نشتی بنزین از سیستم سوخترسانی: یکی مهمترین دلایل بوی شدید بنزین در خودرو، نشت سوخت از لولهها یا این که اتصالات سیستم سوخترسانی میباشد.
سیستم سوخترسانی خودرو دربرگیرنده لولههای سوخت، پمپ سوخت، و غربال سوخت میباشد که می بایست به طور کاملً تندرست باشند. هرگونه جراحت بدین اجزا میتواند باعث به نشت بنزین و ساخت بوی شدید در درون خودرو خواهد شد.
اشتباهات در سیستم بخار سوخت (Evaporative Emission Control System – EVAP): سیستم بخار سوخت برای دوری از نشر بخار بنزین به دور و اطراف زیست پیاده سازی شدهاست. این سیستم از یک تیم از لولهها و شیرها تشکیلشده که بخارات سوخت را تودهآوری و به موتور بازمیگرداند. درصورتی که یکی قطعات این سیستم در گیر اختلال خواهد شد، ممکن میباشد بخار سوخت از آن به باطن کابین خودرو نشت نماید و بوی بنزین را در باطن خودرو ساخت کند.
مخزن سوخت زخمچشم یا این که درب مخزن سوخت گشوده: در شرایطی که که درب مخزن سوخت به صدق بسته نشده باشد یا این که مصدوم باشد، بنزین به راحتی تبخیر گردیده و بخارات آن وارد کابین خودرو میگردد. همینطور در صورتیکه در مخزن سوخت رخنه یا این که جراحت دیدگی وجود داشته باشد، نشت بنزین میتواند سبب ساز نشر بوی شدید بنزین خواهد شد.
پمپ سوخت حاد: پمپ سوخت یکیاز اجزای اساسی سیستم سوخترسانی میباشد. در صورتی پمپ سوخت به صدق فعالیت نکند یا این که مبتلا فساد گردد، ممکن میباشد سوخت به صحت به موتور منتقل نشود و از سیستم سوخترسانی نشت نماید که به بوی شدید بنزین سبب ساز می شود.
غربال سوخت مسدود یا این که وخیم: غربال سوخت نقش مهمی در خودداری از ورود آلودگیها به سیستم سوخترسانی داراست. در حالتیکه غربال سوخت مسدود یا این که حاد خواهد شد، ممکن میباشد فشار سوخت کاهش یابد و سوخت به صدق جریان نیابد. این حالت میتواند سبب ساز به بروز نشت بنزین و ساخت بوی نامطبوع در خودرو گردد.
کلیه روغن های خودرو فول سنتاتک یکسان نیستند.
کلیه مواد صنعنتی و شیمیایی به یک صورت فرموله نمیشوند.
روغن های فول سنتتیک میتوانند اشکال و ترکیبات بسیار متفاوتی از روغن های محور و مواد افزودنی داشته باشند. حتی تفاوت های خرد در کدهای روغن خودرو قادر است تأثیر قابل توجهی بر کوشش داشته باشد.
مثلا، اضافه کردن یک ماده افزودنی به روغنهای تصنعی بدون نقص قادر است نگهداری بالایی در قبال دمای بالا تولید نماید، ولی ممکن میباشد بعضی از سعی آن از نگاه پاک نگه داشتن قطعات موتور از در بین برود. در حالی که اضافه کردن یک افزودنی دیگر ممکن میباشد همت بهتری به شما بدهد و ممکن میباشد پاره ای نگهداری در قبال خوردگی را از دست بدهید.
ولی در مجموع، گونه های روغن فول سنتتیک به منزه نگه داشتن قطعات موتور، جریان سهل، مراقبت ویسکوزیته، پرهیز از زنگ زدگی و کاهش اصطکاک امداد می نماید. روغن های صنعنتی میتوانند برای بخش اعظمی از خودروها عالی از روغن های بی آلایش باشند، به جهت مزایایی که برای خودروها داراهستند و معایبی که نسبت به مزایای آنها ناچیز میباشد.
