ارتقاء قطعات الکترونیکی، خودروها در گذر فرصت غامضخیس گردیدهاند و یکیاز مهم ترین امکانات الکترونیکی، حسگر یا این که سنسور خودرو میباشد.لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد حسگرهای مختلفی در ماشینهای مدرن وجود داراست که جنبههای مختلفی از وسیله نقلیه را در اختیار گرفتن و داده ها را به راننده یا این که ECU (واحد در دست گرفتن الکترونیکی) ارسال مینمایند. هر مورد از اشکال سنسور خودرو وظیفه خاصی را بر ذمه دارااست.
سنسور خودرو چیست؟
حسگر خودرو یک دستگاه الکترونیکی میباشد که نصیبها و قطعههای گوناگون خودرو را در دست گرفتن و داده ها را به راننده یا این که ECU (واحد در دست گرفتن الکترونیکی) ارسال مینماید. در وضعیت خاص، ECU بر طبق داده ها دریافتی از سنسور، بهطور خود کار تنظیماتی را روی نصیب خاص جاری ساختن میدهد. موارد ذیل جزئیات بیشتری را در زمینه ی حسگرهای خودرو پوشش میدهد.
حسگرها میتوانند قسمتهای متعدد خودرو مانند دما، سیستم خنککننده، موتور، فشار روغن، سطح آلایندگی، سرعت وسیله نقلیه و غیره را در دست گرفتن نمایند. شایسته ترین نمونه برای ادراک طریق کوشش حسگرها، اندامهای حسی بشر (دیده، بینی، دهن، گویش و دست) میباشد. آنها سیگنالهایی را به مغز ارسال مینمایند که سبب ساز به تصمیمگیری میگردد.
بهطور شبیه، حسگرهای خودرو سیگنالهایی را به ECU ارسال مینمایند تا پیکربندی مطلوب را اعمال یا این که به راننده هشدار دهد. لوازم یدکی چینی مشهد سنسورها از لحظه پرنور شدن موتور، دائما جنبههای گوناگون خودرو را در دست گرفتن مینمایند. در یک خودروی امروزی، حسگرها در کلیه جا از موتور گرفته تا نادرالتفاتترین قطعه الکتریکی خودرو، وجود دارا هستند.
وظایف سنسور خودرو
اشکال سنسور ماشین از اجزای ضروری خودروهای امروزی می باشند؛ چون داده ها حیاتی را برای سیستمهای در اختیار گرفتن خودرو مهیا مینمایند. این حسگرها جنبههای متفاوت کوشش خودرو مثلا سرعت، دما، فشار و بقیه پارامترهای حیاتی را اندازهگیری و در اختیار گرفتن مینمایند.
یکیاز وظایف اساسی سنسورها، بهبود ایمنی میباشد.
از جمله، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) از حسگرهای چرخ برای در اختیار گرفتن سرعت هر چرخ استعمال مینماید. در حالتیکه در حالی که خودرو همچنان در هم اکنون جنبش میباشد، چرخ از گردش گشوده ایستد، ABS فشار ترمز را کاهش میدهد تا از لیز تناول کردن پرهیز نماید و اعتقاد نتایج گردد که راننده در دست گرفتن خودرو را نگهداری مینماید. بهطور شبیه، سیستم کیسه هوا از حسگرها برای تشخیص تغییرات ناگهانی در سرعت خودرو استعمال مینماید و در شکل عکس العمل، کیسه هوا را برای حفظ از سرنشینان فعال مینماید.
تلاش ضروری دیگر سنسور ماشین، بهبود مصرف سوخت میباشد. حسگرهایی مانند حسگر اکسیژن، حسگر فشار سوخت و حسگر جریان هوا با هم شغل مینمایند تا سیستم سوخت رسانی خودرو را با صرفه کرده و اعتقاد نتایج نمایند که موتور با بازده شغل مینماید. حسگرها با رسیدگی بر ادغام سوخت و هوا، میتوانند جریان سوخت را برای عالی شدن راندمان احتراق تهیه نمایند و در فیض مصرف سوخت و آلایندگی را کاهش دهند. بهطور کلی حسگرها نقش مهم در افزایش عملکرد، ایمنی و راندمان خودرو دارا هستند.
