گیربکسها به به عبارتی اندازه که اساسی میباشند از قطعات زیادی نیز تشکیل میگردند. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد مهم ترین قسمت یک گیربکس چرخدندههای آن می باشند که بسته به نوع گیربکس در انواع و متاعهای گوناگون گزینه استعمال قرار میگیرند. در ساختمان گیربکس تعداد متعددی چرخ دنده روی هم سوار میگردند و بسته به شغل هرمورد، معیار توان و گشتاور انتقالی از موتور به چرخها معین میگردد. هر مورد از چرخ دندهها نشانگر یکیاز دندههای روی گروه دنده (سرعت دنده) باطن کابین میباشند.
وجود این چرخ دندهها در کل اشکال گیربکس اثبات میباشد البته نوع و تعداد آن ها تغییر و تحول مینماید. لوازم یدکی چینی مشهد در حالتی که میخواهید تصوری از چرخدندههای باطن یک گیربکس داشته باشید، چرخدندههای متعدد یک دوچرخه دندهای را فکر کنید که احتمالا آن را زیاد چشماید. اجزای دیگر سیستم گیربکس خودرو که در سکو کمتر مداقه قرار داراهستند عبارتند از:
قالب گیربکس
محصول این نصیب از چدن ریختهگری میباشد و چرخ دندهها، یاتاقانهای گیربکس و محورها را در خویش مکان میدهد.
شافت ورودی یا این که پایه کلاچ
این پایه که به شافت کلاچ نیز دارای شهرت میباشد پایه پاداش گیربکس به حساب میآید. این شالوده به طور یک پارچه به چرخ دندهای در نصیب ورودی قالب گیربکس متصل میباشد و از روش کلاچ با موتور خودرو درخصوص میباشد.
شافت واسط یا این که شالوده ذیل
این مبنا وظیفه جابجایی گشتاور از پایه جایزه به پایه متحرک را بر ذمه داراست. روی آن یک سری چرخ دنده درنظرگرفته شده میباشد که با شالوده یک پارچه میباشند. چرخ دنده ابتدایی این شالوده با چرخدندهی شالوده مشوق مشغول میباشد و سرعت ورودی را که به وسیله موتور ساخت و ساز شدهاست، به به عبارتی شکل و سوای تغییرو تحول در معیار آن به سمت شاف خروجی هدایت مینماید. چرخ دندههای روی این شافت اندازههای متفاوتی داراهستند.
چرخدندههای گیربکس
شافت خروجی یا این که اساس اساسی
این اساس که به واسطه چرخدندهها و یاتاقانها با اساس واسط دربارهی میباشد، نیروی تبدیل گردیده در باکس دنده را به سمت گرایش گاردان یا این که دیفرانسیل هدایت مینماید. روی این اساس نیز چرخ دندههای مختلفی درنظرگرفته شده میباشد ولی خیر به طور یکپارچه. در واقع چرخ دندههای روی این مبنا که قطرهای متفاوتی هم دارا هستند، به یاری یاتاقانها روی آن تکان دورانی دارا هستند. جنبش این چرخ دندهها به واسطه سرگرم شدن آن ها با چرخدندههای شافت واسط قابلیت و امکانپذیر میشود.
یاتاقان یا این که بیرینگ گیربکس
این قطعه که چرخ دنده هماهنگ کننده نیز نامیده می گردد در لایه داخلی دندانهدار درست شده و با جنبش کشویی به سمت چرخ دنده متبوع رفته با آن چفت گردیده و موجب فعالیتش میگردد.
مجموعه دنده
این نصیب، بیرونیترین جزء سیستم گیربکس میباشد. گروه دنده که در برخی از خودروهای با گیربکس خود کار تماما حذف گردیدهاست، عموما مسیری H صورت را برای تغییر و تحول دندهها متعدد در باکس دنده طی مینماید. در اختیار گرفتن این تیم اهرمی صورت ممکن میباشد به طور خود کار شکل بگیرد یا این که در چنگ راننده باشد.
