با وجود تک تک فواید ایربگها و اثر آنها در ابتدا رفتن سطح ایمنی خودروها، این سیستم خطراتی نیز به همدم داراست.
هرچند مهندسین مکانیک و خودروسازان همواره در سعی برای رفع نواقص و معایب این سیستم به دلیل کاهش خطراتش می باشند و گسترشهای دیدهگیری هم داشتند ولی همچنان می بایست بعضی نکات ایمنی را هنگام استعمال از ایربگها رعایت کرد. مانند:
– رعایت مسافت ایمنی
کیسه هوا الزاما می بایست با سرنشین ۲۵ سانتیمتر مسافت داشته باشد و در صورتی این مسافت رعایت نشود ممکن میباشد زخمهای وارده به گردن و راز سرنشین در تاثیر ضربه کیسهی هوا بسیار شدید باشد. تا جایی که سفارش می گردد درحالتی که راننده توانمند به نگهداری این مسافت با دستور هنگام رانندگی وجود ندارد خوب میباشد ایربگها را بی سروصدا نماید. همینطور در صورتیکه مسافت سرنشین تا ایرنگ به هر دلیلی کمتر از ۲۵ سانت میباشد خوب میباشد صندلی را به عقب هدایت نماید تا این مسافت رعایت گردد. برای راننده قابلیت و امکان تغییرو تحول زاویه دستور نیز برای مراقبت مسافت ۲۵ سانتیمتری قابلیتپذیر میباشد.
– باور از پیکربندی درست
پیکربندی کیسه هوا با تمرکز و آلرژی خاصی در سوله شکل می گیرد و کوچکترین تغییری در آنان سبب به تلاش ناصحیحشان می گردد. این مساله میتواند خطرها متعددی به یار و همدم داشته باشد.
– نبود بازدارنده فی مابین سرنشین و کیسه هوا
گاهی ممکن میباشد سرنشین جلو نوپا یا این که حیوانی را در بغل داشته باشد در اینحالت خلال خطراتی که بچه یا این که حیوان را انذار مینماید، ایربگ عملکرد خویش را برای سرنشین جلو از دست می دهد. همینطور یار داشتن وسایل و ابزار خطرناک مانند چتر یا این که عصا نیز قادر است کیسه هوا را از یک استدلال نجات به استدلال زخم تبدیل نماید.
دو سنسور الکترومکانیکی بکار رفته در جلوی خودرو هنگام عکس العمل ضربه شدید، داده ها و هشدارهای مایحتاج را به دستگاه در اختیار گرفتن مرکزی ارسال مینمایند.
این داده ها قادر است از یکی حسگرها و یا این که هر دو ارسال گردد.
کامپیوتر خودرو از روش ارسال سیگنالی منحصر به فرد، مدار مالامال گردیده خازنی جرقهزن محیط ایربگ را فعال مینماید و نیتروژن حاصله از احتراق سوخت محیط با گاز کیسه را لبریز مینماید. کیسه لبریز گردیده نیز از محیط خویش با عجله بیرون گردیده و در کسری از ثانیه فضای مقابل رمز و شکل سرنشین را مالامال مینماید. همزمان دستگاه در دست گرفتن موجب محکم شدن کمربندهای ایمنی پیشمرگ آور میگردد و راننده و سرنشین را به صندلی میچسباند.
نتیجه ها این دو مراحل مراقبت سرنشین و راننده از پرت شدن به جلو و همینطور پرهیز از واکنش با سطح ها دشوار میباشد. همینطور در اختیار گرفتن تکانهای اجتنابناپذیر تن و جابجایی انرژی تکان به دیگر نقاط تن. بعداز آن هوای باطن کیسه از شکافهای ریز روی آن بیرون گردیده و سرنشین کارکشته به پیاده گردیدهاست. سرعت شکل دریافت کردن تمام مراحل جابجایی داده ها و خروج کیسهها بایستی به سیرتکاملای با سرعت عکس العمل خودرو تهیه و تنظیم گردد که قبل از اصابت ضربهای به رمز و شکل سرنشین کیسه مالامال گردیده باشد. این سرعت که تهیه و تنظیم آن برعهده دستگاه در اختیار گرفتن مرکزی میباشد متساوی ۳۲۲ کیلومتر در ساعت میباشد. سدیم آزید جان دار دراین سیستم که یک کدام از مواد سوخت و ایجاد گاز میباشد مادهای آلرژیزا محسوب میشود و در برخی اشخاص ساختوساز خارش پوستی مینماید. همین فرمان تجربیات خروج ایربگ را برای سرنشیننان نا مطلوبخیس از آنچه است میکند.
