، پلوس بهواسطه سهشاخ می تواند در راستای طولی جنبش نماید. این جنبش می تواند عبور خودرو از مسیرهای ناهموار را معمولیخیس نماید. سهشاخ کامل شدنکننده جنبش چرخشی پلوس نیز به شمار میرود.
گرایش پلوس
در میان دو رمز پلوس قرار میگیرد و با اسم شافت پلوس نیز شناخته میشود. به جهت ماهیت این قطعه، از محصول آلیاژهای مستحکم تنظیم می گردد تا فشارهای متعددی را تحمل نماید.
قبلا به کرات درباره فرآیند احتراق ترکیب سوخت و هوا در پیشرانههای باطنسوز سخن کردهایم. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد به عبارتیطور که می دانید بعداز اشتعال این ترکیب گازهایی نتیجه ها می شود که میبایست به خارج از محیط احتراق و نهایتاً خارج از خودرو هدایت شوند. اینگونه وظیفهای بر ذمه سیستم اگزوز خودرو گذارده شدهاست. اکثر شما عزیزان با این سیستم آشنا میباشید ولی دراین نوشته ی علمی می خواهیم به جزئیات آن مثلا اجزا و وظایف بی نقص اگزوز بپردازیم.
سیستم اگزوز خودرو
لوازم یدکی چینی مشهد
وظیفه مهم این سیستم هدایت گازهای نتایج از اشتعال ادغام سوخت و هوا به خارج از خودروست. ولی کارکرد اگزوز به همین یک آیتم محصور میگردد و شغل های دیگری همانند کاهش گازهای آلاینده و سروصدای تولیدی نیز بر ذمه سیستم اگزوز میباشد. این سیستم همینطور کوشش کلی وسایل نقلیه را ذیل تأثیر قرار میدهد و براین اساس پیاده سازی صحیح و اصولی آن عنایت متعددی دارااست. آنسیرتکامل که اشاره شد کارکرد مهم این سیستم هدایت گازهای مضر و داغ ناشی از اشتعال ترکیب سوخت و هوا به خارج میباشد. این گازهای مضر دربرگیرنده کربن مونواکسید، نیتروژن اکسید و هیدروکربنهای نپخته میباشد که همه برای آدم و گوشه و کنارزیست مضر میباشند. این گازها می توانند از راز سیلندر و منیفولد اگزوز یا این که توربوشارژ عبور نمایند. همینطور گازهای خروجی به مبدل کاتالیتیک یا این که به عبارتی کاتالیزور میرسند تا واحد سنجش آلایندگیشان کاهش یابد. به دنبال گازها از مافلر یا این که سایلنسر عبور مینمایند تا سروصدای تولیدی نیز کمتر خواهد شد.
نصیبهای متفاوت سیستم اگزوز خودرو
مهمترین نصیبهای این سیستم مشمول قطعات پایین میباشند:
منیفولد اگزوز
وظیفه این قطعه که با اسم هِدِر اگزوز نیز شناخته میگردد عدهآوری گازهای نتایج از اشتعال ادغام سوخت و هوا و وارد کردن آن ها به باطن یک لوله میباشد. منیفولد اولین قطعه از سیستم موردبحث به شمار میرود و مستقیماً با پیشرانه رابطه داراست.
سنسور اکسیژن
معمولاً دو سنسور اکسیژن در خودروها بکار میرود که یکی آنها بعداز منیفولد و دیگری پیش از مبدل کاتالیتیک یا این که کاتالیزور نصب میگردد. وظیفه این قطعه اساسی اندازهگیری واحد سنجش اکسیژن در گازهای خروجی اگزوز میباشد.
لوله اگزوز
این لولهها مسیر هدایت گازها به خارج از خودروها میباشند و منجر رابطه قطعات گوناگون سیستم اگزوز با یکدیگر می شوند. طراحان خودرو هنگام پیاده سازی و تشکیل داد لولهها ساخت فشار بالا را در حیث دارا هستند.
کاتالیست خودرو
این قطعه که در مملکت ما با اسم کاتالیزور شناخته گردیده بعد از منیفولد قرار می گیرد و وظیفه آن حذف گازها و آلایندههای مضر همانند کربن مونواکسید و نیتروژن اکسید از اگزوز میباشد. بایستی دانست کاتالیزور قطعهای نسبتاً لوکس میباشد و معیار سرقت آن در سالهای اخیر بهطور قابلتوجهی ارتقا یافته میباشد.
رزوناتور اگزوز
این قطعه در همگی خودروها نیست. رزوناتور بعداز کاتالیزور نصب میگردد و غرض از بهکارگیری آن کاهش صدای تولیدی در فرکانسهای معلوم میباشد.
مافلر/سایلنسر
مافلر یا این که سایلنسر برای کاهش سروصدای تولیدی اگزوز بکار میرود. اما می بایست دانست این قطعه با رزوناتور گوناگون میباشد چون در طیف وسیعی از فرکانسهای گوناگون عمل مینماید درحالیکه رزوناتور برای کاهش صدا در فرکانسهای منحصربهفرد بکار میرود.
