بهشکل کلی بلوک پیشرانهها از ترکیبات آلیاژی دو فلز مهم آهن (چدن) لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد یا این که آلومینیوم تشکیل میگردد که هر کدام خصوصیتهای عالی و بد منحصربهفرد به خویش را دارااست. بهتیتر نمونه، بلوک چدنی همواره هنگفت خیس و بادوامخیس و در قبال تغییرات دمایی مقاومخیس از آلومینیوم میباشد، البته از نگاه جابجایی حرارتی از آلومینیوم ضعیفخیس کار مینماید.
در خودروهای نو به خواسته کاهش وزن آخری خودرو و بهبود مصرف سوخت و ارتقاء بازده، معمولا از بلوک آلومینیومی به کارگیری میگردد. با این درحال حاضر آلومینیوم فلزی قابل انعطاف و زخمپذیر میباشد و ازاینرو پیاده سازی بلوک آلومینیومی به مراتب بغرنجخیس، حساسخیس و لوکسخیس از بلوک چدنی میباشد.
سیلندر ماشین و اجزای آن
سیلندر خودرو به عبارتیطور که از نامش پیدا میباشد، محیطای استوانهای میباشد که از بالا به امداد سرسیلندر و از تحت به یاری پیستون بسته می گردد. لوازم یدکی چینی مشهد از آنجایی که پیستون در فضای سیلندر دارنده جنبش رفت و برگشتی میباشد، وسعت سیلندر مطابق قطر و کورس (واحد سنجش بالا و ذیل شدن) پیستون انتخاب میشود. قطر و کورس پیستون اعدادی اثبات میباشد، البته کورس پیستون به جهت تکان رفت و برگشتی (بالا و تحت شدن) پیستون همواره در یک برهه زمانی معلوم تغییر و تحول مینماید.
ذیلترین محل قرارگیری پیستون در سیلندر، وسعت کلی سیلندر را تشکیل میدهد. برای به حساب آوردن ظریف وسعت سیلندر ماشین، می بایست مدل پیاده سازی تاج پیستون و محیط احتراق (کف سرسیلندر) را نیز در محاسبات در حیث گرفت.
محصول سیلندر خودرو
اشکال متفاوت BOSCH (لاینر) سیلندر
در بلوکهای چدنی، به جهت وجود دیواره آهنی خویش بلوک، فقط کافی میباشد تا فضای سیلندر را به نحوه ظریف ماشینکاری تراش اعطا کرد تا پیستون درین استوانه تراشخورده جنبش نماید. البته در بلوکهای آلومینیومی، به جهت ذات بسیار قابل انعطاف این فلز، مستلزم به کار گیری از یک سیلندر آهنی هستیم که در اصطلاح تخصصی به آن BOSCH سیلندر یا این که لاینر (Liner) می گویند. BOSCH سیلندر یک استوانه تراشخورده و ماشینکاریگردیده آهنی میباشد که در درون بلوک آلومینیومی قرار می گیرد و فضای مطلوب برای تکان پیستون را همچون بلوک چدنی مشابهسازی مینماید تا متریال آلومینیومی بلوک از سایش فرساینده پیستون در پشتیبانی باشد. همچنینی در ترمیم سیلندرهای جراحتچشم بلوکهای چدنی از لاینر استعمال میگردد.
سیلندر ماشین یک فضای استوانهای میباشد که پیستون در آن ذیل فشار و حرارت بسیار زیاد بالا و ذیل میرود تا جنبش دورانی گرایش لنگ را امان نماید. در فیض معیار اصطکاک در میان دیواره سیلندر با حلقههای پیستون بایستی در معدودترین حد خویش باشد تا قدمت سیلندر و خصوصیتهای آن محفوظ بماند. ولی دیواره سیلندر نمیتواند یک سطح صیقلی و تماما آینهای باشد، چراکه صیقلی بودن این سطح به معنای بروز بیشترین اصطکاک و سایش در میان حلقه پیستون و سیلندر موتور خودرو میباشد.
در سود در واپسین مرحله از ماشینکاری سیلندر، بهشکل تماما عمدی خطوط شیبدار مشبک دارای اسم و رسم به کراس هَچ (Crosshatch) بر روی آن ساخت مینمایند. وظیفه این خطوط مشبک شیبدار درهم تنیده آن میباشد که مقدار بسیار اندک از روغنی را که به یاری رغبتلنگ و روغنپاشها از ذیل به فضای داخلی سیلندر پاشیده میشود، داخل خطوط معدودعمق خویش نگه داراست تا حلقههای پیستون همواره خنک و جاریکاری شوند.
