در خودرو از سیالات مختلفی به کار گیری میگردد که یکی آن ها، روغن هیدرولیک میباشد. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد روغن هیدرولیک در صنعت های گوناگون نیز کاربرد داراست که از رایجترین آنان، استعمال در جکها مثل جک هیدرولیک و پمپهای صنعتی میباشد. در خودرو نیز از این روغن در دستور هیدرولیک و همینطور گیربکس اتومات و حتی بعضا از باکسدندهها که به اسم ترانسفرکیس یا این که به عبارتی گیربکس امداد در خودروهای دودیفرانسیل شناخته میگردد و همینطور در بعضا از گونه های امدادفنرها و سیستم تعلیق خودرو نیز به کار گیری میشود. روغن هیدرولیک هرچند تحت عنوان یک روغن و روانکار شناخته می شود؛ ولی خصوصیتهایی دارااست که سبب ساز میشود تا در مراحل جابجایی اقتدار در صنعت های گوناگون و پمپها به شغل رود.
روغن هیدرولیک چیست؟
یکیاز سیالاتی که دههها از روی فعالیت وارد شدن و به کار گیری آن میگذرد، روغن هیدرولیک میباشد. مایع قرمز شفافی که در صنعت خودروسازی معمولا با امر هیدرولیک خودرو و باکس دنده خود کار شناخته می گردد، در حالی این سیال، کاربردهای دیگری نیز در خودرو دارااست. طبق آمارهای جهانی نزدیک به ۱۰ درصد از نیاز به روانکارها در عالم مرتبط با روغن هیدرولیک میگردد.
اولی نمادهای به کارگیری از سیال برای جابجایی اقتدار در مصر باستان چشم گردیدهاست که از آب تحت عنوان سیال مایحتاج استعمال میکردند. لوازم یدکی چینی مشهد البته در دهه ۲۰ قرن بیستم و با روی فعالیت داخل شدن سیستمهای گوناگون خودرویی و نیاز به یک سیال با امکانهای بیشتر روانکاری و پایداری فراتر در وضعیت کاری گوناگون، روغن هیدرولیک ابتکار شد. این روغن از نفت شالوده ساخته شد که هنوز هم این شیوه ساختن ادامه داراست.
ولی با اساسیخیس شدن مباحث به کارگیری از مواد تجدیدپذیر، تشکیل داد روغن هیدرولیک با یاری روغنهای گیاهی و طبیعی و همینطور سیلیکونی نیز مطرح شد. در تمامی طرزهای تشکیل داد، افزودنیهایی به روغن ساختهگردیده اضافه میگردد تا خاصیت آن عظیمخیس و همت آن بیشتر گردد.
هرچند که امروزه با روی عمل داخل شدن باکس امر برقی، به کارگیری از پمپهای هیدرولیک برای امر خودرو کمتر شدهاست؛ ولی از روغن هیدرولیک در قسمتهایی مثل باکس دنده خودکار و ترانسفرکیس نیز به صورت کبیرای به کار گیری میگردد.
از آنجایی که روغن هیدرولیک و روغن موتور خودرو از ادغام روغن اساس و مواد افزودنی ساخته می گردند؛ البته افزودنیهای روغن هیدرولیک سبب می شود تا این روغن در تغییرات دمایی، تغییر تحول ویسکوزیته کمتری داشته باشد.
خصوصیت های روغن هیدرولیک
روغن هیدرولیک دارنده گونه های گوناگونی از لحاظ سازش با ادوات و دستگاههای متعدد میباشد؛ ولی بهطور کلی به دو نحوه ساخته میگردد که یک نوع آن ساختهگردیده از روغنهای اساس معدنی و دیگری ساختنی و سنتزی میباشد.
ممکن میباشد به هر دو روغن افزودنیهایی اضافه خواهد شد تا خاصیت بیشتری به آن بدهد و براین اساس برای به کار گیری در صنعت های هوایی و هواپیماها، دستگاهها و ادوات گوناگون به عنوان مثال پمپها و جکهای صنعتی مثل آن چه در جرثقیلها و دستگاههای راهسازی و… می بینیم یا این که برای استعمال در گیربکسهای خودکار و دندهای، امر هیدرولیک و… فراهم گردد.
روغن هیدرولیک یک سیال با تراکمپذیری صفر میباشد. از این رو در آن در سیستمهای جابجایی توان مثل گیربکسها و جکها به کارگیری میگردد و در واقع مثل روغن موتور صرفا برای روانکاری وجود ندارد. این روغن تنها یک گرانروی دارااست و چنانچه چگونگی خیر و خوبی داشته باشد می بایست در سیستمهای گوناگون در موقعیت کاری متفاوت تمایلی به تغییرو تحول شرایط به سمت محکمشدن یا این که سرازیرشدن بیشتراز حد استاندارد نداشته باشد.
هوا در روغن هیدرولیک بازه متعددی محبوس نمیماند و این روغن بهسرعت هوای باطن خویش را آزاد مینماید. ازاینرو در سیستمهای هیدرولیک مثل باکس دستور خودرو، بعداز ریختن روغن و تعمیر شاهد کف کردن آن هستیم که ناشی از آزادشدن حبابهای هوای درون سیستم میباشد.
از سایر خصوصیتهای این روغن بایستی به امکان روانکاری و روانشدن آن حتیدر دماهای تحت مثل دمای بالا، قابلیت و امکان تمیزشدن آن، عدم تصمیم به حلکردن مواد در خویش، عدم قصد به خورندگی مواد فلزی و پلاستیکی، رغبت اندک به ادغامشدن با آب، شفافیت بالا برای مشاهده ریلکسخیس ناخالصیهای قرارگرفته در آن، مقاومت به تنشهای برشی، پایداری هیدرولیکی بالا، عدم قصد به حریقدریافت کردن و… اشاره نمود.