گونه های سنسور ماشین
جزئیات بیشتر دربارهی اشکال حسگرهای خودرو و کاربرد آنان درپی آمده میباشد.
حسگر جریان هوا (MAF)
مف سنسور بهطور معمول یک حسگر جریان هوای جرمی سیم داغ میباشد که در مسیر ورودی هوا قراردارد. این سنسور با به کارگیری از یک المنت سیم گرمگردیده که هوا از کنار آن عبور مینماید، مقدار هوای ورودی به موتور را اندازهگیری مینماید. واحد سنجش اتلاف گرما با چگالی و جریان هوا منطبق داراست. این دادهها برای به حساب آوردن ظریف تزریق سوخت و مجال جرقه برای احتراق با صرفه به ECU ارسال میشود. فساد این حسگر سبب می شود موتور بیشتراز حد سوخت اخذ نماید یا این که ادغام سوخت معدود باشد که در سود باعث به کاهش اقتدار، احتراق ناقص، خموشی شدن یا این که ارتقا آلایندگی می شود.
لاستیک زاپاس خودرو، یکیاز مهمترین وسایلی میباشد که مدام می بایست در خودرو باشد؛ لوازم یدکی لیفان به دلیل آن که به یار داشتن بعضا از ابزارها و وسایل در ماشین بسیار ضروری میباشد چون رخداد خبر نمینماید و هر لحظه ممکن میباشد خودرو شما در گیر نقص فنی خواهد شد و در جایی حضور داشته باشید که قابلیت دسترسی به مکانیکی و کمک خودرو وجود نداشته باشد درین لحظه بایستی با ابزارهایی که به هم پا دارید استارت به حل ایراد فرمایید. یکی وسایلهای ضروری که ما یحتاج میباشد مدام در خودرو شما باشد لاستیک زاپاس میباشد. اتفاقات مختلفی میتواند باعث پنچر شدن تایر ماشین گردد که به یار و همدم داشتن لاستیک زاپاس میتواند به شما یاری بزرگی نماید. در صورتیکه چرخ یدکی به همدم دارید و تایر ماشینتان پنچر شدهاست، آستینها را بالا بزنید و به راحتی لاستیک خویش را عوض نمائید.
لاستیک زاپاس چیست؟
لاستیک زاپاس یا این که لاستیک یدک یا این که چرخ یدکی (Spare Tire) یک چرخ مازاد میباشد که برای مواقع اضطراری مشتمل بر ترکیدن لاستیک، پنچر شدن تایر و… باطن خودرو قرار داده شدهاست. لاستیک زاپاس تنها دربرگیرنده تایر نمیشود، بلکه دستهای از لاستیک و حلقه میباشد و یک چرخ بدون نقص محسوب میشود.
مسلما بخوانید:
ترکیدن لاستیک ماشین و شیوه دوری از آن
التفات داشتن لاستیک زاپاس
روش بده بستان لاستیک
ماشین وسیلهای میباشد که هر لحظه ممکن میباشد در گیر جراحت گردد. یکیاز زخمهایی که هر لحظه ماشین شمارا ارعاب مینماید پنچری یا این که ترکیدن لاستیک ماشین میباشد. این واقعه ممکن میباشد در یک خیابان هموار یا این که در یک مسیر طاقت فرسا و ناهموار پیش آید. در صورتیکه در شهر باشید می توانید از ماشینهای امدادی امداد بگیرید و یا این که درصورتیکه لاستیک زاپاس به یار دارید خودتان لاستیک را عوض نمایید ولی مدام ماشینهای امدادی در دسترس نیستند و ممکن میباشد خودرو شما در یک مکان به دور افتاده پنجر گردد که صرفا رویکرد دست به عمل شدن خودتان باشد پس بدین نکته اعتنا داشته باشید که به یار و همدم داشتن لاستیک زاپاس بسیار ضروری میباشد و می بایست مدام در خودرو شما باشد.
خصوصیت های لاستیک زاپاس
لاستیک زاپاس با چرخ اساسی خودرو تفاوت داراست و معمولا خردخیس و مدلخیس میباشد. لاستیک یدکی به دو استدلال این خصوصیتها را داراست.
