داشتن ادراک شالوده و نخستین از مخففهای دنیای خودرو مداقه متعددی دارااست. بعضی مخففها همانند ABS (سیستم ترمز ضد قفل) و ESP (سیستم الکترونیکی پایداری) به کرات در خودروها تبلیغ گردیده و اکثر شما عزیزان با آنان آشنا می باشید. لوازم یدکی لیفان بعضا حروف اختصاری دیگر همانند ECU (واحد در دست گرفتن الکترونیکی) یا این که ECM (ماژول در دست گرفتن پیشرانه) جدیداً در پدال معرفی گردیدهاند و این توشه میخواهیم به TCM بپردازیم که مخفف عبارت ماژول در اختیار گرفتن گیربکس میباشد. احتمالاً این عبارت کمتر به گوشتان خورده باشد ولی همچنان مداقه متعددی در یک خودرو دارااست.
در معمولیترین شرایط ممکن، خودروها از گیربکس دستی یا این که اتومات به کار گیری مینمایند. با اینکه هر مورد از این گیربکسها نقاط قوت و ضعف خاص خویش را داراست ولی گیربکسهای خودکار معمولاً کاربری ریلکستری داشته و رفاه بیشتری را به ارمغان می آورند. گیربکسهای خود کار دارنده TCM میباشند. بهطورکلی گیربکسهای اتومات به سه تیم CVT، خودکار معمولی و دستی اتومات گردیده AMT تقسیمبندی می شوند. از آنجایی که هر کدام از این نوع گیربکسها دارنده ماژول در دست گرفتن گیربکس میباشند بدین ترتیب ما روی تأثیر این واحد روی خوی خودرو تمرکز می کنیم.
ماژول در دست گرفتن گیربکس چهکاری ایفا میدهد؟
خاطر به دست آوردن روش فعالیت گیربکس اتومات برای مالکان خودرو امری حیاتی وجود ندارد ولی بایستی بدانید که جابجایی اقتدار پیشرانه به چرخها با ادغام متعدد دندهها، تسمهها و روغن گیربکس شکل می گیرد. TCM کلیه این قطعات را با دیگر سیستمهای خودرو و ECU هماهنگ مینماید تا مراحل جابجایی اقتدار به نرمی انجام شده و دندهها نیز با سرعت و اعتنا قابل قبولی بده بستان شوند. در واقع درحالتی که بخواهیم نقش TCM را گستردن دهیم میتوانیم نقش راننده در راندن یک خودروی گیربکس دستی را تصور کنیم. در اینحالت راننده مسئول تصاحب کردن کلاچ، گزینش دنده، در اختیار گرفتن فرصت بده بستان دنده و… میباشد. در خودروی گیربکس خودکار نیز ماژول در اختیار گرفتن گیربکس همه این فرایندها را با بازده بسیار بالاتری اجرا می دهد. TCM از لحاظ در دست گرفتن بده بستانهای دنده گیربکس مزیتهایی نسبت به آدم دارااست. این واحد به سنسورها و ECU خودرو توکل مینماید تا دادههایی همانند سرعت، شرایط روزنه گاز، فشار کاری پیشرانه و به دور آن را به مراد تعیین شایسته ترین دنده در لحاظ گرفته و تلاش باصرفه وسیله نقلیه را مراقبت نماید.
نشانهای فساد TCM چیست؟
از آنجایی که ماژول در دست گرفتن گیربکس TCM کیفیت ردوبدل دنده گیربکس خودکار را در اختیار گرفتن مینماید بدین ترتیب اکثر نمادهای فساد آن به اخلاق گیربکس در بده بستان دندهها رابطه داراست. هرگونه بهانه تراشی یا این که ناهنجاری در بده بستان دنده جزو علامتهای مرسوم فساد TCM خواهد بود و خودرویی که نتواند یک دنده را بده بستان نماید شاید در وضعیت لیمپ قرار گرفته که نمادای قطعی از نقص در گیربکس میباشد. همینطور فساد TCM سبب پرنور شدن لامپهای هشدار در پشت آمپرها می گردد. این لامپها می توانند مشتمل بر لامپ بررسی یا این که لامپ هشدار اختصاصی گیربکس باشند. به همین خیال میباشد که همواره سفارش می شود مالکان خودروها به ویژه سبکهای دارنده گیربکس خودکار به خدمت و حفظ این قسمت اساسی خودرو التفات داده و ترازو روغن درون گیربکس را رسیدگی نمایند.