سیستم در اختیار گرفتن کشش (TCS) یکی فناوریهای اصلی در مشاجره ایمنی خودروست که مقصود از پیاده سازی آن، خودداری از لغزش و هرزگردی چرخها بهویژه در وضعیت جادهای نامناسب (مانند جادههای تر یا این که یخ زده) میباشد.
درواقع زمانی نیروی متعددی به چرخهای جایزه وارد گردد و احتمال لغزش بالا رود، سیستم در دست گرفتن کشش به امداد راننده میاید و با ارتقا ترازو چسبندگی در بین لاستیکها و سطح جاده، در دست گرفتن خودرو را بی آلایشخیس مینماید. این سیستم با در دست گرفتن ظریف نیروی منتقلگردیده به چرخها و کاهش اقتدار موتور، از اتلاف انرژی و فرسودگی لاستیکها دوری مینماید.
سیستم در اختیار گرفتن کشش چه کاربردهایی داراست؟
شاید فکر کنید که سیستم در دست گرفتن کشش (TCS) صرفا برای در اختیار گرفتن خودرو در جادههای لغزنده کاربرد داراست؛ ولی اینطور وجود ندارد و این سیستم کاربردهای دیگری هم داراست؛ برای مثال:
سیستم در دست گرفتن کشش به رانندگان امداد مینماید در جادههای ساده هم در دست گرفتن بهتری روی خودرو داشته باشند. این سیستم هنگام عبور از پیچها و موقع عجلهگیری، از هرزگردی و انحراف ناگهانی خودرو خودداری مینماید.
سیستم در اختیار گرفتن کشش با کاهش قدرتی که به چرخها منتقل میگردد، از لغزش آنان پرهیز مینماید؛ به این ترتیب فرقی نمینماید خودروی شما دیفرانسیل جلو میباشد یا این که عقب، در هر شکل این سیستم به مراقبت تعادل خودرو امداد مینماید و به راننده این قابلیت و امکان را می دهد تا در شکل لغزش، سریعخیس عکس العمل نماد دهد.
سیستم در اختیار گرفتن کشش چهگونه عمل مینماید؟
سیستم در اختیار گرفتن کشش (TCS) با به کارگیری از سنسورهای خاصی که روی چرخها نصب گردیده، هرزگردی و لغزش چرخها را تشخیص می دهد. این سنسورها بهطور پیوسته سرعت چرخش چرخها را در اختیار گرفتن مینمایند و درصورتیکه تشخیص دهند چرخها در گیر هرزگردی گردیدهاند، دادهها را به کامپیوتر خودرو ارسال مینمایند. درپی سعی این سیستم را بیشتر توضیح خوا هیم اعطا کرد.
درحال حاضر بیایید علل مشکلاتی را که دراین دو سیستم ساختوساز گردیده و به ریپ زدن ماشین سبب میشود نظارت کنیم.
۱. نشتی در منیفولد (چندراهه) اگزوز
چنانچه منیفولد اگزوز که گازهای خروجی را گردآوری مینماید نشتی داشته باشد، قادر است منجر ریپ زدن ماشین گردد.
درین موقعیت صدای موتور ارتقاء می یابد، لامپ ارزیابی پرنور می شود و کارایی اگزوز ضعیف خواهد بود. درصورتی که منیفولد اگزوز سوراخ خوردگی یا این که نشتی داشته باشد، رانندگی با آن بسیار خطرناک میباشد، چون گازهای داغ فرّار می توانند اجزای پلاستیکی دور و اطراف خروجی را ذوب نمایند. حتی ممکن میباشد دود اگزوز وارد کابین خودرو خواهد شد.
برای رفع خلل اگزوز ماشین، بایستی آن را به تعمیرگاه ببرید. درآنجا منیفولد اگزوز را تعمیر یا این که ردوبدل خواهند کرد. هر چندین تعمیر آن موقت میباشد و بهزودی بایستی آن را عوض نمائید.