گفته میشود خروج ایربگها برای سرنشین مانند عکس العمل سفت مشت در حلقه بوکس میباشد و گاهی سبب ساز به سوت کشیدن گوش می گردد ولی در عین درحال حاضر ایمنی آنها را پشتیبانی مینماید. نکته دیگر اینکه فعال شدن ایربگها در سرعتهای مشخص و معلوم خودرو واقعه میفتد و در شرایطیکه سرعت بالا نباشد در شکل تصادف شغل نمیکنند. همینطور گاهی برای فعال شدن آن ها نیاز میباشد وزن سرنشین از ترازو معین گردیده بیشتر باشد.
هنگام رانندگی به آمپر دمای موتور اعتنا فرمایید و زمانی که دما اندکی از حد نرمال فراتر رفت اقدامات مورد نیاز برای پیشگیری از جوش آوردن را ایفا فرمائید.
هم اکنون در شرایطی که آمپر آب فراتر از مقدار معلوم هنگام پرنور شدن رشته رفت و به مکان قبل خویش بر نگشت می بایست چه اقدامی کنیم ؟
قدم نخستین :
آغاز ماشین را متوقف فرمایید و کاپوت را بالا دهید تا گرمای آن بیرون شود . هیچ وقت در رادیاتور و مخزن را گشوده نکنید چون فشار سیستم بالاست و ممکن میباشد در تاثیر پاشیدن آب بسوزید.
قدم دوم :
رشته ها را رسیدگی نمایید و از تلاش صحیح آنها استحضار یابید و درحالتی که حرفه ها سکوت بودند اسپلیت را پرنور فرمایید تا به دور تند رشته ها وارد مدار شوند. در حالتی که هنوز رشته ها صحیح کار نکردند روی پره های رادیاتورآب بریزید و هنگامی دما نرمال شد موتو را سکوت و بهدنبال خلل عدم شغل کرد رشته ها بگردید.
نکته :دقت داشته باشید هیچ وقت روی موتور به طور بی واسطه آب نریزید چون دما بالاست و راز سیلندر و قطعات دیگر آن جراحت میبینند.
در خودروهایی که حرفه آنها مکانیکی و بوسیله موتور به گردش در میاید برای اینکه دمای موتور کاهش یابد در وضعیت درجا گاز دهید و به دور موتوررا به ۲۰۰۰ برسانید .( به خصوص هنگام ترافیک )
از سایر دلایل اساسی عدم کارکرد رشته های الکتریکی فساد سنسور دمای آب یا این که رله فنها میباشد.
قدم سوم :
درصورتی که کارایی حرفه ها صحیح بود اما همچنان دمای موتور بالا بود احتمال نادر بودن آب در سیستم وجود داراست. برای خنک کردن موتور دراینصورت موتور را بدون صدا فرمایید و هر یکسری ثانیه یکبار یک آغاز خرد (تک آغاز) بزنید طوری که ماشین پرنور نشود و پیستون ها بالا و ذیل خواهد شد. این عمل منجر میگردد که حلقه پیستون به دیواره سیلندرنچسبد . بعداز اینکه دمای موتور کاهش یافت در رادیاتور را گشوده نمایید و در آن آب بریزید . گاهی داغ شدن موتور به انگیزه نشتی در سیستم خنک کننده و پایین آمدن آب میباشد که می بایست آن را تحقیق و رفع نمائید.
آفتاب گیر ماشین معمولا از اجزای تحت تشکیل می شود.
