گلگیر ماشین سه وظیفه مهم بر ذمه داراست:
الف. تامین در قبال آشغالهای جاده
یک کدام از وظایف اساسی گلگیرهای خودرو، ساخت و ساز یک بازدارنده محافظ در قبال آشغالهای جان دار در جاده میباشد که به سمت خودور پرتاب می شوند.
وسایل نقلیه در زمان جنبش با خطرها مختلفی مانند سنگ، شن، گلولای و بقیه آشغالهایی که از ذیل لاستیکها پرتاب می شوند، مواجه میشوند. درین موقعیت گلگیرها بهتیتر سپر شغل مینمایند و از اثر بدون واسطه این مواد بر بدنه خودرو، سطح زیرین و بقیه اجزای حیاتی دوری مینمایند.
فارغ از گلگیر، خطر زخم به رنگ، خوردگی و زخم مکانیکی ناشی از آشغالهای جاده بهطور قابل توجهی بیشتر خواهد بود.
ب- جذب ضربه در شکل بروز حادثه ها
گلگیرهای خودرو نقش مهمی در جذب و کاهش نیروهای ضربه در هنگام تصادف داراهستند. گلگیرها طوری پیاده سازی گردیدهاند که در شکل عکس العمل، تغییر و تحول صورت داده و یه خرده از انرژی جنبشی را جذب نمایند تا از شدت زخم به ساختار مهم خودرو کاسته گردد.
این خصوصیت خیرفقط با بهدست کمرساندن نیروی جابجایییافته به اتاق سرنشین، به حفظ از اشخاص امداد مینماید، بلکه ایمنی کلی خودرو را نیز ارتقاء میدهد.
گلگیرها اکثر اوقات با نصیبهای مچاله (crumple zones) پیاده سازی گردیدهاند که برای تغییر و تحول صورت در هنگام ضربه، دور از همکردن انرژی و کاهش خطر جراحت به مسافران مطلوب می باشند. به این ترتیب تغییر و تحول صورت گلگیرها در تصادفات یک خصوصیت پیاده سازی عمدی میباشد.
ج. یاری به آیرودینامیک و منفعتوری سوخت
گلگیرهای خودرو در صورتدادن به آیرودینامیک یک وسیله نقلیه نقش دارا هستند و بر ضریب درگ (drag coefficient) و عملکرد کلی آن تأثیر می گذارند. طرحهای امروزی گلگیرها اکثر وقت ها برای بهدستکمرساندن مقاومت هوا ساخته میگردند و بازده سوخت و کارایی آن را بهبود میدهند.
گلگیرهای صاف و یک دست به بی آلایشکردن جریان هوا در نزدیکی وسیله نقلیه، کاهش کشش و ارتقاء ویژگی ها کلی آیرودینامیکی یاری مینمایند.
با باصرفهسازی آیرودینامیک، گلگیرها خیرفقط به سودوری سوخت یاری مینمایند، بلکه بر پایداری و هندلینگ خودرو در سرعتهای فراتر نیز تأثیر می گذارند.