در حالتی که به هر دلیلی مدار برق خودرو مبتلا اتصال کوتاه خواهد شد یا این که جریان بالایی از آن مدار عبور نماید، لوازم یدکی لیفان فیوز مربوطه نمیتواند این آمپر بالا را تحمل نماید و جریان را از خویش عبور نمیدهد. در تاثیر مقاومت حرارتی، سیم نازک متصلکننده اساسهای فیوز ذوب گردد و در سود مسیر جریان انقطاع میشود. فساد دینام نیز یکی دلایل سوختن فیوز ماشین میباشد.
آزمایش فیوز ماشین
برای آزمایش فیوز ماشین میقدرت از مولتیمتر یا این که لامپ تست بهره مند شد. بهاین مراد درصورتیکه پس از اتصال فیوز به مولتیمتر جریان گذر کرد، فیوز سلامت میباشد. همینطور درصورتیکه هم لامپ تست پرنور شد، فیوز تندرست میباشد. در غیر شکل فیوز سوخته و می بایست عوض گردد.
ولی این طریق برای فیوزهای غیرشفاف کاربرد دارااست و در باب فیوزهای روشن میتوانید به راحتی با خارج کشیدن آن و مشاهده انقطاعشدگی یا این که ذوب شدن نوار باریک در بین دو مبنا، متوجه سوختن فیوز ماشین گردید.
عیب یابی باکس فیوز ماشین
عیبیابی باکس فیوز ماشین به اندازه ردوبدل فیوز سوخته شل وجود ندارد و بایستی مطلقا با سیمکشی خودرو آشنا باشید.
گاهی باکس فیوز ماشین در گیر اتصالی می گردد و فساد در آن به وجود میاید. برای رفع این اختلال بایستی مسلما به برقکار حرفهای رجوع نمایید و وی با خارج کشیدن باکس فیوز و رسیدگی سیمکشیهای آن، میتواند ایراد را پیدا نماید.
تشخیص فساد فیوز خودرو
در صورتی سعی هریک از وسایل برقی خودرو در گیر اختلال شد و دیگر فعالیت نکرد، قبل از ردوبدل قطعه متبوع می توانید احتمال دهید که فیوز آن سوخته باشد. بدین ترتیب یکیاز طرق تشخیص فساد فیوز، کار نکردن امکانات برقی مربوطه میباشد. پژوهش چشمی و مشاهده سوختگی فیوز نیز دیگر رویه آن به شمار میرود. براین اساس در شرایطیکه باتری خودرو و دینام سلامت بود البته نصیب متبوع شما برق نداشت، می بایست به تندرست باکس فیوز شک وتردید نمایید.
تعمیر باکس فیوز خودرو
به عبارتیطور که اشاره شد برای تعمیر باکس فیوز خودرو مایحتاج میباشد کهاین قطعه از مکان خویش خارج آورده خواهد شد. همینطور می بایست شخص تعمیرکار با برق ماشین کاملا آشنا باشد و کل سیمکشیهای متصل به باکس فیوز، مبناها و سوکتها را کاملا تحقیق کند. وی با اسباب منحصر همانند مولتیمتر و دیگر دستگاههای تخصصی میتواند عیب باکس فیوز ماشین را پیدا کرده و آن را رفع نماید.
روش بده بستان فیوز
روند بده بستان فیوز سوخته به تفصیل ذیل میباشد:
کشف کردن محل نصب باکس فیوز ماشین
شناسایی فیوز مربوطه از روی دفترچه راهنما یا این که با مشورت کردن تعمیرکار
خارج آوردن فیوز سوخته توسط انبر اختصاصی
قراردادن فیوز نو در محل فیوز سوخته
نظارت کوشش درست وسیله برقی مربوطه
محل باکس فیوز ماشین
معمولا یک باکس فیوز مرتبط با امکانات برقی باطن خودرو تحت امر و روی داشبورد نصب میگردد. یک باکس فیوز هم مرتبط با اجزای فنی ماشین میباشد که معمولا داخل محیط موتور جایدارد.
