امان از موتور:
مهم ترین قطعه یک خودرو ، موتور خودرو آن میباشد. به جهت مداقه بالای موتور خودرو ضروری میباشد تا به نیکی از آن حفظگردیده تا از زخمهای وارده احتمالی در جانبداری باشد.
مهمترین وظیفه کاپوت، نگهداری از موتور خودرو میباشد. در واقعیت در خلا کاپوت، ممکن میباشد تا اجزای داخلی موتور در تاثیر ضربات احتمالی و یا این که وضعیت جویبار نامناسب جراحت ببینند. اصولا کاپوت خودرو با پوشش آحاد سطح موتور و قطعات آن از موتور خودرو نگهداری مینماید.
قابلیت و امکان دسترسی به موتور:
بی آلایشترین وظیفه کاپوت که در نگاه نخستین به آنهم قابلادراک خواهد بود این میباشد کهاین قابلیت و امکان را به ما می دهد تا بهآسانی به موتور خودرو دسترسی داشته باشیم. عنایت این دسترسی وقتی معین میشود که خودرو در تاثیر فساد نیاز به تعمیر داشته باشد و ضروری باشد که به موتور خودرو دسترسی داشته باشیم.
عایقی برای صدای موتور:
موتور خودروها در طول پرنور بودن و جنبش ساخت و ساز صدا مینمایند. این صداها عموماً از احتراق باطن موتور ناشی می گردند. ازاینرو همواره کمپانیهای خودروسازی درپی راهی میباشند کهاین صداها را کاهش دهند و قرارگیری یک پوشش بر روی موتور به لحاظ بی آلایشترین شیوه پیش رو میباشد. کاپوت بهطور بی نقص سطح موتور را میپوشانده و از خروج صدا از موتور خودرو به واحد سنجش قابلتوجهی خودداری مینماید. درب موتور خودرو یک عایق مطلوب برای صدای موتور میباشد.
مراقبت از سرنشینان خودرو:
در ابتدا به وظیفه مهم کاپوت که هواخواهی از موتور خودرو میباشد اشاره کردیم. با توسعه تکنولوژی خودروسازی و حصول به فناوریهای توسعه یافته مرتبط این صنعت شاهد این زمینه بودهایم که کاپوت خودروها در طول وقوع تصادف از وارد وارد شدن ضربه به درون اتاق خودرو خودداری کرده و نتیجتاً زخم وارده به سرنشینان خودرو را تا حد متعددی کاهش می دهد.
زیبایی خودرو:
ضمن همگی سعیهایی که در صدر بیان شد، کاپوتها بر زیبایی خودروها تأثیر بسزایی داراهستند. ازاینرو در صنعت خودروسازی پیاده سازی درب موتور خودروها التفات فوقالعادهای دارااست.
پیاده سازی کاپوت خودروها:
معمولاً کاپوتها در نصیب جلویی خودروها قرار می گیرند و عامل این دستور قرارگیری موتور خودروها در نصیب جلوی خودرو میباشد. البته این مسئله مستمر نبوده و در برخی از خودروها موتور خودرو در بخش عقبی خودرو قرارگرفته میباشد. خلال این کاپوتها ازنظر کیفیت گشوده شدن نیز با یکدیگر تفاوتهایی داراهستند. بعضا از کاپوتها به سمت جلوباز میگردند و این دستور دسترسی به موتور خودرو را آسودهخیس مینماید. در اکثر پیاده سازیهای خودروها، کاپوتها به سمت عقب گشوده می شوند.