تمایل ماهک
تمایل ماهک رابط در بین تیم دنده و ماهک میباشد و راننده با جنبش گروه دنده در واقع تمایل ماهک را جنبش میدهد. همت این میله فلزی براساس نوع گیربکس گوناگون میباشد. مکانیزم آن قادر است دستی، الکترونیکی، خلائی و هیدرولیکی باشد. امروزه بیشتر شاهد مکانیزم دستی و الکترونیکی آن هستیم. در موقعیت دستی، با جنبش دست راننده جنبش مینماید. دراینصورت همینطور تعداد گرایش ماهک با تعداد دندهها تغییر و تحول مینماید. مثلا در یک باکس دنده ۴سرعته ۳ رغبت ماهک داریم. در مکانیزم الکترومغناطیسی جنبش رغبت ماهک بر شالوده رابطه ها الکترو مغناطیسی و رابطه مگنتهای متصل به آنان با هستههای آهنی و سیمپیچهای جانور در باکس دنده موجب تکان آن ها میگردد.
ماهک
قطعهای خمیده و فلزی میباشد متصل به انتهای رغبت ماهک. نیروی وارده بر تمایل ماهک بوسیله مجموعه دنده به آن منتقل گردیده و موجب حرکتش میشود. تکان ماهک نیز کشویی دنده را مشغول کرده و در فیض چرخ دنده متبوع فعال گردیده و سرعت خودرو تهیه و تنظیم می شود. به تعداد هر رغبت ماهک یک ماهک در گیربکس وجود داراست.
چندین روز قبل بود که در یکیاز مغازه های دارای اعتبار طهران روغن موتور یک مارک دارای اعتبار برای فروش ویژه قرار داده گردیده بود و بعضی از مشتریان سوای در نظرگرفتن نوع خودرویشان آنهارا تنها به انگیزه داشتن بها مطلوب در سبد خرید خویش قرار می دادند. لوازم یدکی لیفان در پندار تایپ کردن نوشتهی علمی ای در امر به کارگیری درست از روغن موتور بودیم که با مطلبی در ضمیمه پایان هفته خبر نامه دنیای اقتصاد مواجه شدیم . شمارا دعوت به تلاوت این نوشتهعلمی میکنیم.
روغن موتور را دورازشوخی بگیرید؛ این گزارهای میباشد که کارشناسان خودرو تاکید فراوانی بر آن دارا هستند. شغل روغن موتور اصولا از در بین بردن اصطکاک میان قطعات موتور خودرو میباشد.
در واقع روغن موتور با ساخت لغزندگی در میان اجزای موتور از ساییده شدن آن ها پیشگیری مینماید، البته این فقط خواص روغن موتور وجود ندارد. به گفته کارشناسان خودرو، روغن موتور به جهت خواص خویش بهتیتر یک استدلال خنککننده و پخشکننده حرارت نیز کار مینماید. مثلا حرارت نقاطی مانند کف پیستونها که بر تاثیر احتراق بسیار داغ میگردند، به واسطه پاشیده شدن روغن بدین قطعه خنک می گردد، البته هرکدام از این خواصها در حالتی که وجود خواهد داشت که روغن موتور مرغوب در موتور خودروی شما وجود داشته باشد، چون معدود بودن یا این که زیاد بودن روغن موتور می تواند منجر ساخت و ساز لغزندگی بیش تر از حد، تولید اصطکاک بیشتر و یا این که فساد موتور خواهد شد.
البته روغنی که بیشتراز حد در درون موتور عمل نماید، به جهت جنبش در موتور و گرمایی که تحمل مینماید، نصیب متعددی از مواد اساسی خویش را از دست می دهد و از دست رفتن این مواد منجر میشود که اصطکاک فی مابین قطعات موتور ارتقا پیدا نماید و در سود موتور بیشتر گرم گردد. این گرم شدن بیشتراز حد سبب می شود یکسری از قطعات اساسی موتور مانند پیستون، یاتاقان، بلبرینگها، ظرف نمدها و برخی قطعات دیگر زخم دور از شوخی ببینند؛ براین اساس به حیث میرسد پیشنهاد کارشناسان برای دقت ویژه به روغن موتور خودرو به جا باشد.
