قطعات آب بندی موتور، بهشکل بی واسطه روی بازده سعی آن تاثیرگذار نیستند؛ ولی در شکل زخم دیدن این قطعات، موتور خودرو با اشتباهات بدون شوخی روبهرو می شود.
مشکلاتی که برخی برای رفع آنها بایستی هزینههای سرسامآوری را بپردازید. فارغ از شک وتردید مهم ترین قطعه آب بندی در موتور ماشین، واشر سرسیلندر میباشد.
واشر سرسیلندر قطعهای میباشد که میان سرسیلندر و بلوکه آن قرار میگیرد. این قطعه مشابه بهیک ورقه میباشد که در سطح آن شکافهایی تاسیس شده است. تعداد رخنههای روی واشر نیز موازی با تعداد پیستونهای موتور میباشد. فولاد، مس و پنبه نسوز رایجترین متریال آیتم استعمال برای ساختوساز این قطعه در خودروهای متعدد می باشند. واشر راز سیلندر، 4 وظیفه اساسی را در موتور خودرو بر ذمه داراست که عبارتاند از:
مراقبت فشار داخل سیلندر در محدوده با صرفه برای خودداری از افت بازده موتور
انتخاب مسیر گردش آب و روغن موتور برای خنککاری و سرازیرکاری
دوری از ترکیب شدن آب و روغن موتور
دوری از بیرون شدن گازهای احتراق از رمز سیلندر
چرا ماشین واشر میسوزاند؟
انگیزه سوختن واشر رمز سیلندر چیست؟ همانطور که اشاره کردیم، معمولا هنگامی فشار و دمای رمز سیلندر از محدوده مجاز بالاتر میرود، احتمال جراحت دیدن واشر سرسیلندر وجود داراست. پرسش اصلی این میباشد که چه عواملی سبب بروز این رخداد میگردند؟ به عنوان مثال مهمترین دلایل واشر زدن ماشین میاقتدار به موردها ذیل اشاره نمود:
وخیم شدن حرفه خودرو و عدم هدایت هوای خنک به سمت موتور
خنک نشدن آب موتور در رادیاتور بهبرهان گرفتگی لولهها یا این که فساد پروانه آن
عدم به کارگیری از ضدیخ
نشتی آب و روغن در موتور
فساد ترموستات موتور
جراحت دیدن واترپمپ (عدم گردش درست آب در بدنه موتور)
یکیاز دلایل تعجب آور ولی حقیقی سوختن یا این که نیم سوز شدن واشر سرسیلندر، عدم نصب درست این قطعه میباشد. هر واشر راز سیلندر با به کارگیری از پیچ روی دهانه سرسیلندر بسته می شود. در حالتیکه بههر ادله این قطعه بهصحت نصب نشود، در تاثیر قرار دریافت کردن در معرض فشار و حرارت زیاد، خیلی زودتر جراحت میبیند. خلال اینکه وظیفه آببندی خویش را نیز بهصدق جاری ساختن نمیدهد.