تغییر و تحول و تهیه طول بدنه و سیستم تعلیق در خودروها، لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد یکیاز شیوه های ارتقا عملکرد و بالا بردن هندلینگ خودرو میباشد که ولی جنبه زیبایی نیز دارااست. این شغل امروزه در دنیای تیونینگ و تقویت خودروها، یک کدام از فرایند مهم به حساب میآید که معمولا با تغییرو تحول در اندازه حلقهها و تایر نیز همدم می گردد.
امروزه بخش اعظمی از خودروهای گران قیمت، دارنده سیستم تعلیق با قابلیت و امکان تهیه طول میباشند تا بتوان از آنها در وضعیت متفاوت، به کارگیری بهتری کرد. این خط مش در ارتباط خودروهای شاسیبلند نیز بیشتر چشم می گردد تا همت بهتری در مسیرهای منحصربهفرد آفرود داشته باشند. ولی که خودروسازان مدام شرایط وسط را در تهیه قسمتهای فنی در حیث میگیرند تا استعمال از خودرو برای قشر کلانای از جامعه ممکن باشد. این مسئله را میاقتدار در تهیه و تنظیم پیشرانهها، طول خودرو از زمین، اندازه تایر و حلقه چرخها و… رویت کرد.
تهیه طول و تغییر تحول مسافت بدنه خودرو و قسمتهای زیرین اتاق از زمین، در خودروهای متعدد به طور متعدد ایفا می شود. به عنوان مثال، در یک شاسی بلند و SUV که فلسفه پیاده سازی آن، استعمال از خودرو در بیراههها و مسیرهای سوا جاده میباشد، تغییرو تحول طول به طور ارتقا طول بدنه و بدور شدن نصیبهای زیرین خودرو از سطح زمین میباشد تا در طی عبور از مسیرهای سنگی و ناهمواریها، کف خودرو به پستی و بلندیهای زمین واکنش نکند. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد ولی در خودروهای سواری که معمولا تهیه طول به منزله ارتقا هندلینگ آنهاست تا در سرعتهای بالا و مسیرهای لبریز پیچ و تاب جاده، پایداری بیشتری داشته باشند، تغییر تحول طول به طور نزولی میباشد تا هم هندلینگ ارتقا پیدا نماید و هم پایداری خودرو در مسیر بیشتر خواهد شد. خلال اینکه این شغل قادر است سبب کاهش مقاومت هوا در قبال تکان خودرو نیز خواهد شد.
گونه های طول زدن خودرو
برای تهیه و تنظیم و تغییرو تحول طول بایستی در سیستم فنربندی خودرو دست موفقیت. سیستم تعلیق در خودروهای متفاوت به یک سری صورت گوناگون وجود دارااست که فعالیت با هر یک، طریق خاص خویش را داراست. کلاً، خودروها یا این که دارنده سیستم تعلیق فنر تخت از نوع بی آلایش یا این که پارابولیک میباشند، یا این که فنر لول داراهستند و یا این که تعلیق آنها ترکیبی از فنر میله پیچشی با فنر تخت یا این که فنر لول میباشد. علاوه بر اینکه امروزه در خودروهای سواری و شاسی بلندها از سیستم تعلیق پنوماتیک نیز به کارگیری می شود که معمولا این قبیل ماشینها، در کنار قابلیت و امکان تغییرو تحول طول در هر لحظه بوسیله راننده، قابلیت و امکان تهیه و تنظیم هوشمند و خود کار نیز دارا هستند. لازم به ذکر میباشد که برای آحاد مثالهای فنربندی، کیتهای ماهر فراهم برای کاهش یا این که ارتقاء طول وجود دارااست که میقدرت آنها را مبتنی بر با خودرو و سیستم تعلیق آن، خریداری کرد. این عمل اما هزینه بالاتری داراست و معمولا در فرآیند بالایی تقویت و تیونینگ خودروها، استعمال میشود.
فنربندی تخت
فنرهای تخت که به اسم شمش نیز شناخته می شوند، در دو نوع بی آلایش و پارابولیک میباشند و معمولیترین نوع فنربندی در دنیای خودرویی محسوب می گردند و مهمترین خصوصیت آنها، آسانی و تحمل توشه زیاد میباشد. قطعات این نوع فنربندی کمتر از سایر اشکال سیستم تعلیق میباشد کهاین فرمان باعث به کاهش استهلاک آن گردیده و هزینه کمتری نیز برای سازنده دارااست. البته در مقابل راحتی کمتری دارا هستند و بیشتر برای حمل توشه و استعمال در خودروهای باربری مطلوباند.
