هنگام رانندگی به آمپر دمای موتور اعتنا فرمایید و زمانی که دما اندکی از حد نرمال فراتر رفت اقدامات مورد نیاز برای پیشگیری از جوش آوردن را ایفا فرمائید.
هم اکنون در شرایطی که آمپر آب فراتر از مقدار معلوم هنگام پرنور شدن رشته رفت و به مکان قبل خویش بر نگشت می بایست چه اقدامی کنیم ؟
قدم نخستین :
آغاز ماشین را متوقف فرمایید و کاپوت را بالا دهید تا گرمای آن بیرون شود . هیچ وقت در رادیاتور و مخزن را گشوده نکنید چون فشار سیستم بالاست و ممکن میباشد در تاثیر پاشیدن آب بسوزید.
قدم دوم :
رشته ها را رسیدگی نمایید و از تلاش صحیح آنها استحضار یابید و درحالتی که حرفه ها سکوت بودند اسپلیت را پرنور فرمایید تا به دور تند رشته ها وارد مدار شوند. در حالتی که هنوز رشته ها صحیح کار نکردند روی پره های رادیاتورآب بریزید و هنگامی دما نرمال شد موتو را سکوت و بهدنبال خلل عدم شغل کرد رشته ها بگردید.
نکته :دقت داشته باشید هیچ وقت روی موتور به طور بی واسطه آب نریزید چون دما بالاست و راز سیلندر و قطعات دیگر آن جراحت میبینند.
در خودروهایی که حرفه آنها مکانیکی و بوسیله موتور به گردش در میاید برای اینکه دمای موتور کاهش یابد در وضعیت درجا گاز دهید و به دور موتوررا به ۲۰۰۰ برسانید .( به خصوص هنگام ترافیک )
از سایر دلایل اساسی عدم کارکرد رشته های الکتریکی فساد سنسور دمای آب یا این که رله فنها میباشد.
قدم سوم :
درصورتی که کارایی حرفه ها صحیح بود اما همچنان دمای موتور بالا بود احتمال نادر بودن آب در سیستم وجود داراست. برای خنک کردن موتور دراینصورت موتور را بدون صدا فرمایید و هر یکسری ثانیه یکبار یک آغاز خرد (تک آغاز) بزنید طوری که ماشین پرنور نشود و پیستون ها بالا و ذیل خواهد شد. این عمل منجر میگردد که حلقه پیستون به دیواره سیلندرنچسبد . بعداز اینکه دمای موتور کاهش یافت در رادیاتور را گشوده نمایید و در آن آب بریزید . گاهی داغ شدن موتور به انگیزه نشتی در سیستم خنک کننده و پایین آمدن آب میباشد که می بایست آن را تحقیق و رفع نمائید.