رادیاتور ماشین می بایست دمای موتور را مدام در محدوده استاندارد نگه داراست. لوازم یدکی لیفان به این ترتیب در حالتی که مشاهده کردید که دمای موتور از حد استاندارد مستمر بیرون گردیده و بالا رفته میباشد، بدانید که ایرادی در سیستم خنککننده، بهویژه رادیاتور به وجود آمده میباشد. براین اساس مهمترین علامت فساد رادیاتور ارتقاء بیش تر از حد دمای موتور و آمپر آب میباشد.
داغ شدن موتور، خنک شدن باد بخاری، وجود نشتی در حوالی رادیاتور و… اساسیترین نمادهای فساد رادیات ماشین بهاکانت میایند.
مایع باطن رادیاتور ماشین
مایع درون رادیاتور ماشین نقش مهم در جذب حرارت موتور و جابجایی آن به رادیاتور و هوای فضا بازی مینماید. این مایع محلولی از آب تصفیهگردیده و ضدیخ میباشد که بایستی مدام به میزان مناسب و فارغ از هوا در مخازن رادیاتور و باطن موتور وجود داشته باشد.
در خودروهایی مثل پژو ۴۰۵ و پژو پارس مخزن هواگیری غیروابسته در رادیاتور نیست، ولی خودروهایی مثل پژو ۲۰۶، پراید و تیبا دارنده مخزن هواگیری جدا می باشند که عملیات هواگیری رادیاتور را به طور حدودا خود کار ایفا می دهد.
به کار گیری از ضد یخ و ضد جوش
وجود آب داغ باطن موتور منجر می گردد تا اجزای فلزی موتور خیلی زود زنگ بزنند و پوسیده شوند. پس استعمال مداوم از آب ساده می تواند قدمت موتور را به شدت کم کند. خلال آنکه آب بی آلایش در فصلزمستان با گاز یخ میزند و موجب فساد موتور می شود.
برای رفع این خلل از محلولی به اسم ضد یخ و ضد جوش در آب رادیاتور به کارگیری می گردد. ضد یخ ضمن آنکه اذن نمیدهد مایع خنککننده در فصلزمستان یخ بزند، از جوش آوردن سریع موتور در فصل تابستان نیز تا حدودی دوری مینماید.
علاوه بر آنکه ضدیخ اذن عکس العمل قطعات فلزی با آب را نمیدهد و جلوی تماس گرفتن اجزای موتور را هم میگیرد. پس همواره در رادیاتور خودرو از ضد یخ محلول با آب به کارگیری نمائید تا قدمت موتور بدین زودیها در تاثیر خوردگی آب به نقطه نهایی نرسد.
اجزای رادیاتور ماشین
سیستم خنککننده ماشین دارنده اجزای مختلفی میباشد که رادیاتور مهمترین رکن آن را تشکیل می دهد. به دنبال دیگر اجزای تشکیلدهنده این سیستم را به طور مختصر معرفی کردهایم:
مخزن رادیاتور
مخزن رادیاتور برای هواگیری و همینطور محافظت فشار مایع باطن رادیاتور به کار گیری می شود.
پروانه
پروانه یا این که رشته رادیاتور عملیات خنکسازی را سریعخیس مینماید و منجر میشود حرارت مازاد موتور خیلی زودخیس دفع خواهد شد.
ترموستات
ترموستات یک شیر ترموکوبل میباشد که در مسیر جنبش آب از موتور به سمت رادیاتور قرار میگیرد. هر فرصت دمای آب رادیاتور از یک محدوده فراتر برود، شیر ترموستات گشوده میگردد و آب داغ از موتور راهی رادیاتور شود. پس از خنک شدن موتور و آب رادیاتور، مجددا روزنه ترموستات بسته می گردد.
واترپمپ (پمپ آب)
واترپمپ خودرو (پمپ آب) مایع باطن رادیاتور را به باطن موتور می کشد و فشار مورد نیاز برای جنبش این مایع را در باطن لولهها به سمت رادیاتور آماده مینماید.
مایع سیستم خنک کننده موتور، ترکیبی از آب و ضد یخ میباشد و به باعث این ادغام، لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد خصوصیتهای کاربردی برای نگهداری تندرست موتور را دارااست.
