سیستم ترمز خودرو به نحوی تاسیس شده است که با عزم راننده در بخش چرخ ها اصطکاک ساخت و ساز کرده و سرعت ماشین را کاهش می دهد و در غایت آن را نگه میدارد در واقعیت این سیستم بدین لنت ترمز و دیسک چرخ اصطکاکی ساخت میکند تا عجله منفی ساختوساز گردد و سرعت معدود خواهد شد.
ترمز ها سیستمی میباشند که بر پایه ی قانون ها دینامیک و اصطکاک فعالیت می نمایند. بیشتر سیستم های ترمز که در خودرو های مدرن وجود داراست به یاری روغن فعالیت میکند.
اشکال سیستم ترمز خودرو ها
ترمز ها سبک های مختلفی داراهستند که سال به سال توسعه یافته خیس و بروز می شوند گاهی از یکسری نوع ترمز در یک خودرو به کار گیری میگردد.
ترمز مکانیکی
این ترمز در خودرو ها به طور مکانیکی و سابق ایفا میگردد. این سیستم در خودروهای سابق به فعالیت برده میشد و امروزه دیگر کاربرد چندانی ندارد.
ترمز هیدرولیکی
درین نوع سیستم ترمز که از روش فشار پدال و خطوط لوله های ترمز و سامانه ترمز گیری روغن ترمز به پیستون مو جود در چرخ ها انتقال میابد و ساختوساز اصطکاک می نماید.
ترمز الکتریکی
قابل به کارگیری در ماشین های برقی است.