کدام روغن موتور برای خودرو مطلوب میباشد؟
در صورتیکه می خواهید بدانید کدام روغن موتور برای خودرو شما مطلوب میباشد، خوب میباشد نگاهی به در موتور خودرو بیندازید؛ چون کمپانی تولیدکننده خودرو شما درون در موتور روغن سازگار با خودرو را معرفی نموده است. مراجعه به دفترچه خودرو هم شیوه مناسبی برای دوراندیشی از روغن موتور مطلوب برای خودرو شما میباشد.
شایسته ترین مجال برای ردوبدل روغن موتور خودرو کدام میباشد؟
یک متخصص خودرو مجال مطلوب ردوبدل روغن موتور را در بین ۵هزار تا ۱۰هزار کیلومتر می داند. داود اسماعیلی درین ارتباط میگوید: حتی چنانچه شایسته ترین مارک روغن موتور را هم برای خودرو خویش استعمال کردهاید، به طبع پس از ۱۰ هزار کیلومتر آن را ردوبدل فرمائید، آن هم ۱۰ هزار تای جاده. به نظریه اسماعیلی ازآنجاکه در شهرهای بزرگی مانند طهران توشه ترافیک بسیار زیاد میباشد و خودروها بیش تر از اینکه راه و روش بروند پشت لامپ قرمز رنگ یا این که در ترافیک بی تکان در درحال حاضر فعالیت کردن میباشند، مجال ردوبدل روغن موتور ۵ هزار کیلومتر میباشد چون این ۵ هزار تایی که یک خودرو در اینگونه شهری شغل نموده است با به حساب آوردن توقفهایی که داشته عملا به اندازه ۱۰ هزارتای جاده خواهد بود.
FUCHS-on-Mercedes
ولی پیشنهاد دیگر کارشناسان خودرو این میباشد که وقتی که می خواهید روغن را تخلیه فرمایید، خوب میباشد به مکانیک بگویید روغن را در ظرفی روشن بریزد تا به محتویات داخل موتورخودروی خویش بیشتر با خبر گردید. ممکن میباشد در روغن موتور شما ناخالصیهایی مانند برادههای قطعاتی از موتور وجود داشته باشد کهاین خویش نشانای میباشد از اینکه موتور خودرو شما به مطالعههای بیشتری نیاز داراست. این کاسه روشن حتی قادر است حبابهای آب را نیز به شما نماد دهد حبابهایی که احتمالا به انگیزه قاطی شدن آب با روغن در روغن موتور به طور کف سفیدرنگ چشم میگردند.
شاید تمامی شما از پیشین می دانید که چرا سوخت بیو دیزل برای خودرو و دور و اطراف زیست بهتر میباشد، لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد البته در اینجا داده ها بیشتری درباره اینکه چه گونه سوخت بیودیزل قادر است برای موتور خودروها موءثر باشد در دست شما قرار خوا هیم بخشید. بیودیزل میتواند قدمت موتورها را سوای پیش بینی اینکه خودرو کامیون، تراکتور، اتوبوس و یا این که غیره باشد ارتقا دهد. بیودیزل قادر است در باب با تأمین و حفظ موتور تا ۱۰۰ درصد هزینهها را کم کند. موتور خودروها کمتر حاد گردیده در فیض ارتفاع قدمت آن بیشتر، یقین و مخارج جانبی کمتر میگردد. میقدرت اینگونه فیض گیری نمود که عالی میباشد همه خودروهای سواری، کامیون، تراکتور و… به موتور دیزل مجهز شوند.
با بهبود خصوصیتهای روغن کاری موتور با سوخت بیودیزل نسبت به موتور با سوخت دیزل بی آلایش میاقتدار به ارتقاء ارتفاع عمری تا دو موازی رسید. سود اینکه خودروهای تجاری ممکن میباشد برای دهها سال و طی میلیونها کیلومتر قدمت نمایند. لوازم یدکی چینی مشهد ارتقا قدمت وقتگیر موتور به معنی کاهش ارزشهای تأمین و مراقبت، عصر های وقت گیرخیس تعمیرات و کاهش ریسک فساد خودرو میباشد.
