سنسور سرعت ماشین را از حیث طرز کارایی میاقتدار به دو مجموعه کلی از نگاه ساختار مکانیکی کارایی و یا این که ساختار الکترونیکی تقسیم کرد.
سنسور سرعت مکانیکی
به عبارتیطور که از اسم این سنسورها مشخص و معلوم میباشد، ساختار مکانیکی دارا هستند و مکانیزم بی آلایش منجر کارکرد آن ها میشود.
چرخدنده روی مبنا خروجی گیربکس منجر چرخش چرخدنده سنسور سرعت می گردد و سیم کیلومتر را که در اساس سنسور سرعت مکان می گیرد، میچرخاند. این سیم نیز در غایت سبب چرخش عقربه کیلومترشمار گردد.
سنسور سرعت اپتیکال
این نوع از سنسورها دارنده تابش نور و روشنایی ضعیف میباشند که معمولا از نوع مادون قرمزرنگ میباشد و با دیده معمولی چشم نمی شود. روبروی این نور و روشنایی یک برگه مدرج و اندازهگیریگردیده وجود دارااست که با عبور نوروروشنایی از آن تا وصال به گیرنده روبرو یا این که رفلکس فروغ، میقدرت سرعت دورانی را سنجید. این طریق اما در خودروها چندان کاربرد ندارد؛ ولی اکثری از وسایل سنجش سرعت دورانی اجسام از این شیوه به کار گیری مینمایند. این نوع از سنسورها نیز فارغ از تماس فعالیت مینمایند و به همین عامل نیز فساد مقداری دارا هستند. سنسور سرعت اپتیکال اعتنا بالایی دارااست و به گردوغبار، آب و آلودگی حساس وجود ندارد. ولی بروز عیب و مشکل در چشمی گیرنده و فرستنده ممکن میباشد فیس دهد و همینطور بها بالا و ابهامهای الکترونیکی دارا هستند.