قبلا به کرات درباره فرآیند احتراق ترکیب سوخت و هوا در پیشرانههای باطنسوز سخن کردهایم. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد به عبارتیطور که می دانید بعداز اشتعال این ترکیب گازهایی نتیجه ها می شود که میبایست به خارج از محیط احتراق و نهایتاً خارج از خودرو هدایت شوند. اینگونه وظیفهای بر ذمه سیستم اگزوز خودرو گذارده شدهاست. اکثر شما عزیزان با این سیستم آشنا میباشید ولی دراین نوشته ی علمی می خواهیم به جزئیات آن مثلا اجزا و وظایف بی نقص اگزوز بپردازیم.
سیستم اگزوز خودرو
لوازم یدکی چینی مشهد
وظیفه مهم این سیستم هدایت گازهای نتایج از اشتعال ادغام سوخت و هوا به خارج از خودروست. ولی کارکرد اگزوز به همین یک آیتم محصور میگردد و شغل های دیگری همانند کاهش گازهای آلاینده و سروصدای تولیدی نیز بر ذمه سیستم اگزوز میباشد. این سیستم همینطور کوشش کلی وسایل نقلیه را ذیل تأثیر قرار میدهد و براین اساس پیاده سازی صحیح و اصولی آن عنایت متعددی دارااست. آنسیرتکامل که اشاره شد کارکرد مهم این سیستم هدایت گازهای مضر و داغ ناشی از اشتعال ترکیب سوخت و هوا به خارج میباشد. این گازهای مضر دربرگیرنده کربن مونواکسید، نیتروژن اکسید و هیدروکربنهای نپخته میباشد که همه برای آدم و گوشه و کنارزیست مضر میباشند. این گازها می توانند از راز سیلندر و منیفولد اگزوز یا این که توربوشارژ عبور نمایند. همینطور گازهای خروجی به مبدل کاتالیتیک یا این که به عبارتی کاتالیزور میرسند تا واحد سنجش آلایندگیشان کاهش یابد. به دنبال گازها از مافلر یا این که سایلنسر عبور مینمایند تا سروصدای تولیدی نیز کمتر خواهد شد.
نصیبهای متفاوت سیستم اگزوز خودرو
مهمترین نصیبهای این سیستم مشمول قطعات پایین میباشند:
منیفولد اگزوز
وظیفه این قطعه که با اسم هِدِر اگزوز نیز شناخته میگردد عدهآوری گازهای نتایج از اشتعال ادغام سوخت و هوا و وارد کردن آن ها به باطن یک لوله میباشد. منیفولد اولین قطعه از سیستم موردبحث به شمار میرود و مستقیماً با پیشرانه رابطه داراست.
سنسور اکسیژن
معمولاً دو سنسور اکسیژن در خودروها بکار میرود که یکی آنها بعداز منیفولد و دیگری پیش از مبدل کاتالیتیک یا این که کاتالیزور نصب میگردد. وظیفه این قطعه اساسی اندازهگیری واحد سنجش اکسیژن در گازهای خروجی اگزوز میباشد.
لوله اگزوز
این لولهها مسیر هدایت گازها به خارج از خودروها میباشند و منجر رابطه قطعات گوناگون سیستم اگزوز با یکدیگر می شوند. طراحان خودرو هنگام پیاده سازی و تشکیل داد لولهها ساخت فشار بالا را در حیث دارا هستند.
کاتالیست خودرو
این قطعه که در مملکت ما با اسم کاتالیزور شناخته گردیده بعد از منیفولد قرار می گیرد و وظیفه آن حذف گازها و آلایندههای مضر همانند کربن مونواکسید و نیتروژن اکسید از اگزوز میباشد. بایستی دانست کاتالیزور قطعهای نسبتاً لوکس میباشد و معیار سرقت آن در سالهای اخیر بهطور قابلتوجهی ارتقا یافته میباشد.
رزوناتور اگزوز
این قطعه در همگی خودروها نیست. رزوناتور بعداز کاتالیزور نصب میگردد و غرض از بهکارگیری آن کاهش صدای تولیدی در فرکانسهای معلوم میباشد.
مافلر/سایلنسر
مافلر یا این که سایلنسر برای کاهش سروصدای تولیدی اگزوز بکار میرود. اما می بایست دانست این قطعه با رزوناتور گوناگون میباشد چون در طیف وسیعی از فرکانسهای گوناگون عمل مینماید درحالیکه رزوناتور برای کاهش صدا در فرکانسهای منحصربهفرد بکار میرود.
رمز اگزوز
نهایتاً به قسمت انتهایی سیستم اگزوز میرسیم که خروجی یا این که راز اگزوز اسم دارااست. از این محل گازها به خارج هدایت میگردند و امروزه نقش مهمی در زیبایی خودرو نیز جاری ساختن مینمایند.
شیوه فعالیت سیستم اگزوز خودرو
شاید برای شما این سؤال اتفاق افتاده باشد که شیوه شغل سیستم اگزوز خودرو به چه شکل میباشد. بایستی اظهارکرد بعد از ایفا چهارمین سیکل پیشرانه داخلسوز، گازهای اگزوز ساختوساز میشوند. منیفولد اگزوز که به پیشرانه متصل میباشد کلیه گازها را از محیط کلیه سیلندرها عدهآوری کرده و به باطن یک لوله میفرستد. گشوده و مسدود شدن منیفولد از روش یک سوپاپ منحصر در دست گرفتن میشود. گازهای اگزوز بعد از کاتالیزور عبور مینمایند. وظیفه این قطعه کاهش آلایندگی تولیدی خواهد بود.
سیستم اگزوز خودرو
کاتالیزور سیستمی غامض میباشد که از عکس العملهای شیمیایی برای کاهش ترازو مونواکسید کربن و نیتروژن اکسید و تبدیل آن ها به گازها بیزیان به کارگیری مینماید. این پروسه با دو طرز اکسایش و کاهش اجرا میگردد. فرآیند کاهش وقتی چهره میدهد که ذرات نیتروژن اکسید از کاتالیزور عبور مینمایند. این مبدل منجر تبدیل گازهای حافظه گردیده به نیتروژن و اکسیژن که بیخطر میباشند میگردد. اکسایش نیز وقتی چهره می دهد که مونواکسید کربن وارد کاتالیزور میشود. این قطعه یک اکسیژن دیگر را به مونواکسید کربن اضافه مینماید تا دیاکسید کربن ساخت گردد. دیاکسید کربن اگرچه خویش یک آلاینده میباشد البته مخاطرات کمتری نسبت به مونواکسید کربن داراست.