نقطه انجماد ذیل
آب در دمای صفر رتبه یخ میزند، اما در ادغام با ضد یخ، نقطه انجماد آن به صورت قابلتوجهی کاهش می یابد. نقطه انجماد مایع خنک کننده موتور ماشین معمولا منفی ۴۰ رتبه میباشد.
نقطه جوش بالا
آب در دمای ۱۰۰ مرتبه به جوش می آید و تبخیر می شود، لوازم یدکی چینی مشهد البته در مخلوط با ضدیخ که نقطه جوش بسیار بالاتری دارااست، قادر است تا ۲۷۰ مرتبه سانتیگراد را تحمل کرده و وضعیت مایع خویش را نگهداری نماید.
خودداری از خوردگی
مایع خنک کننده موتور ضمن نقطه انجماد تحت و نقطه جوش بالا، تاثیر ضدخوردگی داشته و از تماس گرفتن قطعات فلزی مو جود در سیستم خنک کننده و موتور دوری مینماید.
مزایای مایع خنک کننده
فواید و مزایای به کار گیری از مایع خنک کننده موتور را میقدرت در مورد ها ذیل خلاصه کرد.
دوری از یخ زدن آب در فصلزمستان
دوری از جوش وارد شدن آب
پرهیز از زنگزدگی و خوردگی قطعات موتور و سیستم خنک کننده
پرهیز از سایش قطعات لاستیکی و پلاستیکی موتور
کاهش الکترولیز ناشی از خوردگی
رسیدگی سطح مایع
مخزن مایع خنک کننده موتور خودرو دارنده نشانگرهایی میباشد که دست کم و حداکثر سطح مایع خنک کننده را نماد میدهد. وقتی که ماشین بی صدا و سیستم سرد میباشد، میتوانید مخزن را تحقیق نمائید و در شرایطی که سطح مایع خنک کننده از حد گزینشگردیده بالا یا این که تحتخیس بود، تهیه و تنظیم آن را تهیه فرمائید.
ترکیبات مایع خنک کننده
مخزن مایع خنک کننده موتور
به عبارتیطور که بارها گفته شد، مایع خنک کننده موتور صرفا آب وجود ندارد و با ضد یخ قاتى گردیده تا نقطه جوش آن بالا و نقطه انجماد آن ذیل بیاید و آسیبی به قسمتهای گوناگون سیستم خنک کننده و موتور وارد نکند. ترکیبات مایع خنک کننده موتور مشتمل بر مفاد پایین میگردند.
آب
آب، شایسته ترین ماده برای جابجایی حرارت میباشد، البته برای خودداری از تبخیر و انجماد آن در سیستم خنک کننده موتور، با ضدیخ مخلوط میگردد. در واقعیت مایع خنک کننده موتور ترکیبی از آب و ضدیخ میباشد که در قبال جوشیدن و یخزدگی مقاومت مینماید. این مایع معمولا به نسبت ۵۰:۵۰ یا این که ۴۰:۶۰ مشمول آب و ضدیخ میگردد.
اتیلن گلیکول
گلیکول اسم سیال اساسی در ترکیبات ضدیخ میباشد و معمولا دو گلیکول اساسی تحت عنوان خنک کننده به آب اضافه می شوند؛ اتیلن گلیکول و پروپین گلیکول. ولی مایعات بر اساس اتیلن گلیکول مزیت و اثربخشی بیشتری از خویش علامت میدهند. اتیلن گلیکول یا این که به اختصار MEG، یک مخلوط سمی، بیرنگ، بیرایحه و شیرینطعم میباشد. بدین ترتیب بایستی از دسترس نوباوهها و حیوان ها خانگی بدور نگه داشته خواهد شد.
افزودنی های ضدخوردگی
ضمن آب و ضد یخ، افزودنیهای دیگری نیز در مایع وجود داراست که برای دوری از سایش و خوردگی اجزای متعدد سیستم خنک کننده و موتور به مایع خنک کننده اضافه گردیدهاند. این افزودنیها عبارتاند از بافرهای PH، مواد ضد رسوبی، پایدارکنندههای سیلیکات، ضدکف و غیره.
کلاچ یک کدام از نصیبهای جابجایی توان در خودرو میباشد. لوازم یدکی لیفان کلاچ وظیفه داراست تا تکان و اقتدار تولیدشده به وسیله موتور را به گیربکس منتقل نماید و هم اینگونه هر فرصت که راننده خواست، این جابجایی اقتدار را جدا نماید تا دندهها را بتوان بده بستان کرد. کلاچ در عین اینکه دارنده یک سیستم معمولی میباشد و در پوسته یک تیم چشم می شود البته دارنده قسمتهای مختلفی میباشد که در کنار هم، شغل کلاچ گیری را اجرا می دهند.
