جنس گلگیر باتوجه به وظیفه حفاظتی آن معمولا از فلزی مستحکم است.
استحکام ذکر شده البته با اضافه شدن یک لایه ورق اضافه در پشت آن تقویت میگردد. ظاهر گلگیر مانند باقی قسمتهای بدنه صاف و صیقلی بوده و همرنگ بدنه است. گلگیر را در قبلی صرفا از ورق فولاد خمیده میساختند اما امروزه بهمنظور کاهش وزن خودرو گلگیرهای مقاوم اما سبکتری نیز آیتم به کارگیری قرار می گیرند. انواع گلگیر خودرو با دقت به متریال عبارتند از:
گلگیر آلومینیومی مزیت وزن کمتر، ضد زنگبودن و استحکام کافی را دارااست.
گلگیر فایبر گلاس در عین وزن کم، سفت و بسیار مقاوم است.
گلگیر پلاستیک سنگین وزن کمی ندارد ولی در عوض خوردگی و زخمهای شیمیایی مقاوم می باشد.
البته به کار گیری از گلگیرهای فولادی نیز همچنان در خودروسازی ترویج دارااست. چرا که فولاد را میتوان سفتترین و مقاومترین متریال قابلبه کارگیری در عوض سایش دانست. گلگیرها از نگاه موقعیت مکانی دو گروه گلگیر جلو و عقب داراهستند که شاید در یک خودرو تفاوت سایز داشته باشند؛ اما از یک کالا هستند.
گلگیر ماشین کجا نصب میگردد؟
گفتیم که گلگیر را معمولا در ظواهر با بدنه خودرو یک پارچه و مخلوطگردیده می بینیم. ولی می بایست اذعان کرد که گلگیر درواقع با بدنه بهشکل یکتکه پیاده سازی نشده و ساخته نمی شود. درواقع گلگیر ماشین نیز مانند درها، کاپوت و سپر بهشکل مستقل پیاده سازی و ساخته میگردد و آنگاه روی شاسی با اتصالات منحصر پرچ گردیده و نصب میشود. اما مراحل تشکیل داد و پیاده سازی گلگیر پیشتر بهشکل یک دست با بدنه شکل میگرفت. ولی بعضا مقاومسازیها در قسمت گلگیر، پیاده سازی متعدد و حجیمخیس شدن آن و گاها تفاوت ورق بهعمل رفته در ایجاد کرد این نصیب منجر گردیده است تا گلگیر ماشین امروزه معمولا به طور منقطع پیاده سازی و ساخته خواهد شد.
از آنجایی که تعداد خودروهای مو جود در خیابان ها بیشتر گردیده و بهدنبال این مورد ترازو تصادفات نیز ارتقاء دیده گیری داشته میباشد کارشناسان مربوطه بهدنبال یک چاره برای کاهش ترازو تصادفات در جاده ها بودند.
پس از نظارت های گوناگون بدین سود رسیدند که با پیاده سازی سپرها و ایربگ ها میتوانند تا حد قابل توجهی تصادفات را کاهش داده و حتیدر شکل تصادف نیز معیار آسیبی که خودرو می بیند کمتر خواهد شد.
سپرها اساسا در بخش جلویی و عقبی همه خودروها نصب میشوند و به جهت ساختاری که دارا هستند به راحتی جراحت نمی بینند. امروزه این سپرها اکثر زمان ها از ادغام آلیاژهایی مانند پلاستیک، فلز و فیبر به ساختوساز می رسند. می قدرت اذعان کرد امروزه شرکتهای در رقابت برای ساخت و ساز سپرهای مدل خیس اما در عین هم اکنون ضربه گیرتر میباشند که زخم پذیری کمتری دارا هستند.
توری روی سپر خودرو چه وظیفه ای داراست؟
سپر خودرو نیز مانند دیگر قسمت های خودرو دارنده سیستم منحصر به فرد به خویش بوده و به همین استدلال ریزه کاری و قسمت های مختلفی را مشمول میشود. مثلا این بخشها می شود به توری روی سپر خودرو اشاره نمود. برخی از اشخاص خیال و خاطر می نمایند کهاین توری ها فقط وجهه زیبایی و برای کامل شدن کردن ظواهر خودرو روی سپر به کار گیری میگردند ولی می بایست ذکر نمود که ضمن اینکه سبب ساز زیباتر شدن خودرو می گردند مانند یک صافی برای موتور نیز شغل می نمایند. بدین شکل که موتورها در خودروها در طول عمل به حرارت متعددی رسیده و قادر است خطرناک جلوه نماید ولی به جهت وجود توری روی سپر جلو هوای خنک از خارج درون خودرو گردیده و با خنک کردن آب رادیاتور، دمای موتور را متعادل می نماید. از طرفی بازدارنده ورود ذرات آویزان در هوا به خودرو گردیده و از آلودگی خودرو دوری می نماید.
