متوقف کردن خودرو در جادههای لغزنده شغل هر کسی نیست. سیستم ترمز ضد قفل با این بحران به گونهای عکس العمل میکند که واقعاً خیلی بغرنج به نظر میرسد. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد در واقع، در سطوح لغزنده حتی بهترین رانندهها هم نمیتوانند خودرو را مانند سیستم ترمز ABS متوقف نمایند.
انواع ترمزهای ضد قفل:
ABS چهار کاناله:
ABS سه کاناله:
لوازم یدکی چینی مشهد
ABS یک کاناله:
آیا باید پدال ترمز را مکرراً در سطوح لغزنده برای ترمزگیری فشار داد؟
تئوری مو جود برای ترمز ABS ساده میباشد. تایری که لغزش داراست به نسبت دیگر تایرها دارای نیروی ترکشن کمتری هست. حتماً برای شما پیش آمده که چرخهای خودرویتان در سطح های یخی به صورت آزادانه میچرخند و هیچ نیروی ترکشنی ایجاد نمیکنند. برای هنگامی که خودرو در هنگام ترمز گیری نلغزد، ما از سیستم ABS به کارگیری می کنیم. درین سیستم شما بضاعت در دست گرفتن خودرو در هنگام ترمز گیری را دارید و همچنین سریعتر خودرویتان را متوقف میکنید.
ترمز ABS دارای چهار قطعه اصلی هست:
سنسور سرعت
پمپ
سوپاپ یا دریچه
کنترلر
سنسور سرعت:
ترمز ضد قفل نیازمند می باشد بداند که چه هنگام چرخ قفل میشود یا شروع به لغزش میکند. سنسورهای سرعت غیروابسته بر روی هر چرخ وجود دارد. البته در بعضی از زمان ها بر روی دیفرانسیل هم تعبیه میگردد.
سوپاپ:
بر روی هرمورد از خطوط ارتباطی موجود در ترمز ABS سوپاپی وجود دارد. در اکثر وقت ها سیستمها سوپاپ دارای سه حالت میباشد:
حالت اول، سوپاپ باز است؛ فشار از سیلندر گرانقدر تخلیه میگردد تا عملیات ترمز گیری انجام شود (Open)
حالت دوم، سوپاپ لوله ارتباطی را میبندد؛ ترمز را از سیلندر بلندمرتبه جدا میکند. این شغل از فشار دادن بیش تر از حد پدال به وسیله راننده خودداری میکند. (Block)
وضعیت سوم، سوپاپ فشار روی ترمز را آزاد میکند(Release)
پمپ:
به خاطر اینکه سوپاپ بضاعت ول کردن فشار از روی ترمز را دارد، چند خط مشها برای برگرداندن آن فشار وجود دارد. هنگامی که سوپاپ فشار موجود در لوله ارتباطی را کاهش میدهد، وظیفه مهم پمپ این هست که این فشار را جبران کند (یا برگرداند)
کنترلر:
در حقیقت رایانه موجود در خودرو کنترلر آن میباشد. وظیفه کنترلر هماهنگ کردن سنسورهای سرعت و سوپاپها می باشد.
[jwplayer mediaid=”۶۱۷۸۵″] [jwplayer mediaid=”۶۱۷۸۶″]
شماتیک ترمز ضد قفل:
شکل تحت نمایی نزدیک از سیستم ترمز ضد قفل و محل قرار گیری اجزا این سیستم را ارائه می دهد.
طریق کارایی:
کنترلر جان دار در خودرو همواره اطلاعات سنسور سرعت را پایش میکند. در واقع در جستجوی شتاب گیری منفی غیر بی آلایش خودرو است. به عبارت دیگر در ادامه قفل کردن چرخ در هنگام شتابگیری منفی است. خودرویی که ۹۶ کیلومتر بر ساعت سرعت دارااست معمولاً به ۵ ثانیه زمان احتیاج داراست تا متوقف خواهد شد. چرخی که می خواهد قفل گردد در کمتر از ۱ ثانیه از لغزش آن غربت میگردد. این خود سند است بر همت سریع سیستم.
کنترلر جان دار در ABS ترمز گیریهای سریع را متوجه میگردد به این ترتیب تا جایی فشار را کاهش میدهد که شتابگیری و تکان رو به جلو در سیستم ببیند. بعد از آن فشار ترمزگیری را افزایش می دهد تازمانیکه کم شدن شتاب را روئیت کند. این شغل را سیستن ترمز ضد قفل خیلی سریع می تواند اجرا دهد. سود این عمل کم شدن سرعت تایر با نرخ ثابت میباشد. این نوع شغل ترمزگیری تایر را به نقطهای نزدیک میکند که آغاز به قفل شدنش باشد و این منجر میگردد که بیشترین قدرت ترمز گیری بر روی سیستم اعمال شود.
هنگامی که سیستم فعالیت میکند ممکن میباشد شما پایین پایتان لرزههایی حس فرمایید که این لرزهها ناشی از باز و بسته شدن سریع سوپاپ می باشد. برخی از سیستمهای ترمز ضد قفل میتوانند این عمل باز و بسته شدن سوپاپ را تا ۱۵ بار در ثانیه ایفا دهد.
اشکال ترمزهای ضد قفل:
ترمزهای ABS با تمرکز به نوع به کارگیری آنان دارای انواع مختلفی هستند. معمولاً با تعداد کانال هاب موجود این تقسیم بندی صورت میگیرد.
ABS چهار کاناله:
بهترین نوع ترمز ABS میباشد. سنسورهای سرعت بر روی تمام چرخها وجود دارااست و به طور جداگانه دارای ۴ سوپاپ است. با وجود ۴ کانال جداگانه، کنترلر بایستی برای هر کانال همزمان اطلاعات را پایش کند تا بیشترین نیروی ترمزی را همواره ساخت و ساز کنند.
ABS سه کاناله:
این نوع از این سیستم بیشتر بر روی کامیونت ها دیده می گردد. برای هر کدام تایرهای جلو سوپاپ و سنسور سرعت تعبیه شده میباشد و یک سنسور دیگر برای هر دو تایر عقب وجود دارد. سنسور سرعت تایرهای عقب بر روی اکسل عقب خودرو قرار دارد.
دراین نوع سیستم، کنترلر بر روی هر کدام از چرخهای جلو پایش اطلاعات اعمال میدهد. اما در چرخهای عقب از یک سنسور سرعت استفاده میگردد. درین نوع سیستم ترمز ضد قفل قابلیت و امکان دارد که یک کدام از چرخهای عقب خودرو قفل کند که این خود سبب ناکارایی این نوع سیستم ترمز میگردد.