پوشش و کاور سیستم کلاچ
کلاچ خودرو دارنده بخشهای مختلفی میباشد که در پوسته یک تیم و در یک قالب قرار داراهستند. پوشش کلاچ، کمتری فساد را در طی فرصت دارد و در واقع، میاقتدار خاطرنشان کرد این قسمت از کلاچ، قدمت بیغایت دارااست. چراکه کمترین فشار و تنشی روی این نصیب از کلاچ میباشد و هیچوقت هم پایین تنش، ضربه یا این که فشار قرار نمیگیرد.
فلایویل یا این که چرخ طیار
فلایویل یا این که چرخ طیار در پشت موتورها و در محل مسدود شدن موتور به گیربکس جایدارد. این قطعه در خودروهایی که دارنده گیربکس اتومات میباشند، صرفا یک تسمه نازک فلزی میباشد تا دنده شروع روی آن قرار بگیرد. ولی در خودروهایی که دارنده گیربکس دستی می باشند، فلایویل دارنده کارکرد بسیار بیشتری میباشد و حتی پیاده سازیهای خاصی نیز برای این قطعه چشم می شود تا کارکرد بهتری داشته باشد. فلایویل هم به تکان جاری پیستونها و رجوع و برگشت آنان به سمت بالا یاری مینماید و هم دنده شروع روی آن قرار می گیرد. علاوه بر اینکه تیم کلاچ نیز روی فلایویل یا این که به عبارتی چرخ طیار بسته می گردد. فلایویل در واقع بیشتر قسمتی از موتور شناخته می گردد تا اینکه در گروه کلاچ باشد.
کاغذ کلاچ
کاغذ کلاچ از یک طرف به وسیله دیسک کلاچ به سمت فلایویل با فشار بسیار متعددی، فشار داده میگردد تا شغل جابجایی توان صورت بپذیرد. روی ورقه از هر دو طرف دارنده یک لنت میباشد که تشابه متعددی به متاع لنت ترمز داراست. این لنت، اصطکاک بالایی می تواند با فلایویل از یک طرف و همینطور با دیسک کلاچ از سمت دیگر داشته باشد که همین اصطکاک سبب ساز جابجایی توان شود. زمانی کلاچ میگیریم، فشار از روی شیت کلاچ برداشته می گردد و در فیض جابجایی توان، انقطاع گردد.
دوشاخه کلاچ
زمانی کلاچ می گیریم، اقتدار و جنبش پا به نحوههای مختلفی به دوشاخه کلاچ میرسد. دوشاخه کلاچ قطعهای میباشد که بلبرینگ کلاچ را به فنر کلاچ فشار می دهد تا شغل کلاچگیری صورت بپذیرد. جنبش دوشاخه کلاچ به دو شکل میباشد.
فنر بازگرداننده
این فنر روی دوشاخه کلاچ جایدارد تا با تکان دوشاخه کلاچ، آن را مجدد به سمت عقب برگرداند. در شکل فساد این فنر، دوشاخه کلاچ و بهدنبال آن، بلبرینگ کلاچ همچنان با فنر شمسی کلاچ در تماس خواهند بود کهاین موقعیت منجر بروز مشکلاتی گردد.
اساس قرارگیری دوشاخه کلاچ
دوشاخه کلاچ روی قالب کلاچ قرار میگیرد. محل قرارگیری دوشاخه کلاچ در برخی از خودروها مثل خودروهای دیفرانسیل جلو که گیربکس باطن محیط موتور جایدارد، بهشکل یک استوانه میباشد که دوشاخه داخل آن قرار میگیرد. البته در بعضا از خودروها مثل خودروهای دیفرانسیل عقب که گیربکس در پشت موتور قراردارد، یک زائده یکسری سانتیمتری که راز آن تماما گرد و صیقلی میباشد، محل قرارگیری دوشاخه کلاچ میباشد تا دوشاخه کلاچ که از اواسط روی آن نصب میشود، بتواند یک جنبش الاکلنگی پیدا نماید.