۱- لاستیک زاپاس بایستی خردخیس از چرخ مهم باشد تا باطن صندوق عقب یا این که بخشهای دیگر خودرو فضای کمتری را اشغال نماید.
۲- چرخ یدکی بایستی مدلخیس از تایرهای اساسی باشد تا راننده بتواند ریلکسخیس آن را بردارد و ردوبدل نماید.
لاستیک زاپاس را چه گونه بده بستان کنیم
تغییر دادن لاستیک ماشین شاید در ظواهر عمل بسیار طاقت فرسا و غامضای باشد البته به این شکل وجود ندارد. ردوبدل لاستیک یکی کارهایی میباشد که خودتان به راحتی می توانید جاری ساختن دهید. به خاطر داشته باشید که به یاور داشتن ابزار نیز اصلی میباشد زیرا فارغ از ابزارهای موردنیاز ردوبدل لاستیک ممکن وجود ندارد.
برای ردوبدل لاستیک می بایست آچارهای T یا این که L صورت که متناسب با سبک ماشین شما میباشد، همینطور جک بی آلایش یا این که جک هیدرولیک و لاستیک زاپاس به یاور داشته باشید.
پنچر شدن ماشین، یک کدام از معمولیترین مشکلاتی میباشد که رانندگان با آن مواجه میشوند. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد پنچرگیری خودرو به حیث شغل رنج می آید و به همین استدلال بعضا رانندهها، خصوصا اشخاصی که جدیدا گواهینامه گرفتهاند، از آن ترس داراهستند. البته ردوبدل لاستیک پنچر با لاستیک زاپاس فعالیت چندان مشقت وجود ندارد و صرفا کافی میباشد کلیه فرآیند را قدم به قدم ایفا دهید.
اسباب ما یحتاج برای پنچرگیری خودرو
یکی لازمات مایحتاج هر خودرو، بدون نقص بودن وسایل دریافت کردن پنچری ماشین میباشد. لاستیکی پنچر، رخداد میباشد که از قبلی خبر نمیدهد و ممکن میباشد ناگهان اواسط یک جاده پرت و سوای رفت و آمد شمارا گرفتار نماید. پس خوب میباشد همین اکنون برای کامل شدن وسایل پنچرگیری مبادرت نمائید.
پمپ باد تک سیلندر
آچار چرخ
سوزن پنچرگیری
انبردست
نخ پنچرگیری
کاتر
اسپری پنچرگیری
ولی ممکن میباشد کلیه این اسباب برای ردوبدل لاستیک، لوازم یدکی چینی مشهد آیتم به کار گیری قرار نگیرد ولی به هر حالا مهیا بودنشان مداقه متعددی داراست.
عنایت لاستیک زاپاس خودرو
لاستیک خودرو، یک کدام از اسباب مصرفی ماشین میباشد که در شکل پارگی یا این که پنچری، به راحتی بوسیله راننده قابل ردوبدل میباشد. البته فکر کنید در جادهای دورافتاده مبتلا این خلل گردیدهاید و هیچ آپاراتی مجاورتتان وجود ندارد. اینجاست که عنایت داشتن لاستیک زاپاس مشخص و معلوم می گردد. در شرایطیکه شما لاستیک دیگری یاروهمدم خویش نداشته باشید، بایستی ساعتها در انتظار وصال یدک کش یا این که ماشینهای امدادی بمانید و برای کاری که میتوانستید در نیم ساعت اعمال بدهید، ساعتهای متعددی مجال بگذارید.
اشکال پنچری خودرو
بر طبق نوع لاستیک خودرو، پنچری را گروهبندی مینمایند. شکاف شدن یا این که پارگی هر مورد از این لاستیکها، اثار خاص خودشان را دارا هستند و ممکن میباشد شمارا به دردسر بیندازد. روی هم رفته، لاستیکها به دو گروه تیوبدار و سوای تیوب (تیوبلس) تقسیم می شوند. این لاستیکها در صورت پیاده سازی و کارایی، یه خرده با هم تفاوت داراهستند.
پنچری لاستیک تیوب دار
ترک شدگی لاستیکهای تیوبدار، فقط هنگامی شمارا به دردسر میاندازد که تیوب مصدوم باشد. باد این تایرها به محض شکاف شدن تیوب، خالی می گردد.