گیربکس اتومات در یکسری دهه اخیر تماماً تکامل یافته و گونه های گوناگون آن مشمول مثالهای دوکلاچه و CVT ساخت و ساز گردیدهاند. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد ولی هنوز هم شاهد استعمال از قطعات الکتریکی، هیدرولیکی و مکانیکی متعددی در گیربکسهای اتومات هستیم که ابهام متعددی دارا هستند و با همیاری یکدیگر شغل بده بستان دندهها سوای دخالت راننده را اعمال میدهند.لوازم یدکی چینی مشهد برخلاف گیربکس دستی که مستلزم مهارت راننده برای هماهنگی سرعت موتور با دنده مطلوب میباشد، گیربکس خودکار کلیه امور را جاری ساختن می دهد و صرفا کاری که راننده بایستی ایفا دهد گزینش موقعیت D یا این که R و آنگاه فشار دادن پدال گاز میباشد؛ ولی همچون گیربکس دستی، گونه های خود کار هم مستلزم نظارت و خدمت عصرای و همینطور ردوبدل روغن گیربکس میباشند تا عملکردی بینقص داشته باشند.
مهمترین نشان از نیاز گیربکس اتومات به خدمت و مراقبت را میقدرت جا نرفتن دنده گیربکس بعداز پرنور کردن موتور میباشد. در اینگونه حالتی حتی درصورتیکه پدال گاز هم فشرده گردیده و بدور موتور بالا برود هم خودرو جنبش نخواهد کرد. این شرایط با پرنور شدن لامپ نظارت هم پا میباشد و خبر از وجود یک ایراد می دهد. معمولاً اینگونه مشکلی با تعمیر گیربکس و به کارگیری از روغن نو رفع میگردد البته درین نوشتهعلمی میخواهیم به مهم ترین دلایل جا نرفتن دنده گیربکس خود کار در حین پرنور بودن موتور اشاره کنیم.
روغن گیربکس آلوده و بیچگونگی
همچون روغنموتور که از قطعات داخلی حفظ کرده و دمای آنان را کاهش میدهد، روغن گیربکس نیز همین وظایف را جاری ساختن خواهد بخشید. روغن گیربکس مایعی هیدرولیک میباشد که به گیربکس اذن بده بستان دندهها را با سرگرم کردن کلاچها می دهد. در صورتی این مایع آلوده و کثیف گردیده و چگونگی خویش را از دست دهد می تواند روی بضاعت و توان گیربکس در ردوبدل دنده تأثیر منفی نهاده و منجر لرزشهای ناخواسته و سروصداهای مازاد خواهد شد. همینطور داغ کردن گیربکس نیز قادر است به انگیزه فساد روغن باشد. خلال این، روغن گیربکس آلوده سبب ساز زخم دیدن قطعات آن نیز شود. درحالتی که خودرو بعداز قرار دادن گیربکس در موقعیت D تکان نمینماید می بایست موتور را خموشی کرده و واحد سنجش روغن گیربکس را رسیدگی نمائید. برای این شغل میله منحصربهفرد اندازهگیری روغن گیربکس را از مکان خویش بیرون فرمایید و رنگ آن را نیز پژوهش فرمائید. در حالتی که رنگ روغن گیربکس مشکی یا این که قهوهای بود و بوی سوخته میبخشید می بایست آن را سریعاً ردوبدل نمایید.
عدم بده بستان روغن بیچگونگی و آلوده و کثیف می تواند سبب فساد شیر برقی و سوپاپهای درون گیربکس گردد. روغن گیربکس بایستی با نرمی آحاد در لولههای پایینفشار گیربکس جنبش نماید تا فعالیت ردوبدل دندهها شکل بگیرد. شیر برقی و سوپاپها اینگونه امری را میسر میسازند. به محض اینکه شما موقعیت D را گزینش نمائید گیربکس بایستی اولین دنده را سرگرم نماید ولی در صورتیکه روغن گیربکس آلوده بوده یا این که قطعات مذکور وخیم باشند، احتمالاً این شغل با تأخیر انجام شده و یا این که ابداً شاهد جا نرفتن دنده گیربکس خودکار خواهید بود. بایستی دانست پژوهش و ردوبدل شیر برقی، سنسورها و سوپاپها مستلزم بالا بردن خودرو و خالی کردن روغن گیربکس میباشد. برخی اوقات حتی می بایست گیربکس از موتور مستقل خواهد شد که بی شک کلیه این مفاد میتوانند هزینه بالایی را به صاحب و مالک زور کنند.
