بهشکل کلی بلوک پیشرانهها از ترکیبات آلیاژی دو فلز مهم آهن (چدن) لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد یا این که آلومینیوم تشکیل میگردد که هر کدام خصوصیتهای عالی و بد منحصربهفرد به خویش را دارااست. بهتیتر نمونه، بلوک چدنی همواره هنگفت خیس و بادوامخیس و در قبال تغییرات دمایی مقاومخیس از آلومینیوم میباشد، البته از نگاه جابجایی حرارتی از آلومینیوم ضعیفخیس کار مینماید.
در خودروهای نو به خواسته کاهش وزن آخری خودرو و بهبود مصرف سوخت و ارتقاء بازده، معمولا از بلوک آلومینیومی به کارگیری میگردد. با این درحال حاضر آلومینیوم فلزی قابل انعطاف و زخمپذیر میباشد و ازاینرو پیاده سازی بلوک آلومینیومی به مراتب بغرنجخیس، حساسخیس و لوکسخیس از بلوک چدنی میباشد.
سیلندر ماشین و اجزای آن
سیلندر خودرو به عبارتیطور که از نامش پیدا میباشد، محیطای استوانهای میباشد که از بالا به امداد سرسیلندر و از تحت به یاری پیستون بسته می گردد. لوازم یدکی چینی مشهد از آنجایی که پیستون در فضای سیلندر دارنده جنبش رفت و برگشتی میباشد، وسعت سیلندر مطابق قطر و کورس (واحد سنجش بالا و ذیل شدن) پیستون انتخاب میشود. قطر و کورس پیستون اعدادی اثبات میباشد، البته کورس پیستون به جهت تکان رفت و برگشتی (بالا و تحت شدن) پیستون همواره در یک برهه زمانی معلوم تغییر و تحول مینماید.
ذیلترین محل قرارگیری پیستون در سیلندر، وسعت کلی سیلندر را تشکیل میدهد. برای به حساب آوردن ظریف وسعت سیلندر ماشین، می بایست مدل پیاده سازی تاج پیستون و محیط احتراق (کف سرسیلندر) را نیز در محاسبات در حیث گرفت.
محصول سیلندر خودرو
اشکال متفاوت BOSCH (لاینر) سیلندر
در بلوکهای چدنی، به جهت وجود دیواره آهنی خویش بلوک، فقط کافی میباشد تا فضای سیلندر را به نحوه ظریف ماشینکاری تراش اعطا کرد تا پیستون درین استوانه تراشخورده جنبش نماید. البته در بلوکهای آلومینیومی، به جهت ذات بسیار قابل انعطاف این فلز، مستلزم به کار گیری از یک سیلندر آهنی هستیم که در اصطلاح تخصصی به آن BOSCH سیلندر یا این که لاینر (Liner) می گویند. BOSCH سیلندر یک استوانه تراشخورده و ماشینکاریگردیده آهنی میباشد که در درون بلوک آلومینیومی قرار می گیرد و فضای مطلوب برای تکان پیستون را همچون بلوک چدنی مشابهسازی مینماید تا متریال آلومینیومی بلوک از سایش فرساینده پیستون در پشتیبانی باشد. همچنینی در ترمیم سیلندرهای جراحتچشم بلوکهای چدنی از لاینر استعمال میگردد.
سیلندر ماشین یک فضای استوانهای میباشد که پیستون در آن ذیل فشار و حرارت بسیار زیاد بالا و ذیل میرود تا جنبش دورانی گرایش لنگ را امان نماید. در فیض معیار اصطکاک در میان دیواره سیلندر با حلقههای پیستون بایستی در معدودترین حد خویش باشد تا قدمت سیلندر و خصوصیتهای آن محفوظ بماند. ولی دیواره سیلندر نمیتواند یک سطح صیقلی و تماما آینهای باشد، چراکه صیقلی بودن این سطح به معنای بروز بیشترین اصطکاک و سایش در میان حلقه پیستون و سیلندر موتور خودرو میباشد.
در سود در واپسین مرحله از ماشینکاری سیلندر، بهشکل تماما عمدی خطوط شیبدار مشبک دارای اسم و رسم به کراس هَچ (Crosshatch) بر روی آن ساخت مینمایند. وظیفه این خطوط مشبک شیبدار درهم تنیده آن میباشد که مقدار بسیار اندک از روغنی را که به یاری رغبتلنگ و روغنپاشها از ذیل به فضای داخلی سیلندر پاشیده میشود، داخل خطوط معدودعمق خویش نگه داراست تا حلقههای پیستون همواره خنک و جاریکاری شوند.