رانندگی در سطح شهر های لبریز رفت و آمد و نامرتب امری بسیار خسته کننده و غیر قابل تحمل میباشد، خصوصا در طی هایی که از خودرو هایی با دنده دستی به کار گیری نمائید به دلیل آن که هر توشه نیاز به فشار پدال کلاچ و ردوبدل دنده خواهید داشت.
درحال حاضر پروسه جابجایی نیرو و اقتدار تولیدی موتور به چرخ ها مستلزم وجود سیستمی میباشد که با مشغول شدن درین بین سبب ساز جابجایی قدرت موتور به چرخ ها خواهد شد، سیستم کلاچ (Clutch) یکی مهمترین این سیستم ها در خودرو میباشد.
کلاچ جنبش چرخشی یک شفت را به شفت دیگر منتقل مینماید، به عبارت دیگر، کلاچ رابطی فی مابین باکس دنده و موتور می باشد که در بالا قدرت موتور را به باکس دنده و آنگاه این قدرت را به چرخ ها منتقل مینماید.
“دیسک و شیت کلاچ” به یار و همدم صفحه هایی به یک برگه فولادی پرچ گردیده و این صفحه های فولادی به یاری فنر پیچشی جنبش دورانی را منتقل مینمایند، سیستم کلاچ به وسیله رابطی به اسم پدال کلاچ در دسترس بی واسطه راننده جای دارد تا در حین های مایحتاج، شخص مبادرت به فشار دادن این پدال کرده و مبادرت به بده بستان دنده نماید.
مثلا، وقتی که قصد دارید از دنده ۲ به ۳ یا این که برعکس بروید، بایستی آغاز پدال کلاچ را فشار دهید تا رابطه میان باکس دنده و موتور جدا گردیده و آنگاه دنده را بده بستان نمائید. فشار دادن پدال کلاچ در واقع سبب میشود تا رابطه در بین این دو سیستم که بوسیله دیسک و ورقه کلاچ به وجود آمده جدا گردد و توانمند به ردوبدل دنده باشید، با آزادکردن مجدد کلاچ، این رابطه مجددا برقرار می شود.