اکثری از اشخاص عشق شدیدی به بوی کابین خودروی صفرکیلومتر داراهستند ولی با سپری شد فرصت این رایحه و بو ناپدید گردیده و بوهای دیگری به مشام میرسند. هیچچیزی ناگوار خیس از وجود بوی خیره کننده و بد باطن کابین که از دربین نمیرود نیست.لوازم یدکی لیفان در حین رانندگی شاید درگیر بوییدن بخشی از کابین گردید تا عامل آن را پیدا نمائید. مسلماً این تجارب نامطلوب سبب ساز اندوه شما و سرنشینان شود و به همین خیال و خاطر بایستی در اسرع وقت اقدامات مایحتاج جهت رفع آن را جاری ساختن دهید. شاید برهان بوی بد ماشین، قهوهای باشد که روی صندلی و کف خودرو ریخته و هیچ وقت پاک نشده میباشد. شاید هم کفشهای ورزشیای که در صندوقعقب جا ماندهاند بوی بدی را ساخت و ساز نمایند. مسئله این میباشد که حتی یک قرص خرد یا این که قوطی کنسرو هم می تواند بوی بسیار بدی را ساخت نماید. با این تفاسیر، چه طور از شر این عطر خلاص می شوید؟ استعمال از اسپریهای خوشبو کننده در کابین صرفا در معنای تمیز کردن شکل موضوع خواهد بود و به همین خیال میخواهیم به دلایل ساختوساز بوی بد ماشین و راهکارهای رفع آن بپردازیم.
هنگامی که وارد خودرو می شوید فقط بوی خوش اودکلن یا این که رایحه شما وارد کابین نمیشود بلکه کثیفی کفشها، آلودگی روی خرقهها و… هم وارداتی و روی بوی درون کابین تأثیر می گذارند. وجود هرگونه گلولای و آب راکد روی کفپوشها میتواند بوی بدی را تولید نماید و به همین خیال و خاطر بایستی پیش از هر اقدامی کفپوشها را پاک فرمایید. همینطور انگیزه دیگر بوی بد ماشین میتواند فضولات حیوان خانگی باشد. در شرایطی که بهطور منظم ورزش میکنید، قرار دادن جامههای عرق کرده یا این که کفشهای ورزشی در کابین و صندوقعقب میتواند بوی بدی را ساخت و ساز نماید. خلال این، موکت کف خودرو شاید پاک به حیث رسد البته قادر است هر نوع آلودگی و کثیفی را به خویش جذب نماید. با سپری شد مجال این مواد وارد فیبرهای موکت گردیده و در کنار رطوبت بوی بدی ساختوساز خواهد شد. پاک کردن موکتهای کف خودرو سوای ابزارهای تخصصی فعالیت دشواری خواهد بود و بدین ترتیب خوب میباشد این شغل را به کمپانیهای دیتیلینگ این حوزه بسپارید.
غربال هوای کابین آلوده و کثیف
معمولاً اکثر رانندگان اهمیتی به بده بستان غربال هوای کابین نمیدهند البته همین قطعه نقش مهمی در تهویه هوای کابین دارااست. کوشش مهم غربال هوای کابین پرهیز از ورود گردوغبار، آلایندهها و ذرات به باطن خودروست ولی با سپری شد مجال و همچون هر غربال دیگری، این غربال هم آلوده و کثیف گردیده و منافذ آن مسدود میشوند. هنگامی که غربال آلوده خواهد شد سیستم تهویه با بحران بزرگی مواجه گردد و اقتدار خنک کردن کابین کاهش خواهد یافت. دراینحالت چگونگی هوای کابین خودرو افت کرده و شاید متوجه بوی کپک در طی پرنور شدن کولر گازی گردید. غربال هوای آلوده میتواند حساسیت سرنشینان را تشدید نماید. این غربال هنگامی که منزه باشد از ورود گردوغبار، گردهها و آلرژن ها به کابین دوری مینماید البته در شکل آلودگی قابلیت پرهیز از نفوذ این مواد وجود نخواهد داشت و به همین خیال ذرات و آلرژن ها وارد کابین گردیده و سرنشینان را اذیت خواهند کرد.
وقتی که آب به نصیبهای ممنوعه کابین خودرو وارد گردد خللساز خواهد بود. دراینصورت آب به پارچه نفوذ کرده و محیطی مطلوب برای رویش کپکها و قارچها ساخت خواهد کرد. درصورتی که سریعاً دست به عمل نشوید این شغل باعث به ساخت بوی بد ماشین شود. برخی اوقات صاحب خودرو سوای اینکه متوجه باشد منجر نفوذ رطوبت به کابین میگردد. به عنوان مثال قابلیت دارااست کابین خودرو شسته گردیده و بهطور بدون نقص کم آب نشده باشد و یااینکه آب از بطری به روی صندلیها ریخته خواهد شد. ولی با سپری شد فرصت آببندی شیشه جلو، درها و سانروف خودرو ضعیف گردیده و آب بهاین نصیبها نفوذ مینماید که سود آن تولید رطوبت و بوی بد خواهد بود.