رمز اگزوز
نهایتاً به قسمت انتهایی سیستم اگزوز میرسیم که خروجی یا این که راز اگزوز اسم دارااست. از این محل گازها به خارج هدایت میگردند و امروزه نقش مهمی در زیبایی خودرو نیز جاری ساختن مینمایند.
شیوه فعالیت سیستم اگزوز خودرو
شاید برای شما این سؤال اتفاق افتاده باشد که شیوه شغل سیستم اگزوز خودرو به چه شکل میباشد. بایستی اظهارکرد بعد از ایفا چهارمین سیکل پیشرانه داخلسوز، گازهای اگزوز ساختوساز میشوند. منیفولد اگزوز که به پیشرانه متصل میباشد کلیه گازها را از محیط کلیه سیلندرها عدهآوری کرده و به باطن یک لوله میفرستد. گشوده و مسدود شدن منیفولد از روش یک سوپاپ منحصر در دست گرفتن میشود. گازهای اگزوز بعد از کاتالیزور عبور مینمایند. وظیفه این قطعه کاهش آلایندگی تولیدی خواهد بود.
سیستم اگزوز خودرو
کاتالیزور سیستمی غامض میباشد که از عکس العملهای شیمیایی برای کاهش ترازو مونواکسید کربن و نیتروژن اکسید و تبدیل آن ها به گازها بیزیان به کارگیری مینماید. این پروسه با دو طرز اکسایش و کاهش اجرا میگردد. فرآیند کاهش وقتی چهره میدهد که ذرات نیتروژن اکسید از کاتالیزور عبور مینمایند. این مبدل منجر تبدیل گازهای حافظه گردیده به نیتروژن و اکسیژن که بیخطر میباشند میگردد. اکسایش نیز وقتی چهره می دهد که مونواکسید کربن وارد کاتالیزور میشود. این قطعه یک اکسیژن دیگر را به مونواکسید کربن اضافه مینماید تا دیاکسید کربن ساخت گردد. دیاکسید کربن اگرچه خویش یک آلاینده میباشد البته مخاطرات کمتری نسبت به مونواکسید کربن داراست.
سنسورها نقس بسیار حیاتی و کلیدی در کوشش خودروها داراهستند. حتیدر ارزان بها ترین خودروها دستکم از ۱۰ الی ۱۵ سنسور گوناگون مصرف شده.لوازم یدکی لیفان این رقم در خودروهای گرانقیمت و گرانقیمت شاید به بیشتراز ۱۰۰ هم رسد. یکیاز سنسورهایی که به کار گیری از آن در دهه اخیر متداول گردیده کیک سنسور اسم داراست.
کیک سنسور چیست؟
فکر کنید از خرید برگشتهاید و دو دستتان مالامال میباشد یا این که شاید هم باکسای را با دو دست گرفتهاید. درین فرصت نمیتوانید با ریموت یا این که دکمه بالای پلاک در صندوق عقب را گشوده فرمایید. درین حالت ناچار میباشید که وسیلههایی که در مشت گرفتهاید را بر زمین بگذارید و آن گاه در صندوق عقب را گشوده نمائید. درحال حاضر در شرایطی که زمین پاره ای تر، خاکی یا این که گلی نیز باشد اوضاع و احوال بسار مشقت بارخیس و بدتر می گردد. سازندگان خودروهای مدرن برای رفع این اختلال از سنسوری به اسم کیک سنسور به کارگیری مینمایند.
کیک سنسور چهطور شغل مینماید؟
هنگامی که ریموت خودرو در جیب کت یا این که شلوار شما باشد، کافیست به خودرو مجاورت گردید و پای خویش را یک توشه تحت سپر عقب جنبش دهید درین مجال در صندوق عقب همدم با یک بوق کوتاه گشوده می گردد. چنانچه خودروی شما مجهز به صندوق عقب برقی باشد در صندوق عقب با جکهای برقی تا آخر گشوده میگردد و هنگامی که مجدد پای خویش را پایین سپر تکان دهید در صندوق به صورت اتومات بسته می شود. ولی درصورتیکه از صندوق عقب مسافت بگیرید به صورت اتومات نیز بسته می گردد. ولی درصورتیکه خودرویتان صندوق برقی نداشته باشد بعد از آزاد شدن ضمانت کننده قفل صندوق، در به آرامی با امداد فنرها گشوده گردیده ولی در غایت، بستن آن به ذمه خودتان میباشد.
نکات دیدنی راجعبه کیک سنسور
این سنسور برای نخستین دفعه در سال ۲۰۱۱ ابتکار شد و رفته رفته به کار گیری از آن همگیگیر شد!
در شرایطی که خودرو پرنور باشد قابلیت و امکان گشودن صندوق با سنسور پا نیست.
در حالتیکه دوبار پی درپی پای خویش را تحت سپر جنبش دهید در صندوق گشوده نمیشود.
یک کدام از لازمههای وجود این سنسور در خودروها، مجهز بودن به ریموت کیلس یا این که به عبارتی سیستم ورود و خرج سوای کلید میباشد.
