حلقههای روغنی شیاردار یا این که شکافدار پیاده سازی می شوند. نوع پیاده سازی آنان به جهت ساخت قابلیت تردد روغن به بالا و زیرشان میباشد.
حلقههای روغنی معمولا در ذیلترین شیار پیستون قرار میگیرند، ذیلخیس از حلقههای فشاری و جایی در حدود ترک گژن پین. حلقههای روغنی خلال مراقبت مسافت یکسری میلیمتری پیستون با جداره داخلی سیلندر از تکثیر بیش تر از حد و اضافه روغن نیز خودداری مینمایند.
در واقع حلقههای روغنی مکلف به پیشگیری از مصرف بیش تر از حد و موردنیاز روغن و تهیه لقی پیستون باطن سیلندر می باشند. این تهیه و تنظیم لقی در معنای منع از حرکات عرضی پیستون هنگام بالا و تحت رفتن داخل سیلندر میباشد. گاهی یک حلقه روغنی نیز در شیاری ذیلخیس از ترک گژنپین تعبیه میگردد تا خودداری از نشر روغن، کاملتر و خوب شکل گیرد. دهانه حلقههای روغنی به تهیه قطر آن ها با قطر پیستون و سیلندر امداد مینماید. همینطور برای در دست گرفتن عالی روغن از یک منبسط کنندهی فنری در پشت حلقههای روغن و بغل رینگیهای فولادی آب کروم گردیده استعمال می شود. این حلقه کار انباشته کردن روغن از دیوارهی سیلندر را برای پرهیز از نفوذ آن به محیطی احتراق به یاری حلقه تراکم کامل شدن مینماید و در صورتیکه حلقه تراکم روی هم گذاشتن روغن را ناقص جاری ساختن داده باشد حلقه روغن آن را بدون نقص مینماید. روغن انباشته شده به وسیله این حلقهها نیز به کارتل روغن بازمیشود.