دنیای خودرو آکندهاز سرواژههای دیدنی و مرموز میباشد؛ برای مثالً EV مخفف وسیله نقلیه برقی، ABS مخفف ترمز ضد قفل و SRS مخفف سیستم مهار کامل کننده میباشد.لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد یک کدام از رایجترین و مشهورترین مخففهای خودرویی را میقدرت SUV دانست هرچند بعضا اشخاص با این سرواژه آشنا نیستند و به همین خیال و خاطر تصمیم گرفتیم به نظارت آن بپردازیم.
اکستریم VX
SUV مخفف عبارت sport utility vehicle در معنای “وسیله نقلیه اسپرت و کاربردی” میباشد و طیف وسیعی از خودروها با فضای توشه سنجیده و توانگری آفرود مطلوب را مشتمل بر میگردد.لوازم یدکی چینی مشهدسرواژه SUV در مملکت ما بیشتر با عبارت “شاسیبلند” شناخته میگردد هرچند می بایست دانست اکثر SUV ها دارنده سیستم چهار چرخ مشوق میباشند و در سالهای اخیر محبوبیت متعددی یافتهاند. بر طبق دادههای ماشین کرایه ای میانالمللی انرژی، خودروهای خاطر گردیده در سال ۲۰۲۳ سهم حدود ۵۰ درصدی از مجموع فروش خودروهای صفرکیلومتر عالم را به خویش تخصیص دادهاند. خودروسازان آمریکایی هم از مزیت سیاستگذاری اداره انرژی این سرزمین در کلاسبندی SUV ها تحت عنوان تراک های مدلوزن استعمال کردهاند. این کلاسبندی مطابق استانداردهای مصرف سوخت میانگین و از سال ۲۰۱۱ انجام شده و همین غلط سبب گردیده خودروسازان بتوانند استانداردهای مربوطه را پاس کرده و درعیندرحال حاضر به عطش مصرفکنندگان در خرید خودروهای گرانقدرخیس جواب دهند.
مبنی بر گزارشها، میان ۱۰۰ و ۵۰۰ خودروی دوستداشتنی عالم در سال ۲۰۲۳ تعداد ۵۰ و ۲۲۰ SUV چشم می گردد. تاریخچه این خودروها به سال ۱۹۳۵ و معرفی شورولت کرایل سابربن بازمیخواهد شد. سابربن همفعلا در نسل دوازدهم خویش جایدارد و جزو دیرینترین اسمهای دنیای خودروست. تویوتا هم در سال ۱۹۵۸ لندکروزر را راهی بازار ایالات متحده کرد و در دهه ۶۰ میلادی شورولت بلیزر و اینترنشنال هاروستر اسکات به جرگه شاسیبلندهای بازار ایالات متحده پیوستند. اکنون SUV ها در بعد ها و گونه های متفاوت و از سبکهای ساب کامپکت و کامپکت موسوم به کراس اور تا هیولاهای فول سایز همانند سابربن و تویوتا سکویا ساخته میگردند.
به عبارتیطور که میدانید استقبال از خودروهای شاسیبلند در سالهای اخیر به شدت بالا رفته و بر پایه ی گزارش فعالیت اند درایور، بین ۱۲ خودروی پرفروش نصفه نخستین سال جاری ۴ خودرو از نوع SUV بودهاند و ۳ کراس اور فی مابین ۱۰ خودروی نخستین جدول فروش بازار ایالات متحده چشم می شوند. تویوتا راو ۴ با فروش حدود ۲۵۰ هزار دستگاهی بعد از وانتهای فورد محرمانه F و شورولت سیلورادو قرار داشته و هوندا CR-V نی به فروش حدود ۲۰۰ هزار دستگاهی رسیده میباشد. نیسان روگ نیز فروش بیش تر از ۱۴۱ هزار دستگاهی را تصویب کرده و جیپ گرند چروکی با فروش حدود ۱۰۷ هزار دستگاهی در جایگاه دوازدهم فروش جا خوش نموده است. ریشههای گرند چروکی به سبک XJ چروکی که در سال ۱۹۸۴ معرفی شد بازمیخواهد شد.