لنتهای ترمز یکی اجزای حیاتی سیستم ایمنی خودرو شما میباشند و به همین عامل، اعتنا به علائمی که آرمدهنده نیاز به بده بستان آنها میباشد، بسیار اساسی میباشد. در تحت به بعضی از رایجترین نمادهای فرصت ردوبدل لنت ترمز اشاره گردیدهاست:
صدا
صدای جیغ یا این که سوت: رایجترین نشانه آحاد شدن لنت ترمز میباشد. هنگامی که لنتها ساییده میشوند، یک نشانگر فلزی خرد باطن آنان با دیسک ترمز تماس پیدا مینماید و این صدا را ساخت مینماید.
صدای ساییدن: درصورتی که صدای ساییدن فلز به فلز را هنگام ترمزگیری میشنوید، احتمالا لنتهای شما تا حدی ساییده گردیدهاند که به دیسک ترمز جراحت رساندهاند. این فرمان نیاز به ردوبدل فوری لنتها و دیسکها داراست.
کوشش
کاهش توان ترمزگیری: در حالتی که شم میکنید برای متوقف کردن خودرو به فشار بیشتری روی پدال ترمز نیاز دارید، ممکن میباشد لنتهای شما ساییده گردیده باشند.
ارتقاء فاصله توقف: در حالتیکه برای توقف بی نقص خودرو به فاصله بیشتری نسبت به گذشته نیاز دارید، این نشان قادر است آرمدهنده ساییدگی لنتها باشد.
لرزش امر: لرزش امر هنگام ترمزگیری قادر است ناشی از ساییدگی ناهموار لنتها یا این که تاب برداشتن دیسکهای ترمز باشد.
کشیده شدن خودرو به یک سمت: در صورتی هنگام ترمزگیری خودرو به یک سمت کشیده میشود، ممکن میباشد لنتهای یک سمت ساییده گردیده باشند یا این که ایراد دیگری در سیستم ترمز وجود داشته باشد.
لامپ هشدار
لامپ نشانگر لنت ترمز: اکثری از خودروها دارنده لامپ نشانگر لنت ترمز میباشند که با لامپ ترمز ABS گوناگون میباشد و هنگامی که لنتها نیاز به بده بستان داراهستند، پرنور می شود.
مطالعه بصری
نازک شدن لنتها: می توانید با برداشتن چرخها، ضخامت لنتها را پژوهش نمایید. درصورتی که لنتها کمتر از ۵ میلیمتر ضخامت دارا هستند، بایستی بده بستان شوند.
شیارهای نشانگر: اکثر لنتهای ترمز دارنده شیارهای نشانگر میباشند که با ساییده شدن لنتها، معدودعمق میشوند. درصورتی که لنتها با سطح دیسک ترمز یک کدام از گردیده باشند، بایستی ردوبدل شوند.
فاصله پیموده گردیده
چنانچه از قدمت لنت ترمز خودرو شما بیشتراز ۳۰ هزار کیلومتر قبل میباشد عالی میباشد آن را از روی کالیپر گشوده و تحقیق نمائید. در شرایطی که بیشتراز حد ساییده گردیده بود، مطلقا به پندار خرید یکپارچه لنت ترمز تازه باشید.
حلقه ها در اشکال مختلفی بوسیله ساخت و ساز کنندگان به ساختوساز می رسند تا بتوانند پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان باشند. حلقه های فولادی و حلقه های اسپرت از اشکال حلقه ها هستند که پیرو به آن اشاره میکنیم.
حلقه فولادی حلقه های فولادی از اشکال کهن ترین حلقه ها است که اکثری از حلقه های در حیث گرفته گردیده برای خودرو ها بوسیله خودروسازان از این نوع میباشند و به همین ادله با اسم حلقه شرکتی نیز شناخته میگردد. در حالتی که نیاز به یک حلقه مقاوم دارید و در مسیر های خاکی جنبش میکنید، حلقه های فولادی تعیین نیکی برای شما خواهند بود. حلقه فولادی در مقابل ضربه مقاوم بوده و در حالتیکه که از حلقه خودرو در وضعیت گوناگون جاده ای استعمال میکنید، حلقه فولادی آیتم ی بهتر خواهد بود. حلقه اسپرت حلقه اسپرت یک کدام از گونه های حلقه های پربازدید میباشد که از آلیاژ آلومینیوم و منیزیم به تولیدی میرسد. وزن این حلقه ها مدل خیس از حلقه های فولادی بوده و دارنده زیبایی و جذابیت زیاد هستند. این حلقه ها برای زیباسازی خودرو ها گزینه اعتنا اشخاص بخصوص جوان ها قرار گرفته اند. از حلقه اسپرت برای خودرو های مسابقه ای بیشتر به کارگیری می گردد. امروزه بخش اعظمی از شرکتهای خودرو سازی بریا محصولاتشان از حلقه های اسپرت فایده میبرند. اگر که در اطراف های ناهموار رانندگی نمیکنید و زیبایی خودرو برایتان اساسی میباشد ،میتوانید از حلقه اسپرت به کارگیری نمائید. دکان ویتو از مرکزها توزیع گونه های حلقه با شایسته ترین بها و بالاترین سطح کیفی است. این شرکت فروش اینترنتی حلقه را برای سرویس ها دهی عالی به مشتریانش در حیث گرفته میباشد و تقاضاکنندگان خرید حلقه سوای نیاز به مراجعه ی حضوری میتوانند خریدشان را از روش وب سایت ویتو اعمال دهند. خرید حلقه کالا حلقه یک کدام از مهمترین نکات برای خرید این قطعه بوده و می بایست اعتنا داشته باشید که حلقه ها در مال های فولاد ، آهن ، آلومینیوم و منیزیم و.... ساخته میشوند و برای این که حلقه متبوع شما دارنده چگونگی بالایی باشد می بایست کالا قابل قبولی را گزینش نمائید. حلقه های آهنی و فولادی دارنده زیبایی متعددی نبوده و برای دیدنی کردن آن از قالپاق به کارگیری میگردد. البته حلقه های آلومینیومی و منیزمی دارنده زیبایی متعددی میباشند و وزن سبکی دارا هستند البته ارزش آنها فراتر میباشد. براین اساس برای خرید حلقه در بالا بایستی میزان دارایی و خصوصیات متبوع را انتخاب فرمائید.