می دانیم که بیودیزل سوخت قابل بازیابی از روغن های گیاهی، چربیهای حیوانی، و روغن های خوراکی میباشد که طوری ایجاد شده است که می تواند به سوخت دیزل تحت عنوان افزودنی اضافه گردد. شما نمیتوانید شخصاً مبادرت به ادغام کردن این چربیها باهم و ریختن آن در سوخت دیزلتان تحت عنوان بیو بکنید. در صورتی سوخت بیودیزل به طریق قابل قبولی دریک مراحل کیفی صنعتی تهیه و تنظیم نشود- آلاینده های آب، گلیسرول و اثرات دیگر موادسازنده می تواند به راحتی انژکتورهای موتور خودرو را مسدود کرده و به پمپ انژکتور جراحت وارد نماید. بیودیزل امروزه بطور دایم تحت عنوان سوخت افزودنی مطلوب، سلامت و سودمندی سفارش گردیده و لحاظ سازندگان تعالی موتور و خودروهای دیزلی را به خویش جلب نموده است.
مزارع ساختوساز بیواتانول
مزارع ساخت و ساز بیواتانول
در حالتیکه سوخت بیودیزل به طور تجاری خریداری گردیده و بطور مطلوب در مخلوط بکار رفته باشد، میقدرت مطمئن بود که خیر فقط برای موتور خودرو ایمن میباشد، بلکه حتی فواید قدمت بیشتر موتور، ارتقاء باور و کاهش مخارج تأمین و مراقبت خودرو را درپی داشته باشد.
درصد اضافه کردن بیودیزل به سوخت دیزل ساده بستگی به آب و هوای فضا و نوع خودروهایی که در آنان استعمال میگردد دارااست. در آب و هوای گرمخیس از مخلوطی با درصد فراتر (۲۰ درصد) میاقتدار بهره مند شد.
در روزهای سرد فصل زمستان برای پرنور شدن سریعخیس موتور میاقتدار از ادغام ۵ درصد بیودیزل به کار گرفت. برای ارتقاء مصرف ترکیبهای بیودیزل در خودروهای تجاری مانند کامیونها و اتوبوس ها میاقتدار گرم کن های سوخت نصب کرد تا درون لولههای سوخت و یا این که در منبع سوخت قرار گیرند.
سؤال اینجاست که چرا بایستی برای بیودیزل این همگی دردسر بکشیم؟ در جواب آغاز می بایست خاطرنشان کرد بیودیزل منبع قابل بازیابی میباشد، (مزارع)، مانند روغن سویا یا این که کانولا که می تواند بجای تولیدها کم یابخیس و گرانبهاتری مانند نفت گزینه به کارگیری قرار گیرد. به کارگیری از بیودیزل به معنای این میباشد که ما سوخت دیزل ساده کمتری به کار گیری میکنیم، هرچند که درصدهای بیودیزل مستعمل نسبتاً «نادر باشد. مثلا بیشتر سازندگان دیزل صرفا بیودیزل ۵ » B5 ادغام گردیده با ۹۵ درصد سوخت بی آلایش با محور هیدروکربنی را سفارش مینمایند. ولی لازم به ذکر میباشد که در آب و هوای سردتر درصدها ممکن میباشد حتی کمتر از این باشد. یکی از دیگر از مورد ها کاربرد بیودیزل برای کاهش آلایندهها و سطح های آلودگی سولفور، منوکسید کربن و آلودگیهای که در مجموع دودزا میباشند می باشد.
