میل سوپاپ یا این که تمایل بادامک شفتی میباشد که بر روی آن برای هر سیلندر بادامک هایی قراردارد که فعالیت گشوده و بسته کردن سوپاپها در زمانبندی مشخص و معلوم گردیده را اجرا میدهد.
لوازم یدکی ماشین چینی در یدکی حقی
میل سوپاپ یا این که تمایل بادامک همینطور در شکل نیاز میتواند مشتمل بر بادامک مازاد برای پمپ های سوخت باشد.
میل بادامک توان خویش را توسط زنجیر ؛ تسمه و یا این که دنده از رغبت لنگ میگیرد. سرعت چرخش میل بادامک در موتور چهار زمان نصف سرعت موتور ، و در موتور دو دوران موازی با سرعت موتور میباشد.
میل سوپاپ نیروی خویش را از روش تمایل تایپیت ها و اسبک ها به سوپاپها وارد می نماید.اما در موتورهایی که رغبت سوپاپ در بالای رمز سیلندر قراردارد ؛بادامک مستقیماً با اسبکها در تماس میباشد.
گاهی در موتورها از دو رغبت سوپاپ مستقل برای هرمورد از هدف ها فوق استعمال میگردد.
گونه های میل سوپاپ یا این که میل بادامک
میل بادامک (Camshaft) در بعضا موتورها در بالای سیلندر واقع میباشد و در برخی دیگر در زیر موتور قرار گرفته میباشد. اشکال تمایل سوپاپ را پیرو معرفی و گزینه نظارت و نظارت قرار میدهیم.
میل سوپاپ (Overhead Valve (OHV
این نوع تمایل سوپاپ که دیگر دیرین به حساب میآید با یکسری دهه پرمصرف سوابق ی درخشانی را در تاریخ برای خویش تصویب نموده است.
OHV به میل بادامکی گفته میشود که در ذیل موتور قراردارد و نیرو را از روش میله های بلندی به سوپاپ ها منتقل می نماید.
موتورهای مجهز بهاین نوع تمایل بادامک ها نسبت به اشکال دیگر، خرد خیس میباشند و دوام بالاتری دارا هستند. گفتنی میباشد، درین نوع موتورها، تهیه و تنظیم مجال بندی ظریف سوپاپ ها در سرعت های بالا، قدری اختلال میباشد. نکته منفی دیگر این که دراین نوع موتورها، نصب بیش تر از دو سوپاپ برای هر سیلندر نا ممکن میباشد.
گرایش سوپاپSOHC که بیشتر در موتورهای خطی وجود دارااست به طور ردیفی در بالای سیلندر قرار گرفته میباشد.
موتورهای خطی یک تمایل سوپاپ داشته و در هر سیلندر دو سوپاپ در لحاظ گرفته گردیده است. به جهت دخالت بدون واسطه تمایل سوپاپ یا این که رغبت بادامک برای گشوده و بسته نمودن سوپاپ ها مجال بندی سوپاپ ها در سرعت های بالا نسبت به موتورهای (Overhead Valve (OHV بسیار دقیقتر میباشد.
موتورهای خطی دو تمایل سوپاپ DOHC داراهستند که در اشکال V صورت آنان این تعداد به 4 میب سوپاپ ارتقا مییابد.
گرایش سوپاپ های DOHC به طور جفتی و در بالای سیلندرها قرار گرفته اند. این بدان مفهوم میباشد که در موتورهای مجهز به میل بادامک های DOHC، برای هر سیلندر چهار سوپاپ در حیث گرفته گردیدهاست؛ دو سوپاپ برای ورود هوا و سوخت و دو سوپاپ برای خروج گازهای نتیجه ها از احتراق.
درین آرایش و پیرایش تزریق هوا عالی شکل میپذیرد به این ترتیب با وسعت موتور یکسان نسبت به بقیه موتورها توان بیشتری ساخت و ساز میشود.