سیلندر ماشین یک فضای استوانهای میباشد که پیستون در آن ذیل فشار و حرارت بسیار زیاد بالا و زیر میرود تا جنبش دورانی گرایش لنگ را پشتیبانی نماید. لوازم یدکی لیفان در فیض معیار اصطکاک در میان دیواره سیلندر با حلقههای پیستون بایستی در نادرترین حد خویش باشد تا قدمت سیلندر و خصوصیتهای آن محفوظ بماند. البته دیواره سیلندر نمیتواند یک سطح صیقلی و تماما آینهای باشد، چراکه صیقلی بودن این سطح به معنای بروز بیشترین اصطکاک و سایش در بین حلقه پیستون و سیلندر موتور خودرو میباشد.
در سود در واپسین مرحله از ماشینکاری سیلندر، بهشکل تماما عمدی خطوط شیبدار مشبک دارای اسم و رسم به کراس هَچ (Crosshatch) بر روی آن ساخت و ساز مینمایند. وظیفه این خطوط مشبک شیبدار درهم تنیده آن میباشد که مقدار بسیار اندک از روغنی را که به یاری تمایللنگ و روغنپاشها از ذیل به فضای داخلی سیلندر پاشیده میشود، باطن خطوط معدودعمق خویش نگه داراست تا حلقههای پیستون همواره خنک و سرازیرکاری شوند.
گونه های آرایش و پیرایش سیلندر خودرو
سیلندرها از حیث ظاهری، کاربردی، دکورا سیون و صورت آرایشی و هواخواهی سرعت و اقتدار به یک صورت وجود ندارد و همین خصوصیت، آن ها از هم متمایز مینماید.
آرایش و پیرایش خطی
بلوک ۶ سیلندر خطی
این سبک، اول چیدمانی میباشد که در ساخت پیشرانه خودروهای دنیا استعمال می شد. کل سیلندرهای جان دار درین نوع، صحیح در یک خط صاف بر روی یک بلوک، پشت هم ستون گردیدهاند که تعمیرشان را هم ریلکسخیس مینماید. پیرایش خطی دارای اسم و رسم به I یا این که L از ۲ سیلندر استارت و تا دهه ۱۹۳۰ میلادی به ۸ سیلندر محصور میشد. امروزه رایجترین مثال پیشرانه خطی در عالم صرفا ورژن ۶ سیلندر (I6) میباشد.
بارزترین مزیت پیشرانه خطی بالانس درونی ذاتی، گشتاور بالا، استهلاک بسیار نادر و دوام خیرهکننده میباشد که آن را به شایسته ترین مورد برای خودروهای تجاری هنگفت ، وانتها و شاسی بلندها تبدیل مینماید.
پیرایش V یا این که خورجینی
پیرایش V یا این که خورجینی سیلندر موتور از اتصال زاویهدار دو بلوک I صورت به یکدیگر ذیل یک زاویه معلوم تشکیل میگردد. به عبارت دیگر، پیشرانه V8 نتایج اتصال مهندسیگردیده دو پیشرانه خطی ۴ سیلندر (I4) به یکدیگر میباشد. مطابق نوع پیاده سازی، پیشرانههای V صورت در زوایای رایج ۶۰ تا ۹۰ سکو (۶۰، ۶۵، ۷۵ و ۹۰ رتبه) به ساختوساز میرسند. اما مثال V180 که از زاویه ۱۸۰ جایگاه میان دو بلوک پیشرانه منفعت می گیرد نیز از خانواده پیشرانههای V محسوب میشود. دقت داشته باشید که پیشرانه V180 با پیشرانه تخت یا این که باکسر و با وجود مشابهتهای بسیار، تفاوتهای مهم بسیار متعددی داراست.
بارزترین برتری پیشرانههای V8 بعد ها بسیار فشرده با قابلیت و امکان مکان دادن تعداد سیلندر بالا، دورگیری عالی، بازده بیشتر، کارایی قابل انعطاف و اقتدار و گشتاور بالا میباشد. این پیشرانهها در خودروهای اسپرت و کارکشته بیشترین به کارگیری را داراهستند.