به هر حالا همان گونه که مانند چیزهای عالی در معاش، موردها غیرمفید نیز در آن وجود دارااست، استعمال از بیودیزل نیز تحت عنوان سوخت افزودنی خودرو معایبی وجود داراست که پایین بایستی به آنها اشاره می کنیم:
نخستین اینکه بیودیزل انرژی (بها حرارتی) کمتری نسبت به سوخت دیزل با مبنا هیدروکربنی دارااست، به این ترتیب درصد بالاتری از بیودیزل در سوخت، توان موتور کمتری را نتایج گردد. خوشبختانه با به کار گیری از درصد تحت به کار گیری از بیودیزل تحت عنوان سوخت افزودنی این اختلال دورازشوخی نخواهد بود. خلال این بیودیزل بر تاثیر سپری شد فرصت فاسد می گردد. در صورتیکه بیودیزل دوران زمان بر انبار خواهد شد، افزودنیهای دیگری باید به آن اضافه خواهد شد تا مواد اساس خاصیتشان را نگهداری نمایند. در نقطه پایان میاقتدار سود گیری کرد، بیودیزل آجل ای پرنور و نوظهور در صنعت های حمل و نقل و خودرو خواهد داشت. اما با تمامی این خطاها به کار گیری از بیودیزل، جایگزین سوخت قابل بازیابی، تخت گاز در حالا ارتقا میباشد.
گیربکس خودکار، دستی، دو کلاچه یا این که متغیر پیوسته؛ کدام سزاوار جابجایی قدرت خودرو شما میباشند؟ لوازم یدکی لیفان هنگام گزینش خودرو در خرید، یکی مهمترین آیتم های پیش رو تعیین نوع سیستم جابجایی قدرت خودرو شما میباشد. در روزها قدیم صرفا یک سبک دستی و یک سبک خودکار وجود داشت. اما روزگار تغییر کرده!
هم اکنون گزینش های ما دربین تکنولوژی های تازه حجم بیشتری گرفته میباشد. مخصوصاً از هنگامی که خودروهای الکتریکی وارد بازار گردیده اند و ماجرا جابجایی توان خاص خویش را داراهستند. سیستم جابجایی توان در واقع دسته ای از چرخ دنده ها می باشند که به صورت معمول توان خروجی ساخت گردیده از موتور را به چرخ ها جابجایی میدهند و سبب تکان خودرو میگردد.
جابجایی توان دستی بی آلایش:
این نوع جابجایی قدرت مستلزم فشار دادن پا روی پدال کلاچ است تا رابطه موتور با جاده جداازهم خواهد شد آن گاه شما سپردن دارید که دنده مطلوب را بوسیله دست تعیین فرمایید. معمولا تعداد دنده ها درین نوع سیستم ۵ میباشد، ولی کم کم ۶ دنده هم عرضه میشود (مراد ۵ یا این که ۶ سرعته است).
پیاده سازی سیستم جابجایی اقتدار دستی بی آلایش و فوق العاده کارآمد میباشد. در اختیار گرفتن بی نقص خودرو با ذوق و سلیقه راننده بر ذمه او است. در هنگام ترافیک راننده ناچار میباشد که دست خویش را از روی امر بردارد و دنده را مکررا عوض نماید که سبب ساز خستگی او میشود. به این ترتیب به کار گیری از این نوع سیستم جابجایی فدرت مستلزم تمرین و مهارت راننده است.
جابجایی توان اتومات:
برای نخسین بار در سال ۱۹۲۰ توسعه و گسترش داده شد. اکثر خودرو های مدرن از این نوع سیستم استعمال می نمایند و این یک ادله بیشتر نمی تواند داشته باشد و آن راحتی در استعمال میباشد. تنها کافی میباشد آن را در شرایط Drive قرار دهید و پای خویش را بر روی گاز فشار دهید. سیستم دنده مطلوب و درست را برای شما گزینش می نماید. اما سیستم جابجایی توان اتومات گروه ای بسیار بغرنج میباشد و سبب ساز مصرف شدن پاره ای بنزین بیشتر نسبت به سبک جابجایی اقتدار دستی میشود. کهاین ارتقا مصرف سوخت به انگیزه وزن زیاد این سیستم و راندمان مکانیکی نسبتاً کمتر در مقایسه با سیستم جابجایی اقتدار دستی میباشد.
