در صورتیکه بخواهیم درباره کوشش رله خودرو اطلاعاتی را در دست شما عزیزان در اختیار بگذاریم، می بایست اشاره نماییم زمانی که جریان نسبتا ضعیفی وارد سیم پیچ ها میشود سیم پیچ و هسته آهنی به یک آهنربا تبدیل میگردد و بر فنریت ورقه پلاتین غلبه کرده و آن گاه آن را به سمت هسته سیم پیچ جنبش میدهد و سبب ساز اتصال کنتاکت ها به یک دیگر و هم اینگونه عبور جریان اساسی میگردد.
مثلا می قدرت اذعان داشت که در مدار بوق یا این که لامپ های جلو خودرو از رله سود کرده میگردد.
دراینصورت با وصل کردن کلید بوق یا این که لامپ های جلو، رله وصل میگردد و این رله برق لازم بوق یا این که لامپ های جلو را از روش مدار شارژ یا این که باتری پشتیبانی می کند. لازم به ذکر میباشد که رله با جریان برق ضعیفی فعال میشود و از این رو جریان متعددی از کلید بوق یا این که کلید لامپ های جلو عبور نخواهد کرد و از سوختن یا این که جرقه زدن در کلید بوق یا این که کلید لامپ های جلو پرهیز به کار میاید.
عیب یابی رله چه طور میباشد؟!
یکیاز مهمترین مباحث، عیب یابی رله میباشد. بعضی وقت ها ممکن میباشد رله با اشتباهات زیادی مواجه گردیده و در گیر عیب گردد. از این رو بسیار ضروری میباشد که رله عیب یابی خواهد شد و کارشناس در این باره به حل خلل جانور چه در سیستم خودرو و چه در وسایل برقی دیگر بپردازد. به عنوان مثال مورد ها بسیار اساسی درباره عیب یابی رله می شود به مفاد پایین اشاره داشت:
۱ـ عیب یابی رله گشوده گردیده:
رله های گشوده گردیده می بایست توسط اهم متر رسیدگی گردند که میان محور های 85 و86 سیم پیچ رله می بایست مقاومت الکتریکی کمتر از 100 اهم وجود داشته باشد و همینطور نباید اتصالی وجود داشت باشد
در شرایطیکه ولتاژ 12 ولت در اندازه بسیار خرد ( یک الی دو ثانیه ) بدین دو اساس متصل و انقطاع خواهد شد، آنگاه باطن رله تندرست بایستی صدای تیک تیک جدا و وصل شدن به گوش رسد.
برای این که بتواین شمارا با کارایی این قطعه اساسی آشنا نماییم موردنیاز میباشد که در صدر اشاره ای مکانیزم سعی آن داشته باشیم.
مکانیزم کوشش سنسور ضربه ماشین بدین شکل میباشد که مبنی بر با یک مقاومت متغیر (پیزو الکتریک ) شغل می نماید. در ساختار درونی این سنور ها از یک ورقه با حالتی ارتعاشی و یک پیزوالکتریک مستعمل میباشد، این اجزا داخلی در شکل بروز هر سیرتکامل ضربه در گیر تغیر معیار مقاومت می گردند.
در طول هایی که فرکانس ارتعاشات باطن موتور بیشتر از 12 یا این که 16 کیلو هرتز میگردد، معیار ولتاژ خروجی در همگی سنسور ها ارتقاء پیدا می نماید و سود این عملیات به ای سی یو ارسال میشود.
در زمان ایفا این عملیات ها برای این که احراق سوخت به طور بی نقص و در حین مطلوب صورت پذیرد، می بایست اختلاط هوا و طاقت فرسا به ترازو معلوم گردیده صورت بپذیرد.
در صورتیکه نتوان گرمای داخل موتور را در اختیار گرفتن کرد و بیشتر از حد باشد، در فیض جرقه زنی ها سوا تایمینگ شمع ها اعمال میشود کهاین قضیه سبب میگردد مقدار جرقه زنی پیش از این که پیستون به موقعیت بالا در سیلندر رسد شکل گیرد. در غایت سود این وقایع سبب میشود که نوعی احتراق ناخواسته شکل بگیرد.
در فیض این احتراق های در اختیار گرفتن نشده ای که شکل میگیرد سبب ساز آن میشوند که داخل موتور ضرباتی شکل بگیرد. میدانید کهاین ضربه ها در واقع به عبارتی ضربات موتور میباشند که در ابتدا خیس به آنان اشاره کرده بودیم.
زمانی که جریان نسبتا ضعیفی وارد سیم پیچ میشود سیم پیچ وهسته آهنی تبدیل به آهنربا میشود وپس از غلبه بر فنریت ورقه پلاتین,آنرابه سمت هسته سیم پیچ تکان داده و منجر اتصال کنتاکت ها به یکدیگر وعبور جریان اساسی میگردد.
