سنسور بدور موتور در خودروها یک قطعه الکترونیکی میباشد که سرعت و حالت چرخش رغبتلنگ موتور را اندازهگیری مینماید و به کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) ارسال مینماید.لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد ECU از این داده ها برای در اختیار گرفتن مجال تزریق سوخت، جرقهزنی، سیستمهای ضد قفل و دیگر عملکردهای موتور به کارگیری مینماید و با به کارگیری از میدان مغناطیسی یا این که نوروروشنایی، سیگنالهای الکتریکی ایجاد مینماید.
سنسورهای بدور موتور معمولاً از یک سری نوع تکنولوژی گوناگون برای اندازهگیری سرعت یا این که وضعیت به کار گیری مینمایند، مثلا تاثیر هال، تاثیر هال اپتیکال، تغییرات جریان الکتریکی و میدان مغناطیسی. لوازم یدکی چینی مشهد این تکنولوژیها به حسگرها این قابلیت را میدهند تا با تمرکز بسیار بالا داده ها را از موتور تودهآوری نمایند. باتوجهبه اینکه سرعت و وضعیت ظریف موتورها برای کاربردهای صنعتی و خودروسازی بسیار دارای اهمیت میباشد، سنسورهای بدور موتور با تمرکز بالا و امکان اعتقاد و باور بالا بایستی پیاده سازی شوند. همینطور، این سنسورها می بایست توانا به همت در موقعیت محیطی متعدد، برای مثال دما، رطوبت و فشار باشند.
سنسور به دور موتور چهطور فعالیت مینماید؟
سنسور به دور موتور فعالیت خویش را با تولید سیگنالهای الکتریکی از روش تغییر تحول میدان مغناطیسی یا این که نور و روشنایی اعمال میدهد. این سیگنالها سرعت و وضعیت چرخش گرایشلنگ موتور را علامت میدهند و به کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) ارسال می شوند. ECU از این سیگنالها برای در دست گرفتن کوشش موتور به کار گیری مینماید.
یکسری نوع سنسور به دور موتور وجود دارااست؟
گونه های مختلفی از سنسور به دور موتور وجود دارااست که در اینجا به سه نوع رایج آنان اشاره می کنیم:
سنسور تغییرپذیری متغیر (VR): این سنسور از یک آهنربا و یک سیمپیچ درست شده میباشد. هنگامی یک قطعه فلزی به سنسور مجاورت یا این که بدور می گردد، میدان مغناطیسی تغییرو تحول مینماید و ولتاژ متناوب (AC) در سیمپیچ ساخت می گردد. فرکانس و صورت موج ولتاژ بستگی بهسرعت و حالت چرخش تمایللنگ داراست. این سنسور نیازی به تغذیه برق ندارد؛ اما ولتاژ ایجاد گردیده ممکن میباشد بسیار بالا باشد. این سنسور در بعضا از خودروهای دیرین مانند پژو ۴۰۵ و پراید به کارگیری میگردد.
سنسور تاثیر هال (HALL): این سنسور از یک آهنربا و یک ترانزیستور ساخته شده میباشد. زمانی یک قطعه فلزی به سنسور مجاورت یا این که بدور میشود، میدان مغناطیسی تغییر و تحول مینماید و ترانزیستور پرنور یا این که بی سر و صدا میگردد. این سنسور نیاز به تغذیه برق داراست و ولتاژ بی واسطه (DC) در خروجی ساخت و ساز مینماید. ولتاژ خروجی دو موقعیت دارااست: صفر ولت (زمین) و ولتاژ تغذیه (از جملهً ۵ ولت). این سنسور در بعضی از خودروهای جدیدتر مانند پژو ۲۰۶ و سمند به کار گیری میشود.
سنسور نوری (OPTO): این سنسور از یک منبع نوری مثل LED و یک گیرنده نوری (مثل فتوترانزیستور) تشکیلشده میباشد. هنگامی یک قطعه فلزی در بین منبع و گیرنده نوری قرار میگیرد، نوروروشنایی انقطاع میگردد و ولتاژ خروجی تغییرو تحول مینماید. این سنسور نیز نیاز به تغذیه برق داراست و ولتاژ بدون واسطه (DC) در خروجی ساخت و ساز مینماید. ولتاژ خروجی دو وضعیت دارااست: صفر ولت (زمین) و ولتاژ تغذیه (به عنوان مثالً ۵ ولت). این سنسور در برخی از خودروهای ژاپنی مانند میتسوبیشی به کارگیری می گردد.
سنسور به دور موتور کجا جای دارد؟
این در خودروها معمولاً در حوالی مبنا چرخها یا این که در اطراف موتور (در بخش عقب موتور بر قالب کلاچ و مجاورت فلایول) قراردارد. ولی ممکن میباشد این سنسور در خودروهای گوناگون در بخشهای دیگری قرار گرفته باشد.