۲. فساد مبدل کاتالیزوری
در شرایطیکه موتور ریپ میزند یا این که بد فعالیت مینماید و هم زمان بوی تخممرغ گندیده به مشامتان می رسد، اختلال از مبدل کاتالیزوری میباشد. در بیشتر مواقع لامپ بررسی هم پرنور می شود.
هنگامی مبدل وخیم میگردد، نمیتواند هیدروکربنهای جان دار در اگزوز را بسوزاند و براین اساس گوگردی را که موتور آزاد نموده است از فی مابین نمیموفقیت. به همین عامل بوی شدید تخممرغ فاسد را شم میکنید. در بالا با فساد مبدل ماشن صرفا ریپ میزند، ولی درنهایت با بسته شدن بی نقص آن، دیگر ماشین پرنور نمی شود.
۳. فساد سنسورهای اکسیژن
سنسورهای اکسیژن معیار غلیظ یا این که رقیق بودن گازهای خروجی را زمانی که از محیط احتراق بیرون می گردند، اندازهگیری مینمایند. سیستم رایانه اتومبیل از این داده ها برای تهیه و تنظیم واحد سنجش سوخت وارداتی به موتور به کارگیری مینماید. در صورتی سنسور آلوده و کثیف باشد یا این که از شغل بیفتد، سوخت زیاد یا این که خیلی نادر وارد موتور میگردد و سبب ریپ زدن آن می گردد.
سنسورهای اکسیژن بایستی بهطور تر و تمیز عوض شوند. در حالتی که ریپ زدن بدین برهان باشد، صرفا کافی میباشد سنسورها را منزه فرمائید یا این که در شرایطیکه زیاد مصدوماند، آنهارا ردوبدل نمائید.
برای تعیین روغن مطلوب برای گیربکس CVT، می بایست به خصوصیتها و نیازهای خاص این نوع گیربکس اعتنا کرد.
گیربکسهای CVT برخلاف گیربکسهای خود کار بی آلایش از سیستم خاصی برای جابجایی نیرو استعمال مینمایند و فارغ از تغییر تحول دنده، نسبت جابجایی اقتدار را تهیه مینمایند. این خصوصیتها منجر میگردد که گزینش روغن برای گیربکس CVT عدم وضوحهای خاص خویش را داشته باشد. برای گزینش روغن مطلوب گیربکس CVT، موارد ذیل را به حافظه داشته باشید:
۱. ویسکوزیته
ویسکوزیته روغن یکیاز دست اندرکاران اساسی در کوشش درست گیربکس CVT میباشد. این نوع گیربکسها بهادله کارکرد خاص خویش به روغنهایی نیاز داراهستند که بتوانند در دماهای متفاوت، ویسکوزیته خیر و خوبی داشته باشند. برای اینکه بدانید واحد سنجش ویسکوزیته مطلوب خودروی شما چقدر بایستی باشد، مدام می بایست در نوبت نخستین به سفارشهای آفریننده خودرو دقت نمایید.
۲. مقاومت حرارتی
گیربکسهای CVT بهبرهان مکانیزم خاص، مدام در معرض دمای بالا قرار دارا هستند؛ براین اساس، روغن انتخابی می بایست مقاومت حرارتی خیر داشته باشد تا در دماهای بالا هم بتواند خواص ویسکوزیته خویش را نگهداری نماید. این خصوصیت از گرم شدن بیشازحد گیربکس خودداری مینماید و سبب ساز کاهش سایش و ارتقاء قدمت اثر گذار قطعات داخلی گیربکس میشود.
۳. ضدسایش و مقاوم در قبال فشار شدید
گیربکسهای CVT، بهویژه در بخش تسمه یا این که زنجیر زیر فشار و سایش متعددی قرار داراهستند. روغنهای CVT بایستی دربردارنده افزودنیهایی برای کاهش سایش و حفظ در قبال فشارهای زیاد باشند. ترکیبات خاص روغنهای گیربکس CVT از فسادهای زودهنگام اجزای داخلی این گیربکس پرهیز مینماید.