ماهک دنده که به نام خرچنگی لیور دنده هم شناخته میشه، یک اهرم هلالی شکله که روی گرایش ماهک قرار میگیره و تکان خطی داره؛ به گونه ای که با تکان ماهک، کشویی ردوبدل دنده هم جنبش میکنه و براین اساس دنده متبوع مشغول و گزینش میشه.
این قطعه به صورت فابریک و با خلق و خوی معمولی و برای رانندههایی که دست روی دنده نمیزارن و کمتر از اون استعمال مینمایند، به طور تقریب تا ۱۰۰ هزار تایی هم فعالیت مینمایند.
ماهک دنده وخیم شدن خودش رو با نمادهای مختلفی مثل جا نرفتن دنده، لق شدن مجموعه دنده و حرکات غیر معمولی دنده نشون میده و در طریق ی رانندگی اثر متعددی داره. برای گشودن و تحقیق این نصیب لازمه که یک آچار رینگی ۱۶و ۱۷ داشته باشید و حواستون بهاین علائم باشه.
ماهک گیربکس چهطور فعالیت میکنه؟
جالبه بدونید که نوع ماشین شما معین میکنه که ماهک دنده چه کاربردی داره و به چه صورتی فعالیت میکنه! خب اولیه از همگی بگویید که ماشینتون اتوماتیکه یا این که دستی؟! با دقت بهاین که ماشینتون اتوماتیکه یا این که دستی، ردوبدل ماهک به صورتهای مختلفی ایفا میشه. خب بیایید اینطور تصور کنیم که خودروی شما پیکانه. جالبه بدونید که نشانه گر سه قطعه ماهک داره و حتما درین خودرو ردوبدل دنده بایستی به وسیله شما یعنی راننده متشخص ایفا بگیره.
اکنون از دربین سه ماهک جان دار در ساختار گیربکس این نوع ماشین، یک ماهک وظیفه داره تا کشویی رو از دنده یک به دنده دو منتقل کنه، در صورتیکه که ماهک دوم مسئول کشویی دنده ۳ و ۴ هستش و در غایت یک ماهک دیگه هم داریم که تحت عنوان ماهک دنده عقب شناخته میشه. هر کدوم از این ماهکها، گرایش ماهک منحصر به فرد به خودشون رو داراهستند و بطور غیر وابسته فعالیت مینمایند.
در مقابل ماهک دستی، در خودروهای خود کار قطعه ای به اسم ماهک الکتریکی داریم که به ساختارهای هلالی صورت گیربکس امداد می کنه تا با نیروی الکتریکی ناشی از مغناطیس تکان کنه. درین خودروها کارداران تولید کننده نیروی مغناطیسی در داخل باکس دنده قرار داره و تغییر تحول دنده درین نوع خودرو که ماهکی الکتریکی داره، به یاری یک سوئیچ جاری ساختن میشه.
همانگونه که از اسم آن مشخص و معلوم میباشد ، سلکتور دنده قطعه ای میباشد که به شما قابلیت و امکان ردوبدل دنده را میدهد.
در خودروهای خود کار، مواقعی مانند سرعت شما و وضعیت بده بستان دنده را تشخیص می دهد تا به گیربکس بگوید خودرو می بایست با چه دندهای عمل نماید.
همان طور که میبینید، سلکتور دنده نقش مهمی اجرا می نماید و در صورتی به صدق شغل نکند، ممکن میباشد وقتی که میخواهید به جلو جنبش فرمایید ناگهان به عقب بروید و یا این که وقتی که میخواهید سرعت خویش را ارتقا دهید، به دنده زیر خیس تغییر و تحول نماید. همینطور ممکن میباشد با یکسری نقص دیگر مواجه گردید که همه ممکن میباشد برای سالم مسافران و تندرست گیربکس اتومات شما خطرناک باشند.
با این هم اکنون، خوشبختانه، به احتمال زیاد علائم فساد سلکتور گیربکس خود کار را به راحتی متوجه خواهید شد، بدین ترتیب میتوانید در اسرع وقت آن را برطرف فرمایید و از زخم وصال بیشتر به گیربکس یا این که حتی بدتر ، از به خطر افتادن جان اشخاص خودداری نمائید.
جابجایی اقتدار در خودرو از موتور به چرخها به وسیله سیستمهای زیادی به طور پشت سرهم شکل میگیرد.
براین اساس بهجز مداقه بالای همت درست هرکدام از این سیستمها، برقراری رابطه بدون نقص و ظریف در بین آن ها نیز التفات بالایی دارااست. شفت یکی اجزایی میباشد کهاین رابطه را برقرار مینماید. بدین ترتیب شفت خودرو را میقدرت بخشی از سیستم جابجایی اقتدار آن دانست که نیروی چرخشی موتور را به اجزای گوناگون منتقل مینماید.
