ماهک دنده که به نام خرچنگی لیور دنده هم شناخته میشه، یک اهرم هلالی شکله که روی گرایش ماهک قرار میگیره و تکان خطی داره؛ به گونه ای که با تکان ماهک، کشویی ردوبدل دنده هم جنبش میکنه و براین اساس دنده متبوع مشغول و گزینش میشه.
این قطعه به صورت فابریک و با خلق و خوی معمولی و برای رانندههایی که دست روی دنده نمیزارن و کمتر از اون استعمال مینمایند، به طور تقریب تا ۱۰۰ هزار تایی هم فعالیت مینمایند.
ماهک دنده وخیم شدن خودش رو با نمادهای مختلفی مثل جا نرفتن دنده، لق شدن مجموعه دنده و حرکات غیر معمولی دنده نشون میده و در طریق ی رانندگی اثر متعددی داره. برای گشودن و تحقیق این نصیب لازمه که یک آچار رینگی ۱۶و ۱۷ داشته باشید و حواستون بهاین علائم باشه.
ماهک گیربکس چهطور فعالیت میکنه؟
جالبه بدونید که نوع ماشین شما معین میکنه که ماهک دنده چه کاربردی داره و به چه صورتی فعالیت میکنه! خب اولیه از همگی بگویید که ماشینتون اتوماتیکه یا این که دستی؟! با دقت بهاین که ماشینتون اتوماتیکه یا این که دستی، ردوبدل ماهک به صورتهای مختلفی ایفا میشه. خب بیایید اینطور تصور کنیم که خودروی شما پیکانه. جالبه بدونید که نشانه گر سه قطعه ماهک داره و حتما درین خودرو ردوبدل دنده بایستی به وسیله شما یعنی راننده متشخص ایفا بگیره.
اکنون از دربین سه ماهک جان دار در ساختار گیربکس این نوع ماشین، یک ماهک وظیفه داره تا کشویی رو از دنده یک به دنده دو منتقل کنه، در صورتیکه که ماهک دوم مسئول کشویی دنده ۳ و ۴ هستش و در غایت یک ماهک دیگه هم داریم که تحت عنوان ماهک دنده عقب شناخته میشه. هر کدوم از این ماهکها، گرایش ماهک منحصر به فرد به خودشون رو داراهستند و بطور غیر وابسته فعالیت مینمایند.
در مقابل ماهک دستی، در خودروهای خود کار قطعه ای به اسم ماهک الکتریکی داریم که به ساختارهای هلالی صورت گیربکس امداد می کنه تا با نیروی الکتریکی ناشی از مغناطیس تکان کنه. درین خودروها کارداران تولید کننده نیروی مغناطیسی در داخل باکس دنده قرار داره و تغییر تحول دنده درین نوع خودرو که ماهکی الکتریکی داره، به یاری یک سوئیچ جاری ساختن میشه.