در پیشین اکثر سیستم های جابجایی توان اتوماتیک با ۳ سرعت (به علاوه دنده عقب) ساخته می شدند. امروزه سیستم های اتوماتیک ۹ سرعته نیز ایجاد شده است و این سبب مصرف سوخت عالی و بازده عالی این گیربکس میگردد.
جابجایی اقتدار خودکار با در دست گرفتن دستی:
همین طور که رایانه ها مکان خویش را در خودرو پیدا کردند، سیستم های جابجایی اقتدار اتوماتیک امکان جدیدی پیدا کردند. خودروسازان به راننده ای که خودرو خود کار را برای رانندگی تعیین نموده است این اذن را میدهند تا در مواقع موردنیاز دنده ها را شخصاً بده بستان کند. کهاین ردوبدل بوسیله تغییر و تحول جای گروه دنده یا این که پدال هایی پشت امر میتواند شکل بگیرد. این پدال ها در خودروهای اسپرت بیشتر مشاهده میشود و خیلی شاگرد وجود ندارد.
راننده بضاعت ردوبدل دنده گیریکس اتوماتیک را پیدا می نماید ولی نگرش صحیح تغییر دادن و مجال تغییر دادن دنده اصلی میباشد و درست ایفا ندادن آن میتواند به گیربکس صدمه وارد کند.
متوقف کردن خودرو در جادههای لغزنده شغل هر کسی نیست. سیستم ترمز ضد قفل با این بحران به گونهای عکس العمل میکند که واقعاً خیلی بغرنج به نظر میرسد. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد در واقع، در سطوح لغزنده حتی بهترین رانندهها هم نمیتوانند خودرو را مانند سیستم ترمز ABS متوقف نمایند.
انواع ترمزهای ضد قفل:
ABS چهار کاناله:
ABS سه کاناله:
لوازم یدکی چینی مشهد
ABS یک کاناله:
آیا باید پدال ترمز را مکرراً در سطوح لغزنده برای ترمزگیری فشار داد؟
تئوری مو جود برای ترمز ABS ساده میباشد. تایری که لغزش داراست به نسبت دیگر تایرها دارای نیروی ترکشن کمتری هست. حتماً برای شما پیش آمده که چرخهای خودرویتان در سطح های یخی به صورت آزادانه میچرخند و هیچ نیروی ترکشنی ایجاد نمیکنند. برای هنگامی که خودرو در هنگام ترمز گیری نلغزد، ما از سیستم ABS به کارگیری می کنیم. درین سیستم شما بضاعت در دست گرفتن خودرو در هنگام ترمز گیری را دارید و همچنین سریعتر خودرویتان را متوقف میکنید.
ترمز ABS دارای چهار قطعه اصلی هست:
سنسور سرعت
پمپ
سوپاپ یا دریچه
کنترلر
سنسور سرعت:
ترمز ضد قفل نیازمند می باشد بداند که چه هنگام چرخ قفل میشود یا شروع به لغزش میکند. سنسورهای سرعت غیروابسته بر روی هر چرخ وجود دارد. البته در بعضی از زمان ها بر روی دیفرانسیل هم تعبیه میگردد.
سوپاپ:
بر روی هرمورد از خطوط ارتباطی موجود در ترمز ABS سوپاپی وجود دارد. در اکثر وقت ها سیستمها سوپاپ دارای سه حالت میباشد:
حالت اول، سوپاپ باز است؛ فشار از سیلندر گرانقدر تخلیه میگردد تا عملیات ترمز گیری انجام شود (Open)
حالت دوم، سوپاپ لوله ارتباطی را میبندد؛ ترمز را از سیلندر بلندمرتبه جدا میکند. این شغل از فشار دادن بیش تر از حد پدال به وسیله راننده خودداری میکند. (Block)
وضعیت سوم، سوپاپ فشار روی ترمز را آزاد میکند(Release)
پمپ:
به خاطر اینکه سوپاپ بضاعت ول کردن فشار از روی ترمز را دارد، چند خط مشها برای برگرداندن آن فشار وجود دارد. هنگامی که سوپاپ فشار موجود در لوله ارتباطی را کاهش میدهد، وظیفه مهم پمپ این هست که این فشار را جبران کند (یا برگرداند)
کنترلر:
در حقیقت رایانه موجود در خودرو کنترلر آن میباشد. وظیفه کنترلر هماهنگ کردن سنسورهای سرعت و سوپاپها می باشد.