شفت یا این که شافت در لغت به معنای پایه میباشد. این شالوده می تواند متحرک یا این که اثبات باشد. در شکل اثبات بودن قادر است فقط نقش توکلگاه بعضی اجزای بزرگتر را داشته و برای نگهداشتن دو یا این که سه سیستم در کنار و در زمینهی با یکدیگر به شغل رود. درصورت متحرک بودن می تواند نیروی موردنیاز را به طور رفت و برگشتی و یا این که چرخشی از یک سیستم به سیستمی دیگر منتقل نماید. بر همین اساس شفت دارنده ساختار گوناگون در بدنه خویش میباشد. بنابراین که شافتهای اثبات به صورت یک اساس یا این که میله اثبات چشم میگردند و شافتهای متحرک معمولا زاویهدار یا این که مفصلی میباشند.
این قطعه همینطور معمولا یک سری تکه ساخته می شود و از جنسی که تحمل توشه وارده از تنشهای ناشی از جابجایی توان را داشته باشد. همینطور شفت بایستی مدل باشد. به این دلیل که وزن هنگفت آنها در جابجایی با صرفه اقتدار اثر گذار خواهد بود و سبب ساز میگردد که قسمت مهمی از انرژی به وسیله خویش این قطعه جذب گردد و در سود در مراحل جابجایی هدر رود. براین اساس شفت را از فولاد آلیاژی مشقت بارکاریگردیده میسازند.
قطعات آب بندی موتور، بهشکل بی واسطه روی بازده سعی آن تاثیرگذار نیستند؛ ولی در شکل زخم دیدن این قطعات، موتور خودرو با اشتباهات بدون شوخی روبهرو می شود.
مشکلاتی که برخی برای رفع آنها بایستی هزینههای سرسامآوری را بپردازید. فارغ از شک وتردید مهم ترین قطعه آب بندی در موتور ماشین، واشر سرسیلندر میباشد.
واشر سرسیلندر قطعهای میباشد که میان سرسیلندر و بلوکه آن قرار میگیرد. این قطعه مشابه بهیک ورقه میباشد که در سطح آن شکافهایی تاسیس شده است. تعداد رخنههای روی واشر نیز موازی با تعداد پیستونهای موتور میباشد. فولاد، مس و پنبه نسوز رایجترین متریال آیتم استعمال برای ساختوساز این قطعه در خودروهای متعدد می باشند. واشر راز سیلندر، 4 وظیفه اساسی را در موتور خودرو بر ذمه داراست که عبارتاند از:
مراقبت فشار داخل سیلندر در محدوده با صرفه برای خودداری از افت بازده موتور
انتخاب مسیر گردش آب و روغن موتور برای خنککاری و سرازیرکاری
دوری از ترکیب شدن آب و روغن موتور
دوری از بیرون شدن گازهای احتراق از رمز سیلندر
چرا ماشین واشر میسوزاند؟
انگیزه سوختن واشر رمز سیلندر چیست؟ همانطور که اشاره کردیم، معمولا هنگامی فشار و دمای رمز سیلندر از محدوده مجاز بالاتر میرود، احتمال جراحت دیدن واشر سرسیلندر وجود داراست. پرسش اصلی این میباشد که چه عواملی سبب بروز این رخداد میگردند؟ به عنوان مثال مهمترین دلایل واشر زدن ماشین میاقتدار به موردها ذیل اشاره نمود:
وخیم شدن حرفه خودرو و عدم هدایت هوای خنک به سمت موتور
خنک نشدن آب موتور در رادیاتور بهبرهان گرفتگی لولهها یا این که فساد پروانه آن
عدم به کارگیری از ضدیخ
نشتی آب و روغن در موتور
فساد ترموستات موتور
جراحت دیدن واترپمپ (عدم گردش درست آب در بدنه موتور)
یکیاز دلایل تعجب آور ولی حقیقی سوختن یا این که نیم سوز شدن واشر سرسیلندر، عدم نصب درست این قطعه میباشد. هر واشر راز سیلندر با به کارگیری از پیچ روی دهانه سرسیلندر بسته می شود. در حالتیکه بههر ادله این قطعه بهصحت نصب نشود، در تاثیر قرار دریافت کردن در معرض فشار و حرارت زیاد، خیلی زودتر جراحت میبیند. خلال اینکه وظیفه آببندی خویش را نیز بهصدق جاری ساختن نمیدهد.