دقت نمائید که ترمز یا این که عجلهگیری ناگهانی با لاستیک تیوبدار ترک، به احتمال زیاد سبب به پارگی لاستیک گردد و در آن شکل، بایستی قطعا تایر را بدون نقص عوض فرمایید.
برای به دست آوردن پنچری این لاستیکها، بایستی تیوب جراحتچشم مسلما از لاستیک بیرون و با چسب ویژه یا این که دستگاههای حرارتی جان دار در آپاراتیها ترمیم گردد.
در حالتیکه وسعت مخلوط آب و روغن معدود باشد، ممکن میباشد در دوران مجال کوتاه متوجه آن نشوید. لوازم یدکی لیفان حتی ممکن میباشد که با بروز زخم محسوسی نیز همدم نباشد. ولی در صورتی این ترازو آب روغن قاطی کردن زیاد باشد، هم نماددهنده بروز زخم دور از شوخی به یک کدام از قسمتهای مطرح گردیده است و هم آنکه می تواند با علائم خیره کننده و غیر معمولی همپا باشد.
کاهش سطح کولانت رادیاتور
ممکن میباشد خودرو با نرخ نسبتا معدود البته بهشکل پیوسته با کاهش کولانت مواجه گردد. بدین شکل که ناچار باشید بهشکل هفتگی یا این که ماهیانه، مقدار اندکی آب به مدار کولانت پیشرانه اضافه فرمایید. این در حالی میباشد که خودرو جوش نمیآورد و اخلاق و رفتار غیر معمولی به همپا ندارد و هیچ خبری از چکه و نشتی در مدار کولانت وجود ندارد.
تغییرو تحول رنگ کولانت
در شرایطی که کولانت پیشرانه بهشکل روتین و منظم بده بستان گردد، رنگ آن (حتیدر پیشرانههای ساختهگردیده از چدن) با اعتنا به نوع کولانت استعمالگردیده بایستی سبز فسفری پرنور یا این که قرمز رنگ پرنور باشد و به هیچ وجه با ذرات آویزان و لجن مانند یار نباشد. در شکل رویت لجن چرب یا این که کف کرده، بایستی هرچه سریعخیس احتمال مخلوط آب و روغن را پژوهش نمایید. وجود اندکی پودر آهن زنگزده (ذرات نارنجی) در درون رادیاتور در پیشرانههای چدنی طبیعی میباشد. البته این ذرات اصلا نباید چرب یا این که کفکرده باشند.
تغییر و تحول رنگ روغن موتور
هنگامی که روزنه خرد روی در سوپاپ (محل ریختن روغن موتور) یا این که سرگردان روغن را گشوده می کنید، می بایست شاهد روغن قهوهای رنگ یا این که به رنگ مشکی (روغن سوخته) باشید. در حالتی که این رنگ به مکان قهوهای تیره یا این که سیاه، به رنگ نسکافهای یا این که کرمی دارنده حباب (به طور کفکرده) باشد، به معنای ورود آب به مدار روغن، اصطلاحا آب روغن قاطی کردن میباشد. اعتنا داشته باشید که دیدن اندکی بخار آب، بهشکل قطرات مستقل از روغن (قطرات ریز آب در کنار روغن سیاه یا این که قهوهای) مخصوصا در فصول سرد سال به طور کامل طبیعی میباشد و به عنوان کاندِنسِیشن (Condensation) یا این که میعان شناخته می شود که به جهت تبدیل رطوبت طبیعی جان دار در دور و بر به قطرات مایع بر تاثیر کاهش دمای شدید در پیشرانه چهره میدهد. این میعان با گرم شدن پیشرانه از فی مابین میرود و دیگر قطرات غیروابسته آب را بر روی روزنه درسوپاپ یا این که سرگردان روغن نخواهید روئت کرد.