[jwplayer mediaid=”۶۱۷۸۵″] [jwplayer mediaid=”۶۱۷۸۶″]
شماتیک ترمز ضد قفل:
شکل تحت نمایی نزدیک از سیستم ترمز ضد قفل و محل قرار گیری اجزا این سیستم را ارائه می دهد.
طریق کارایی:
کنترلر جان دار در خودرو همواره اطلاعات سنسور سرعت را پایش میکند. در واقع در جستجوی شتاب گیری منفی غیر بی آلایش خودرو است. به عبارت دیگر در ادامه قفل کردن چرخ در هنگام شتابگیری منفی است. خودرویی که ۹۶ کیلومتر بر ساعت سرعت دارااست معمولاً به ۵ ثانیه زمان احتیاج داراست تا متوقف خواهد شد. چرخی که می خواهد قفل گردد در کمتر از ۱ ثانیه از لغزش آن غربت میگردد. این خود سند است بر همت سریع سیستم.
کنترلر جان دار در ABS ترمز گیریهای سریع را متوجه میگردد به این ترتیب تا جایی فشار را کاهش میدهد که شتابگیری و تکان رو به جلو در سیستم ببیند. بعد از آن فشار ترمزگیری را افزایش می دهد تازمانیکه کم شدن شتاب را روئیت کند. این شغل را سیستن ترمز ضد قفل خیلی سریع می تواند اجرا دهد. سود این عمل کم شدن سرعت تایر با نرخ ثابت میباشد. این نوع شغل ترمزگیری تایر را به نقطهای نزدیک میکند که آغاز به قفل شدنش باشد و این منجر میگردد که بیشترین قدرت ترمز گیری بر روی سیستم اعمال شود.
هنگامی که سیستم فعالیت میکند ممکن میباشد شما پایین پایتان لرزههایی حس فرمایید که این لرزهها ناشی از باز و بسته شدن سریع سوپاپ می باشد. برخی از سیستمهای ترمز ضد قفل میتوانند این عمل باز و بسته شدن سوپاپ را تا ۱۵ بار در ثانیه ایفا دهد.
اشکال ترمزهای ضد قفل:
ترمزهای ABS با تمرکز به نوع به کارگیری آنان دارای انواع مختلفی هستند. معمولاً با تعداد کانال هاب موجود این تقسیم بندی صورت میگیرد.
ABS چهار کاناله:
بهترین نوع ترمز ABS میباشد. سنسورهای سرعت بر روی تمام چرخها وجود دارااست و به طور جداگانه دارای ۴ سوپاپ است. با وجود ۴ کانال جداگانه، کنترلر بایستی برای هر کانال همزمان اطلاعات را پایش کند تا بیشترین نیروی ترمزی را همواره ساخت و ساز کنند.
ABS سه کاناله:
این نوع از این سیستم بیشتر بر روی کامیونت ها دیده می گردد. برای هر کدام تایرهای جلو سوپاپ و سنسور سرعت تعبیه شده میباشد و یک سنسور دیگر برای هر دو تایر عقب وجود دارد. سنسور سرعت تایرهای عقب بر روی اکسل عقب خودرو قرار دارد.
دراین نوع سیستم، کنترلر بر روی هر کدام از چرخهای جلو پایش اطلاعات اعمال میدهد. اما در چرخهای عقب از یک سنسور سرعت استفاده میگردد. درین نوع سیستم ترمز ضد قفل قابلیت و امکان دارد که یک کدام از چرخهای عقب خودرو قفل کند که این خود سبب ناکارایی این نوع سیستم ترمز میگردد.