این فنرها به امداد قطعهای به نام گوشواره، از دو راز به شاسی خودرو متصل میشود. یکیاز شیوه های ارتقا طول دراین نوع سیستم تعلیق، بلند کردن قد و طول این گوشوارهها میباشد. اما این عمل سبب ساز برهم میل کردن تعادل خودرو در عبور از دست اندازها نیز می گردد که بایستی برای رفع این عیب، اصطلاحاتی در دیگر نصیبهای سیستم فنربندی و امر نیز تشکیل داد.
بادگیری فنرها و دایرهای کردن آنان نیز یک روش دیگر برای ارتقا طول این خودروهاست. اما کهاین فعالیت سبب ساز کم آبخیس شدن سیستم تعلیق نیز میشود. مجموعاَ هرچه فنرها به موقعیت تخت و صاف مجاورتخیس باشند، فنربندی قابل انعطافتری خواهیم داشت.
سیلندر ماشین یک فضای استوانهای میباشد که پیستون در آن ذیل فشار و حرارت بسیار زیاد بالا و زیر میرود تا جنبش دورانی گرایش لنگ را پشتیبانی نماید. لوازم یدکی لیفان در فیض معیار اصطکاک در میان دیواره سیلندر با حلقههای پیستون بایستی در نادرترین حد خویش باشد تا قدمت سیلندر و خصوصیتهای آن محفوظ بماند. البته دیواره سیلندر نمیتواند یک سطح صیقلی و تماما آینهای باشد، چراکه صیقلی بودن این سطح به معنای بروز بیشترین اصطکاک و سایش در بین حلقه پیستون و سیلندر موتور خودرو میباشد.
در سود در واپسین مرحله از ماشینکاری سیلندر، بهشکل تماما عمدی خطوط شیبدار مشبک دارای اسم و رسم به کراس هَچ (Crosshatch) بر روی آن ساخت و ساز مینمایند. وظیفه این خطوط مشبک شیبدار درهم تنیده آن میباشد که مقدار بسیار اندک از روغنی را که به یاری تمایللنگ و روغنپاشها از ذیل به فضای داخلی سیلندر پاشیده میشود، باطن خطوط معدودعمق خویش نگه داراست تا حلقههای پیستون همواره خنک و سرازیرکاری شوند.
گونه های آرایش و پیرایش سیلندر خودرو
سیلندرها از حیث ظاهری، کاربردی، دکورا سیون و صورت آرایشی و هواخواهی سرعت و اقتدار به یک صورت وجود ندارد و همین خصوصیت، آن ها از هم متمایز مینماید.
آرایش و پیرایش خطی
بلوک ۶ سیلندر خطی
این سبک، اول چیدمانی میباشد که در ساخت پیشرانه خودروهای دنیا استعمال می شد. کل سیلندرهای جان دار درین نوع، صحیح در یک خط صاف بر روی یک بلوک، پشت هم ستون گردیدهاند که تعمیرشان را هم ریلکسخیس مینماید. پیرایش خطی دارای اسم و رسم به I یا این که L از ۲ سیلندر استارت و تا دهه ۱۹۳۰ میلادی به ۸ سیلندر محصور میشد. امروزه رایجترین مثال پیشرانه خطی در عالم صرفا ورژن ۶ سیلندر (I6) میباشد.
بارزترین مزیت پیشرانه خطی بالانس درونی ذاتی، گشتاور بالا، استهلاک بسیار نادر و دوام خیرهکننده میباشد که آن را به شایسته ترین مورد برای خودروهای تجاری هنگفت ، وانتها و شاسی بلندها تبدیل مینماید.