پارچه
پارچه مهمترین نصیب یک آفتابگیر میباشد که جلوی ورود نور و روشنایی خورشید به باطن کابین را می گیرد.
این ماده بیشتر از پلی اتیلن و پلی استر ساخته می گردد و می بایست استحکام و دوام مطلوب در قبال پاره گی و تابش نور و روشنایی خورشید را داشته باشد.
فریم
فریم یا این که کادر درواقع به عبارتی چهارچوبی میباشد که پارچه باطن آن قرار می گیرد. این قسمت از آفتاب گیر ماشین از فلز مدل و نرم مثل آلومینیوم یا این که فایبرگلاس ساخته میشود تا حمل و نقل و بستهبندی سادگی داشته باشد.
ساکشن کاپ
ساکشن کاپ یا این که مکنده، یک قطعه پلاستیکی یا این که سیلیکونی خرد میباشد که برای چسباندن آفتابگیر روی شیشه جلو به کار گیری میگردد. ارزان بودن و قابلیت و امکان بده بستان راحت از مزایای این قطعه محسوب میشود.
نوارهای الاستیک
نوارهای الاستیک برای نگه داشتن آفتاب گیر خودرو روی شیشه آیتم استعمال قرار می گیرد و از یک سمت به سمت دیگر آفتابگیر کشیده می گردد تا از افتادن یا این که لیزخوردن آن دوری نماید.
کیسه ذخیره سازی
کیسه ذخیرهسازی یا این که کاور آفتاب گیر ماشین، یک کیف پارچهای یا این که پلاستیکی میباشد که آفتابگیر را میقدرت باطن کیسه یا این که کاور گذاشت تا در قبال دست اندرکاران مخربی نظیر باد، رطوبت، خاک و نور و روشنایی خورشید ایمن بماند.
با اعتنا به اینکه خودروهای امروزی امروزه به آپشن های گوناگونی مجهز می شوند، کلیدهای شیشه بالا بر آنها نیز آپشن های جدیدی دارا هستند.
دراین میان متوجه می شوید کهاین قطعه کاربردی نقشی برجسته خیس جاری ساختن می نماید. این کلیدها یک تیم الکتریکی بدون نقص میباشند که به راننده قابلیت می دهند مجموع بخش های در را در در اختیار گرفتن داشته باشد. از جمله نوع پیاده سازی و تشکیل داد خودروهای امروزی به سیرتکامل ای میباشد که راننده ضمن بالا و زیر کردن شیشه خودرو با استعمال از کلید شیشه آسانسور قادر است برای تغییر تحول زوایای آینه های برقی نیز مبادرت کند. این نقطه پایان فعالیت وجود ندارد و در پیاده سازی این کلید خصوصیات و آپشن های دیگری نیز آیتم دقت قرار گرفته میباشد.
گرمکن های درنظرگرفته شده بر روی آینه خودرو نیز برای مثال مواقعی میباشند که راننده میتواند از روش کلیدهای درنظرگرفته شده به آن ها دسترسی داشته باشد. در اختیار گرفتن آینه تاشو برقی و در دست گرفتن لامپ های درب از سایر کاربردها و آپشن های تازه در خودروها میباشند که بر ذمه کلید شیشه آسانسور قرار نهاده گردیدهاند.
چه دلایلی موجب فساد کلید شیشه بالا بر میگردند؟
فساد شیشه بالا بر خودرو همان گونه که تیتر کردیم ممکن میباشد در تاثیر دست اندرکاران مختلفی به وجود بیاید. با این درحال حاضر هنگام پژوهش تخصصی این قطعه از اتومبیل متوجه میشویم که ایرادات دیگری نیز در این مورد وجود دارا هستند.
مثلا در صورتیکه موفقیت کلید مبتلا آب خوردگی خواهد شد، این قطعه توانا وجود ندارد به نیکی فرایند متبوع شمارا طی نماید. اشتباهات قابل انعطاف افزاری با اعتنا به اینکه امروزه قفل های خودکار بر روی درب خودروها قرار گرفته اند نیز مثلا دلایلی می باشند که موجب فساد این قطعه کاربردی خواهند شد.