خروج بخار سپید رنگ از اگزوز یا این که در سوپاپ
کلیه پیشرانههای احتراق داخلی (حتی پیشرانه نوتعمیر یا این که تازه)، بهشکل طبیعی با یه خرده روغنسوزی مواجه می باشند که به پدیده تماما نرمال و طبیعی بلو بای (Blow-By/فراروگریز طبیعی واحد سنجش اندکی از تراکم احتراق داخل سیلندر) پر اسم و رسم میباشد. در سود چشم شدن ترازو بسیار اندک بخار روغن از حفرههای بالایی پیشرانه (برای مثال از روزنه در سوپاپ) در پیشرانههای کارکرده تا حدودی طبیعی میباشد. ولی در صورتیکه این ترازو شایان توجه و پرفشار باشد (مخصوصا در زمستان که وسعت بخار بیشتر به دیده میاید)، میتواند علائمی بر اساس ورود آب به مدار روغن باشد.
راجعبه معایب سیستم اتولایت خودرو میاقتدار ذکر کرد کهاین سامانه بهخودیخویش عیب آنچنانی ندارد و به طور کامل اثر گذار میباشد. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد با این هم اکنون چشم گردیده که برخی از سبکهای ارزانارزش این سیستم وظیفه خویش را به صدق جاری ساختن نمیدهند و حاذق به تشخیص ظریف کاهش روشنایی دور و اطراف نیستند. از جمله فورا پس از ورود به تونل نمیتوانند کاهش نوروروشنایی را تشخیص دهند. این قضیه به چگونگی زیر بعضی از سیستمهای ارزانبها مو جود در بازار برمیشود و خلل مهم به اصل سیستم اتولایت وارد وجود ندارد.
کاربرد اتولایت
کاربرد اتولایت مشمول دو جنبه رفاهی و ایمنی میباشد. از نظر رفاهی، وجود سیستم اتولایت سبب ساز می شود که شغل راننده پاره ای شلخیس گردیده و تمرکز وی بر جاده ارتقاء پیدا نماید. همانطور که اشاره شد سنسور نوروروشنایی می تواند جلوی آلزامیر راننده در بی صدا کردن لامپها پس از خروج از تونل را بگیرد و بازدارنده از وخیم شدن و خوابیدن باتری خودرو خواهد شد.
راجع به جنبه ایمنی اتولایت خودرو هم در صدر توضیحات کافی ارائه شد. اتولایت خودرو سبب میگردد که همزمان با کاهش روشنایی دور و بر، لامپهای ماشین پرنور شوند و در سود احتمال چشم شدن آن به وسیله بقیه رانندگان بسیار بالا برود. به طور همزمان روءیت کرد راننده نسبت به جلو نیز ارتقا پیدا خواهد کرد.لوازم یدکی چینی مشهد این مورد سبب میگردد خودرو در جاده به خیر و خوبی چشم خواهد شد، راننده نیز بتواند مسیر پیش روی خویش را خوب ببیند و در شکل وجود خطرها احتمالی، فورا برخورد علامت دهد و جان خویش و سرنشینان را از خطر محافظت نماید.
فیض گیری
اتولایت خودرو یکیاز مهمترین تجهیزات ایمنی و رفاهی ماشینهای مدرن به حساب میآید که در اکثری از کشورها به کار گیری از آن ضروری میباشد. در میهن ما نیز بر طبق استانداردهای ۸۵گانه وجود دی لایت و اتولایت برای کلیه خودروها به یک استاندارد پیشفرض تبدیل شود. بر این محور اورده شده که کمپانیهای خودروسازی از سال ۱۴۰۲ به آن گاه ملزم میباشند کل محصولاتشان را با سامانه اتولایت به بازار عرضه نمایند.
بدین ترتیب میقدرت امیدوار بود که از این به آنگاه سنسور فروغ و روشنایی خودرو در همگی ماشینهای ساختوساز درون عرضه گردد و براین اساس، ایمنی جادهها وقت غروب و در هوای گرگومیش ارتقا پیدا نماید. افزون بر آن، معیار تصادفهای ناشی از چشم نشدن خودروها درین مواقع به دستکم خواهد رسید.
همینطور، در خودروهایی که به سنسور فروغ و روشنایی و اتولایت مجهز نیستند میاقتدار به طور افترمارکت و در برخی مواقع با یاری ریمپ خودرو، این سامانه را به راحتی روی ماشین نصب کرد. دراینصورت خوب میباشد از برندهای دارای اعتبار و اورجینال استعمال شود و مال کیفیت خوب روی ماشین قرار گیرد تا ایمنی خودرو ارتقاء پیدا نماید.