در شرایطیکه بیشتر از یک ثانیه پایتان را ذیل سپر نگه دارید در صندوق گشوده نمیشود.
کیک سنسور -سنسور پا
فهوم مهم اسب بخار این میباشد: توان بلندکردن وزنه ۷۵ کیلوگرمی به طول ۱ متر در پهنا ۱ ثانیه. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد بنابر تعاریف فیزیکی، در تاثیر واردشدن نیرو، وزنه ۱ متر جابهجا گردیده و عمل اعمال می شود. هرچند برای بشرها اهمیتی ندارد که یک اسب این عمل را ایفا دهد یا این که یک خودرو، ولی از آنجا که خودرو سریعخیس آن را به نقطه نهایی می رساند، بشر مدرن به خودروی عشق بیشتری داراست.
پس می بینیم که سرعت جاری ساختن شغل هم برای ما عنایت داراست. لوازم یدکی چینی مشهد در ضوابط فیزیک، به نرخ (سرعت) جاری ساختن فعالیت، اقتدار می گویند. عبارت «اسب بخار» هم فقط یک واحد برای اندازهگیری همین اقتدار به شمار میرود؛ به عبارتیسیرتکامل متر واحد اندازهگیری ارتفاع و سانتیگراد، واحد اندازهگیری دما میباشد.
اسب بخار از کجا آمده میباشد؟
برای فهم و شعور عالی کلمه اسب بخار، بگذارید نگاهی به طریق تولید آن بیاندازیم. در عصرای از تاریخ، فردی یک وزنه را از روش یک نخ و قرقره به یک اسب میبندد و کاری مینماید تا اسب بختبرگشته با جنبش خویش، وزنه را بلند نماید (مبنی بر تصویر بالا). با دقت به اندازهگیریهای این فرد، اسب با گذر ۱ ثانیه، وزنه ۷۵ کیلوگرمی را ۱ متر بلند مینماید. پس به ذکر خیرچسب البته حیاتی ریاضی، توان به عبارتی نتیجه ها تقسیم عمل بر مجال میباشد. با درنظر دریافت کردن این فرمول شعور میکنیم که در حالتی که وزنه نصف گردد، اسب یادشده میتواند درعرض ۱ ثانیه وزنه را ۲ متر جابهجا نماید.
حقیقت گشتاور چه ربطی به توان داشت؟
خلق خودرو گذشته و پس از بدور موتور خاصی که در آن به حداکثر قدرتش می رسد، روی کارایی آخری اثر بهسزایی دارااست. برای فهم و شعور عالی این مسئله، دو خودرو را در حیث بگیرید که هر دو به پیشرانههای ۲ لیتری ۲۰۰ اسب بخاری مجهز گردیدهاند. موتور «الف» از توربوشارژر فایده میبرد درحالیکه موتور «ب» تنفسطبیعی میباشد.
با نگاه به نمودار اقتدار (تصویر بالا) می بینیم که موتور الف در به دور ۲۵۰۰rpm حدود ۱.۵ موازی توان بیشتری ایجاد مینماید. ادله آن هم در نمودار گشتاور تحت مشخص و معلوم میباشد؛ چراکه در آن به دور موتور بهخصوص، پیشرانه توربوشارژ ۱.۵ موازی گشتاور بیشتری دارااست. پس با اینکه خودروی توربو در حصول با گاز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سریعخیس از خودروی تنفسطبیعی خواهد بود، مزیت اساسی آن سرعت بیشتر در به دور موتورهای زیر مانند ۲۵۰۰rpm میباشد؛ جایی که توربوشارژر گشتاور متعددی ساخت مینماید. اما حداکثر سرعت آنان به طور تقریب یکسان خواهد بود زیرا عملا اقتدار یکسان به حداکثر سرعت یکسان ختم میگردد؛ مگر آنکه خودروساز آن عمدا را محصور نماید.
کیلووات چیست؟
کیلووات هم یک واحد دیگر در اندازهگیری توان به شمار میرود که احتمالا آن را در وسایل برقی یا این که خودروهای الکتریکی بیشتر شنیدهاید. امروزه توان تک تک پیشرانهها را با این واحد پذیرش مینمایند؛ چراکه در ارتباط با اندازهگیری اقتدار، واحدی علمیخیس به شمار میرود و ربطی به تفاوتهای حوزهای ندارد. فقط دلیلی که امروزه ما بهمکان این واحد از اسب بخار به کارگیری می کنیم این میباشد که برخلاف لامپ خواب یا این که سردخانه، این خودروها بودند که جایگزین اسبها شدند.
با شروع بعدازظهر خودروهای برقی البته این واحد مجدد وارد میدان شدهاست و عدم به کار گیری از آن مانند ذکر توان تلویزیون به اسب بخار خواهد بود که یه خرده مضحک به لحاظ می رسد. بالاخره خودروهای برقی هم نوع تبارکخیس و غامضخیس وسایل الکترونیکی باطن منزلمان میباشند که با به عبارتی صدای آشنای ریشتراش برقی یا این که ماشینلباسشویی جنبش مینمایند؛ البته بسیار از سریعخیس از آنچه تصورش را بکنید.