بطور نمونه در مدار بوق یا این که چراغهای جلوخودرو از رله به کار گیری می گردد.
دراینحالت با وصل نمودن کلید بوق یا این که چراغهای جلو, رله ای وصل میشود و این رله برق لازم بوق یا این که چراغهای جلو راازطریق مدار شارژیا باتری حمایت می نماید. مراعات میگردد که رله با جریان برق ضعیفی فعال میگردد وازاین رو جریان متعددی از کلید بوق یا این که کلید چراغهای جلوعبور نمی نماید و از سوختن یا این که جرقه زدن در کلید بوق در کلید بوق یا این که کلید چراغهای جلو, دوری میگردد.
رله چهطور فعالیت می نماید؟
رله دارنده ۵ محور میباشد که دو مبنا ان مرتبط با دو راز سیم پیچ میباشد که ۸۵ و ۸۶ نامگذاری می گردد و هنگامی ما به یکی این مبنا ها برق ( مثبت)و به دیگری بدنه ( منفی)بدهیم این سیم پیچ میدان آهنربائی به وجود میاورد این میدان مغناطیسی سبب ساز کشیده شدن کنتاکت بالائی که کنتاکت ۳۰ می باشد به سمت پائین میگردد و از کنتاکت ۸۷a جداشده و به کنتاکت یا این که اساس ۸۷ میچسبد.
و برق ورودی به خویش را (اساس ۳۰ ) از کنتاکت ۸۷a غیروابسته کرده و به کنتاکت ۸۷ میرساند.که از آن در تشکیل داد آفتامات بوق و رله رشته و رله ۳ قلو کولر گازی و رله دوبل در ماشینهای انژکتوری مستعمل میباشد.
سنسور دمای هوای ورودی موتور (IAT) یکیاز اجزای مدیر موتور میباشد.
این سنسور که یک حسگر الکترونیکی میباشد دمای هوای ورودی که وارد محیط احتراق موتور می شود را اندازهگیری مینماید.
این حسگر عموماً از یک مقاومت حرارتی ساخته شده که نسبت به تغییرات دما برخورد علامت می دهد. هنگامی دمای هوا تغییر و تحول مینماید، مقاومت الکتریکی سنسور نیز تغییر تحول مینماید، کهاین تغییر و تحول به وسیله ECU تعبیروتفسیر میگردد تا دادههای دقیقی برای تهیه فرایند احتراق و فایدهوری سوخت آماده نماید. توجه همت این سنسور در موقعیت متفاوت دمایی بسیار حیاتی میباشد تا موتور بتواند به طور باصرفه فعالیت نماید.
مداقه اعتنا سنسور دمای هوا ورودی
توجه سنسور دمای هوای ورودی برای باصرفهسازی مصرف سوخت و کاهش آلایندگیهای محیطی از التفات بالایی شامل است. داده ها دمایی ظریف به ECU قابلیت میدهد پیکربندی مطلوب برای ادغام سوخت و هوا را ایفا نماید، کهاین دستور باعث به احتراق بدون نقصتری در سیلندرها می گردد. در شکل عدم صدق دادههای ارسالی از سنسور، ممکن میباشد ترکیب سوخت و هوا نامناسب باشد کهاین مسئله می تواند سبب ارتقاء مصرف سوخت و ارتقاء گازهای آلاینده خواهد شد. به این ترتیب، اعتنا و درستی کوشش این سنسور برای مراقبت کارایی باصرفه موتور از التفات بالایی شامل است.
در سیستم ترمز ضد قفل، سرعت چرخ ماشین شما در اختیار گرفتن میشود و در شرایطیکه قفل شدن چرخ تشخیص داده گردد، یک سنسور پیامی را به یک کنترلر می فرستد که ترمز را تا ۲۰ توشه در ثانیه رها کرده و مجددا فشار میدهد و از قفل شدن چرخ خودداری می نماید و به شما یاری می نماید تا آن را مراقبت نمایید.
در اکثری از خودروها و کامیونهای نو مدرن، ترمزهای ضد قفل با بقیه سیستمهای ایمنی مانند در اختیار گرفتن کشش و در دست گرفتن الکترونیکی پایداری فعالیت مینمایند تا تجربیات رانندگی ایمنتری را ارائه دهند.
تفاوت طریق سعی و وظیفه ترمز ABS در خودرو با ترمزهای بی آلایش
زمانی که روی ترمزهای بی آلایش پدال ترمز را به شدت فشار می دهید، یک یا این که چندین چرخ میتوانند قفل شوند. به لطف فعالیت پمپاژ خود کار ترمزهای ضد قفل، میتوانید در اختیار گرفتن را محافظت کرده و در هنگام توقف سریع به سمت جنبش با ایمنی بیشتر هدایت گردید.