امان از موتور:
مهم ترین قطعه یک خودرو ، موتور خودرو آن میباشد. به جهت مداقه بالای موتور خودرو ضروری میباشد تا به نیکی از آن حفظگردیده تا از زخمهای وارده احتمالی در جانبداری باشد.
مهمترین وظیفه کاپوت، نگهداری از موتور خودرو میباشد. در واقعیت در خلا کاپوت، ممکن میباشد تا اجزای داخلی موتور در تاثیر ضربات احتمالی و یا این که وضعیت جویبار نامناسب جراحت ببینند. اصولا کاپوت خودرو با پوشش آحاد سطح موتور و قطعات آن از موتور خودرو نگهداری مینماید.
قابلیت و امکان دسترسی به موتور:
بی آلایشترین وظیفه کاپوت که در نگاه نخستین به آنهم قابلادراک خواهد بود این میباشد کهاین قابلیت و امکان را به ما می دهد تا بهآسانی به موتور خودرو دسترسی داشته باشیم. عنایت این دسترسی وقتی معین میشود که خودرو در تاثیر فساد نیاز به تعمیر داشته باشد و ضروری باشد که به موتور خودرو دسترسی داشته باشیم.
عایقی برای صدای موتور:
موتور خودروها در طول پرنور بودن و جنبش ساخت و ساز صدا مینمایند. این صداها عموماً از احتراق باطن موتور ناشی می گردند. ازاینرو همواره کمپانیهای خودروسازی درپی راهی میباشند کهاین صداها را کاهش دهند و قرارگیری یک پوشش بر روی موتور به لحاظ بی آلایشترین شیوه پیش رو میباشد. کاپوت بهطور بی نقص سطح موتور را میپوشانده و از خروج صدا از موتور خودرو به واحد سنجش قابلتوجهی خودداری مینماید. درب موتور خودرو یک عایق مطلوب برای صدای موتور میباشد.
مراقبت از سرنشینان خودرو:
در ابتدا به وظیفه مهم کاپوت که هواخواهی از موتور خودرو میباشد اشاره کردیم. با توسعه تکنولوژی خودروسازی و حصول به فناوریهای توسعه یافته مرتبط این صنعت شاهد این زمینه بودهایم که کاپوت خودروها در طول وقوع تصادف از وارد وارد شدن ضربه به درون اتاق خودرو خودداری کرده و نتیجتاً زخم وارده به سرنشینان خودرو را تا حد متعددی کاهش می دهد.
زیبایی خودرو:
ضمن همگی سعیهایی که در صدر بیان شد، کاپوتها بر زیبایی خودروها تأثیر بسزایی داراهستند. ازاینرو در صنعت خودروسازی پیاده سازی درب موتور خودروها التفات فوقالعادهای دارااست.
پیاده سازی کاپوت خودروها:
معمولاً کاپوتها در نصیب جلویی خودروها قرار می گیرند و عامل این دستور قرارگیری موتور خودروها در نصیب جلوی خودرو میباشد. البته این مسئله مستمر نبوده و در برخی از خودروها موتور خودرو در بخش عقبی خودرو قرارگرفته میباشد. خلال این کاپوتها ازنظر کیفیت گشوده شدن نیز با یکدیگر تفاوتهایی داراهستند. بعضا از کاپوتها به سمت جلوباز میگردند و این دستور دسترسی به موتور خودرو را آسودهخیس مینماید. در اکثر پیاده سازیهای خودروها، کاپوتها به سمت عقب گشوده می شوند.