برای فهم خوب همت رشته و وظیفه آن در سیستم خنککاری خوب میباشد آغاز خلاصهای از پروسه تلاش تک تک سیستم را تحقیق کنیم.
مهم ترین وظیفه سیستم خنککاری خودرو، حمایت دمای باصرفه و مطلوب برای فعالیت موتور میباشد. اجزای این سیستم به دو مجموعه تقسیم میشوند.
– مکانیکی: واتر پمپ- ترموستات- شلنگها- شبکههای مدار آب- رادیاتور و درب آن
– الکتریکی: حرفه یا این که پروانه، موتور حرفه، رله حرفه و ECU یا این که یونیت حرفه
معمولا بخشی از دمای تولید گردیده در موتور بوسیله اگزوز بیرون می گردد. البته قسمت دیگر در بدنه موتور مانده و منجر گرم شدن بلوک سیلندر، سرسیلندر و دیگر اجزای موتور میگردد. این گرما به وسیله سیستم خنک کننده کاهش می یابد. بنابراین که واتر پمپ آب رادیاتور را به مجاری و شبکههای مدار آب گوشه و کنار بلوک سیلندر هدایت مینماید. آب با جریان دراین مسیرها دمای بلوک و اجزای گوناگون موتور مانند سوپاپها و مانیولدها را کاهش داده و به سمت رادیاتور گشوده میشود. دمای آب در رادیاتور دوباره زیر آمده و توشه دیگر مسیر خویش را به سمت موتور در پیش میگیرد. البته دمای آب در رادیاتور از روش عبور از یک مسیر زمانبر با سطح زمان نادر و نزدیک با هوای خنک دور و بر در مجموع دوران عبور از رادیاتور کاهش می یابد. حرفه یا این که پروانه ماشین تحت عنوان دمنده نقش دفاعکننده این هوای محیطی را بر ذمه دارا هستند. براین اساس بایستی اظهار کرد که با وجود عنایت رادیاتور در تلاش سیستم خنککاری، این قطعه سوای حرفه همت خویش را از دست خواهد اعطا کرد و نمیتواند وظیفهاش را به نیکی و بی نقص جاری ساختن دهد.