انتقال منظم لاستیکهای خودرو، مبنی بر آنچه در دفترچه راهنما مندرج به هیچ عنوانً تأثیری روی وسیله نقلیه نخواهد داشت؛
البته درصورتیکه از لاستیک تعالیخیس یا این که خردخیس به کارگیری کنیم حالت چهطور خواهد بود؟ جواب کوتاه این میباشد که وضعیت خودرو تغییرو تحول خواهد کرد و در صورتیکه سایز حلقه و لاستیک خودروی شما تغییر تحول یابد سرعتسنج عدد صحیحی را نماد نخواهد اعطا کرد. در واقع گزینش سایز خطا لاستیک یکی مشکلات متداولی میباشد که مالکان ایفا می دهند. بایستی دانست خودروسازان سرعتسنج وسایل نقلیه را برای عمل با سایز خاصی از حلقه و لاستیک کالیبره مینمایند.
به کارگیری از حلقه و لاستیک با قطر و اندازه مختلف همه پیکربندی استاندارد کارگاه را تغییرو تحول خواهد اعطا کرد و این فرمان خیر فقط منجر نادرست در سرعتسنج می گردد بلکه روی کارکرد حقیقی و واقعی خودرو نیز تأثیر می گذارد. در واقعیت در صورتیکه حلقه و لاستیک خردخیس یا این که والاتری نسبت به اندازه استاندارد سوله گزینش نمایید واحد سنجش کارکرد خودرو به اندازهای که فکر میکنید نخواهد بود. یک لاستیک ۲۰ اینچی حالت شبیه لاستیک ۲۴ اینچی را ندارد و به این ترتیب نرمافزارریزی خودرو بهطور بی نقص تغییر و تحول خواهد کرد. در حالتیکه روی تغییرو تحول حلقه و لاستیک خودروی خویش تأکید دارید مسلماً پیش از این عمل با یک کارشناس مشورت کردن بکنید تا بتوانید شایسته ترین مورد را سوای ساختوساز تأثیر منفی روی کوشش خودرو گزینش نمائید. ولی بازهم می بایست بدین نکته اشاره کنیم که با تغییر تحول سایز لاستیک صرفا سرعتسنج ذیل تأثیر قرار نمیگیرد بدین ترتیب جنبههای دیگری نیز وجود دارا هستند که هنگام ردوبدل لاستیکها بایستی به آن توجه فرمائید.
قضیه دیگری که بایستی مجال تغییرو تحول سایز لاستیک در حیث بگیرید مسافت لاستیک با قوس چرخ و فضای داخلی گلگیر میباشد. در صورتیکه لاستیک بیش تر از حد گران قدر باشد فضای کافی برای مانور آنها وجود نخواهد داشت و به احتمال زیاد لاستیک با حاشیه گلگیر و سپر واکنش خواهد کرد. همینطور در شکل به کارگیری از لاستیکهای بلندمرتبهخیس می بایست برخی تغییرات را نیز ایفا دهید. بهطور نمونه سیستم تعلیق بایستی از تازه تهیه و تنظیم خواهد شد و از آنجایی که سیستم ترمز و گیربکس نیز پایین تأثیر قرار می گیرد براین اساس مکانیک بایستی آنهارا نیز تهیه و تنظیم نماید. نکته دیگر اینکه ترازو مصرف سوخت در نظر گرفتن گردیده نیز با تغییر تحول سایز لاستیک تغییر تحول خواهد کرد.
اما بایستی دانست با برخی محاسبات میاقتدار بهطور ایمن لاستیکها را تغییر تحول اعطا کرد تا سرعتسنج خودرو رقم درست را نشانه دهد. به همین خواسته بایستی بعضی مورد ها همانند عرض و طول لاستیک را در حیث گرفت. در واقع بعضا اشخاص بجای به کارگیری از حلقه و لاستیک گران قدرخیس از لاستیکی با بعدها شبیه استاندارد به کارگیری مینمایند ولی پهنای این لاستیکها مقداری بیشتر میباشد. در بعضی مورد ها نیز با گزینش حلقه و لاستیک والاخیس، جنبههای دیگری از آن ها همانند طول کاهش پیدا مینماید تا بعد ها استاندارد لاستیک در خودرو محافظت گردد. در خاتمه بایستی بهاین نکته اشاره داشت که شایسته ترین عمل دقت به آیین نامههای خالق خودرو و به کارگیری از حلقه و لاستیک سفارش گردیده است تا بدین ترتیب هم ایمنی خودرو پایین اثر قرار نگیرد و هم استهلاک قسمتهای متعدد آن ارتقاء نیابد.