موتورهای احتراقی بر تاثیر انفجارهای پیاپی باطن سیلندر به شغل میفتند؛ مطلقا این انفجارها بسیار حرارتزا بوده و باگاز دمای موتور و هرچه باطن آن وجود دارااست را بالا می برند.
همگی می دانیم برای رفع حرارت مازاد موتور یک رادیاتور دربردارنده آب و مایع ضد یخ در نصیب جلوی ماشین نصب میشود و از روش واترپمپ و ترموستات مایع خنککننده را باطن موتور به جریان میاندازد.
البته سیستم خنککننده رادیاتور ماشین برای رفع حرارت اضافه بعضی موتورها کفایت نمینماید؛ به ویژه در موتورهایی که دمای روغن به شدت بالا میرود، رادیاتور حدوداً نمیتواند همت چندان مثبتی روی کاهش دمای روغن به صورت بی واسطه داشته باشد. برای رفع این نقص مهندسان به خواسته کاهش دمای روغن یک وسیله خنک کن با اسم اویل ماژول را به موتور افزودند. در واقع اویل ماژول نوعی رادیاتور روغن میباشد که حرارت تولید گردیده در روغن موتور را به مایع خنککننده موتور جابجایی میدهد.
اویل ماژول در بازار جمهوری اسلامی ایران به طور همزمان با حضور موتور EF7 روی خودروهای داخلی نظیر سمند راز لهجهها زمینخورد. اویل ماژول موتور سمند EF7 دارنده دو شبکه غیروابسته روغن و آب میباشد. روغن بر تاثیر فشار ساختوساز گردیده بوسیله اویل پمپ پیش از عبور از غربال، وارد شبکه مربوطه در اویل ماژول می شود. از طرف دیگر آب رادیاتور نیز بوسیله واترپمپ به درون شبکه مربوطه در اویل ماژول وارد میگردد. براین اساس حرارت روغن در اویل ماژول به آب رادیاتور منتقل میگردد و از آنجا به سمت رادیاتور میرود تا به وسیله جریان هوا به خارج جابجایی پیدا نماید. درنتیجه دمای روغن موتور بعداز عبور از اویل ماژول تاحدودی خنکخیس گردیده و به حد استاندارد میرسد. با این فرایند خواص روغن برای زمان بیشتری مراقبت میگردد و قدمت موتور خودرو در تاثیر کاهش چگونگی روغن موتور بهاین زودیها زیر الشعاع قرار نمیگیرد.