پیرایش V یا این که خورجینی
پیرایش V یا این که خورجینی سیلندر موتور از اتصال زاویهدار دو بلوک I صورت به یکدیگر ذیل یک زاویه معلوم تشکیل میگردد. به عبارت دیگر، پیشرانه V8 نتایج اتصال مهندسیگردیده دو پیشرانه خطی ۴ سیلندر (I4) به یکدیگر میباشد. مطابق نوع پیاده سازی، پیشرانههای V صورت در زوایای رایج ۶۰ تا ۹۰ سکو (۶۰، ۶۵، ۷۵ و ۹۰ رتبه) به ساختوساز میرسند. اما مثال V180 که از زاویه ۱۸۰ جایگاه میان دو بلوک پیشرانه منفعت می گیرد نیز از خانواده پیشرانههای V محسوب میشود. دقت داشته باشید که پیشرانه V180 با پیشرانه تخت یا این که باکسر و با وجود مشابهتهای بسیار، تفاوتهای مهم بسیار متعددی داراست.
بارزترین برتری پیشرانههای V8 بعد ها بسیار فشرده با قابلیت و امکان مکان دادن تعداد سیلندر بالا، دورگیری عالی، بازده بیشتر، کارایی قابل انعطاف و اقتدار و گشتاور بالا میباشد. این پیشرانهها در خودروهای اسپرت و کارکشته بیشترین به کارگیری را داراهستند.
هر قطعه از خودرو نقش خاصی بر ذمه داراست. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد نقش بعضا از آنان برجسته و بعضا دیگر نقش کمرنگتری دارا هستند. شاتون و پیستون از قطعاتی میباشند که نقش مهمی در خودرو داراهستند. شاتون نقش مهمی در تکان دورانی داراست و پیستون قطعهای استوانه صورت میباشد که به شاتون وصل می گردد و تکان رفت و برگشتی در سیلندر دارااست.
شاتون چیست؟
شاتون رابطه فی مابین رغبت لنگ و پیستون را برقرار مینماید. نصیب خرد شاتون به پیستون و بخش بزرگتر آن به تمایل لنگ وصل می گردد. این قطعه تکان خطی پیستون را به جنبش چرخشی رغبت لنگ تبدیل مینماید. شاتون این اذن را به پیستون می دهد که بالا و تحت جنبش نماید تا گشتاور چرخشی در موتور خودرو ساخت و ساز گردد. از آنجایی که ضربات پیستون به شاتون منتقل می گردد این قطعه بایستی در قبال ضربات استحکام کافی داشته باشد به مراد از فولاد ساخته می شوند. در شرایطیکه شاتون استحکام نداشته باشد بعداز مدتی تغییرو تحول صورت میدهد که جراحت زننده میباشد.
با احتراق سوخت در سیلندرها، پیستون به طور رفت و برگشتی جنبش مینماید کهاین جنبش از شاتون به گرایش لنگ منتقل میگردد. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد رغبت لنگ این حرکات رفت و برگشتی را به تکان دورانی تبدیل مینماید.
آرمهای فساد شاتون
روغن ریزی
نشت مایعات از خودرو دلایل گوناگونی داراست و اکثر زمان ها علامت دهنده یک خلل میباشد. یکی دلایل روغن ریزی خودرو فساد شاتون میباشد.
صدای غیرعادی موتور:
موتور در وضعیت معمولی صدای گوش خراش و غیرعادی ساخت و ساز نمینماید. چنانچه صدای غیرعادی از موتور شنیده می شود یکیاز دلایل آن می تواند حاد بودن شاتونها باشد. همینطور در صورتی در بدور بالای موتور صدا ارتقا پیدا نماید احتمال وخیم بودن این قطعه بسیار زیاد میباشد.
شنیده شدن صدای تق تق
در حالتیکه روغن موتور نباشد، قطعات موتور در کوتاه دوران اصطکاک پیدا مینمایند و از دربین می روند بدین ترتیب روغن موتور یکی موادتشکیل دهنده مهمی میباشد که می بایست به آن دقت گردد. شاتون نیز یکی قطعاتی میباشد که چنانچه روغن کاری نشود در تاثیر اصطکاک با بقیه قطعات فرسوده میگردد و از واکنش آن صدای تق تق به گوش می رسد.
خارج ریختن قطعات موتور
در صورتی هنگام جنبش متوجه مستقل شدن یک قطعه فلزی از خودرو شدید می بایست شاتون را نظارت نمایید. ولی پرت شدن قطعات فلزی موتور به خارج بسیار کم میباشد ولی قادر است صورت دهد.