پدالهای خودرو یک کدام از مهمترین اجزا برای استارت رانندگی میباشند و صرفا یک اختلال خرد در آنان می تواند سبب ساز به مخاطرات بدون شوخی برای خودرو و راننده خواهد شد. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد به عنوان مثال گیر کردن پدال ترمز، گاز یا این که کلاچ از ترسناکترین اتفاقات هنگام رانندگی میباشد که نداشتن داده ها کافی درباره آن ها احتمالا اتفاقات بدی را به یار دارااست.
پدال خودرو چیست؟
پدالها، اهرامهایی در خودرو میباشند که با امداد نیرویی نتیجه ها از فشار پای راننده به تکان در می آیند. لوازم یدکی چینی مشهد خودروهای دندهای سه پدال گاز، ترمز و کلاچ داراهستند که در خودروهای خودکار حذف گردیدهاست.
پدال گاز
پدال گاز به روزنه ساسات متصل میباشد. ترازو هوای ورودی به موتور خودرو دراین روزنه تهیه می شود. به عنوان مثال وقتی که پدال گاز را فشار میدهید، روزنه ساسات گشوده می شود و درپی آن هوای ورودی به موتور خودرو نیز بیشتر می گردد. بعداز ورود هوای زیاد به موتور، مصرف سوخت بالا رفته و سرعت خودرو نیز ارتقاء پیدا مینماید. گه گاه ممکن میباشد این پدال به صحت عمل نکند و کوشش خودرو با مشکل مواجه خواهد شد که دراینحالت می بایست روئت کرد ایراد کجاست.
مشکلات پدال گاز
گیر کردن پدال گاز (به انگیزه شغل نکردن سنسور پدال گاز، گرفتگی روزنه گاز، شکستگی پدال و جراحت دیدن سیم گاز)
گاز نخوردن پدال گاز (به انگیزه ادغام آب و بنزین، ایراد در فیلترهای هوا و سوخت، فرسودگی پمپ بنزین و به هم میل کردن مجالبندی احتراق)
چاره ایرادات پدال گاز
چنانچه که پدال گاز گیر کرد، آغاز بایستی ترمز دستی را بکشید و دنده را در شرایط خلاص قرار دهید و بعد از آن پیشرانه را بدون صدا فرمائید. در خودروهای دنده دستی، بعداز فشردن پدال گاز، خودرو را در خلاص فرمایید. در خودروهای خودکار، پس از خلاص کردن دنده و به کار گیری از ترمز دستی، خودرو را بی سر و صدا فرمائید تا ایراد حل خواهد شد.
یک کدام از مهمترین دلایل گاز تناول کردن خودرو، وجود نقص در روزنه گاز میباشد. هنگام فشردن پدال گاز به قدرت دنده اعتنا فرمائید. در شرایطیکه به دور پیشرانه با دنده هماهنگ نباشد، لامپ پیشرانه پرنور و ایراد دوچندان می گردد.
پدال ترمز خودرو
فشردن پدال ترمز اولی مرحله از جنبش ایستادن خودرو میباشد. در واقعیت پدال ترمز با کمترین فشار کار مینماید و با وارد کردن نیروی بیشتر، در اختیار گرفتن بهتری روی خودرو تولید میشود. البته گاهی این پدال به صحت شغل نمینماید که قادر است مخاطرات اکثری را بهدنبال داشته باشد.
خطاها پدال ترمز
سفتی پدال ترمز (به انگیزه ضعف در بوستر ترمز، نشتی شلنگ خلاء، به صحت کار نکردن روزنه رسیدگیکننده و صحیح نصب نشدن اجزای ترمز)
ضعیف کار کردن ترمز (به انگیزه آحاد یا این که پایین آمدن روغن ترمز، وجود نقص فنی در سیلندر اساسی ترمز، وجود هوا در مخزن روغن و تک تک شدن لنت ترمز)
بیشتراز اندازه قابل انعطاف بودن پدال ترمز (به انگیزه وجود نشتی در شلنگها، ورود هوا به مدار هیدرولیک، تک تک شدن با خوردگی لنت، آلوده و کثیف بودن روغن ترمز)
کشیده شدن ترمز (به انگیزه وارفته یا این که شکسته شدن سیم ترمز، رها نشدن ترمز دستی، قفل کردن دیسک ترمز و زنگزدگی در کفشک ترمز)
ارتعاش در پدال ترمز (به انگیزه وارفته شدن اتصالات دستور، فساد، وا رفته شدن پیچ و به هم تناول کردن بالانس چرخها و خوردگی روتورهای ترمز)