ک طریقه دیرین وجود دارااست که ذکر می دارد موتورهای دیزل مالامال سرو صدا خیس، کندتر و کثیفخیس از همتایان بنزینی خویش میباشند. لوازم یدکی لیفان ما این نگرش دیگر چندان صحیح وجود ندارد.”پمپ سیاه” دیگر منفور وجود ندارد و موتورهای دیزل دیگر نماید و خشن نیستند. آیا ما وارد بعدازظهر فرمانروایی خودروهای دیزلی میشویم؟!
مزایای موتورهای دیزل
در قدیم گفته میشد که موتورهای دیزلی بسیار لبریز همهمه و نماید بودند و همینطور بیشتر از همتایان بنزینی خویش به دور و اطرافزیست زخم میرساندند. امروزه به این شکل نظراتی دیگر مقبول وجود ندارد. موتور دیزل Efficient Dynamics BMW این قضیه را اثبات مینماید.
نسل تازه موتورهای توربوی تشکیلشده به وسیله سولههای دارای اعتبار خودروسازی توانهای موتورهای دیزل را در قبال موتورهای بنزینی ثابت مینماید جایی که موتورهای دیزل در تلاش و نرمی و معدودصدایی چیزی از بنزینیها نادر ندارند.
موتورهای دیزل کارکشته به ساخت و ساز گشتاور بالا در سرعتهای زیر میباشند بدین ترتیب برای مواقعی مثل سبقت دریافت کردن و یا این که بکسل کردن موردهای قابل قبولی میباشند.
عموماً، موتورهای دیزل به صورت میانگین ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از موتورهای بنزینی مصرف سوخت دارا هستند، همینطور مقدار CO2 تولیدی این موتورها نیز کمتر میباشد.
چرا موتورهای دیزلی در بالا لبریز غوغا بودند؟ این ایراد چه گونه برطرف شد؟
گسترشی سیستمهای پیش از احتراق یک کدام از شیوه های حل این نقص بود که توسطی این سیستمها مقادیر پاره ای از سوخت به باطن محیط تزریق میشد و سوخت پیش از اینکه احتراق نخستین صورت دهد مشتعل می شد کهاین مفاد سبب به دستکم وصال کارکرد خشن موتور و صدای ضربه مانندی می شد که پیش از آن همواره در موتورهای دیزل وجود داشت.
مزایای موتورهای بنزینی
متأسفانه فرصت ارزانخیس بودن موتورهای دیزل پیشین میباشد. اما دولتها و شرکتهای نفتی در حالا معرفی هر چه بیشتر مزیت موتورهای دیزلی می باشند.
در امر موتورهای بنزینی بایستی اظهار کرد کهاین خودروها با استعمال از موتورهای هیبرید جراحت خیلی کمتری را به دور و اطرافزیست وارد مینمایند. معرفی بنزین سوای سولفور در آجلی مجاورت نیز به هر چه کمتر کردن این جراحت زیستمحیطی یاری خواهد کرد.
شرکتهای خالقی خودروهای اسپرت، خودروهای بنزینی را به موتورهای دیزلی ترجیح خواهند اعطا کرد. البته چرا؟! زیرا موتورهای بنزینی وزن کمتری از موتورهای دیزلی دارا هستند، موضوعی که در دعوا کوشش و کارایی خودروها بسیار اصلی میباشد.
ماهیت “به دور آزاد” این خودروها همینطور آنهارا برای رانندگی بیشتر دیدنی آرم می دهد.
طبق گفتههای کاسترول، بخش اعظمی از رانندگان خودروهای اسپرت نیز غرش پرطنین موتورهای بنزینی را به موتورهای به طور تقریبً بیصدای دیزلی ترجیح می دهند. بدین ترتیب انتظار نداشته باشید که به زودی غرش یک فراری دیزلی را در خیابان بشنوید!
یکسری سال گذشته،Amedeo Felisa یکی مدیران اجرایی فراری خاطرنشان ساخته بود: “دیزل مسیری وجود ندارد که ما می خواهیم به طرف آن جنبش کنیم.”