درصورتیکه می پندارید تنها هر زمان که باک بنزین ماشین تماما خالی شد، لوازم یدکی لیفان می بایست به منزلت جهت سوختگیری مجدد رجوعکنید، لازم میباشد هشدار بدهیم که این فعالیت شما میتواند صدمات هزینهبر و بعضی جبرانناپذیری به موتور خودرو وارد کند.
مواردی مثل خرابی پمپ بنزین، خرابی سوزن انژکتورها و درنتیجه روشن نشدن خودرو، بخشی از اثار رانندگی با باک خالی بنزین محسوب میشود.
رانندگی با باک خالی چیست؟
شاید این قضیه خیلی نیاز به تعریفوتمجید نداشته باشد اما اگر بخواهیم به طور دقیق توضیح دهیم که رانندگی با باک خالی چیست، باید بدانید که هر زمان نشانگر بنزین شما به محدوده کمتر از ۱۵ درصد رسید، میگردد خاطرنشان کرد باک تقریبا خالی میباشد و رانندگی کردن درینوضعیت میتواند ضررهای جبرانناپذیری در پی داشته باشد.
به عنوان مثال درصورتیکه باک سوخت شما ۵۰ لیتر ظرفیت داراست و باطن آن کمتر از ۷ لیتر بنزین موجود میباشد، میتوان اعلام کرد که شما در در حال حاضر رانندگی با باک خالی می باشید. روشن شدن چراغ بنزین هم مهم ترین نشانه این مورد میباشد که همگی ما کمابیش با آن آشنا هستیم.
چرا نباید با باک خالی رانندگی کرد؟
شاید فکر کنید که رانندگی با باک خالی مسئله خاصی درپی ندارد و ضررهای چندانی هم برای شما و ماشینتان درپی نمیآورد. پس توصیه میکنیم مفاد ذیل را بازرسی نمایید تا به طور دقیقتر با اثار رانندگی با باک خالی آشنا شوید.
۱. خرابی و فرسودگی پمپ بنزین اتومبیل
اولین و مهم ترین آیتم از پیامدها جبرانناپذیر رانندگی با باک خالی، خرابی و فرسودگی پمپ بنزین خودرو است. برای اینکه مغزی پمپ بنزین عمر وقت گیر داشته باشد، ما یحتاج است همواره داخل بنزین قرار بگیرد تا حرارت اضافی آن دفع خواهد شد. میدانیم که حرارت مهمترین دشمن موتورهای الکتریکی است و مغزی پمپ بنزین هم یک موتور الکتریکی است که درون بنزین قرار میگیرد تا خنک شود؛ بدین ترتیب اگر بنزین کافی داخل باک وجود نداشته باشد، پمپ بنزین در اثر حرارت ناشی از کارکرد خود، زودتر از موعد مستهلک شده و احتمال خرابی یکباره آن وجود دارد. درنتیجه احتمالا شمارا کنار خیابان با ماشینتان تنها خواهد گذاشت.
واحد سنجش فاصله مجاز برای رانندگی با باک خالی
فاصله رانندگی با باک خالی
وقتی که لامپ هشدار بنزین پرنور میباشد، ترازو مسافتی که با باک خالی میقدرت در نوردید بسته به وسعت موتور و وزن خودرو، گوناگون خواهد بود. اساسا خودروهای مدلخیس با قدرت موتور خیرچندان بالا، از این جهت حالت بهتری داراهستند و میاقتدار فاصله بیشتری را با آن ها وقتی که لامپ بنزین پرنور می گردد، در نوردید.
البته ماشینهای بزرگتر با وسعت موتور و تعداد سیلندر بیشتر، معمولا فاصله کمتری را باک خالی توانمند به جنبش می باشند. در کل میقدرت خاطرنشان کرد خودروهای پرفروش بازار کشورایران وقتی که با لامپ بنزین پرنور تکان مینمایند، نهایتا قادراند مسافتی فی مابین ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را با لامپ بنزین پرنور پیش بروند. اما این رقم میتواند برای بعضا خودروها کمتر و یا این که مقداری بیشتر هم باشد.