شغل تخصصی تهیه موتور ماشین یا این که تیون آپ مستلزم بعضا امکانات نسبتا معمولی، ولی حیاتی برای اجرای درست تهیه موتور میباشد. لوازم یدکی لیفان در قبلهای بدور (و بعضی امروزه)، خودروهای کاربراتوری را مبنی بر صدا و بوی اگزوز، معیار لرزش پیشرانه و تمام تجربه گردآوریگردیده از قبلی تهیه و تنظیم میکردند که در بخش اعظمی از مورد ها به جهت نبود علم فنی کافی، این اساسی به نیکی اعمال نمیگرفت و پیشرانه تهیه نمیشد یا این که زودتر از موعد از تهیه و تنظیم بیرون میشد.
امروزه می دانیم که یک تهیه و تنظیم اصولی چه برای خودرو کاربراتوری و چه انژکتوری، مستلزم تیمای از امکانات و ابزار منحصر به فرد میباشد تا فاکتور خطای انسانی از این معادله بغرنج حذف خواهد شد. به دنبال به معرفی بعضا از مهم ترین ابزارهای مرتبط با تیون آپ پیشرانه می پردازیم که اگرچه وجود بیشتر آنان الزامی و ضروری وجود ندارد، ولی فارغ از شک و تردید عمل تهیه و تنظیم موتور خودرو را برای شخص مکانیک معمولیخیس مینماید.
جریان سنج هوا و حیران وکیوم
نشانگر ترکیبی فشار/نبود
دستگاه جریانسنج هوا (Airflow Meter) ترازو هوای عبوری از روزنه گاز یا این که روزنه کاربراتور خودرو را میسنجد. پیشرانه هرچقدر تهیه و تنظیمخیس باشد و ظریفخیس شغل نماید، جریان هوای عبوری از آن بیشتر خواهد بود. حیران یا این که نشانگر وکیوم نیز یک نشانگر فشار هوای منفی (نبود یا این که وکیوم) میباشد. بیشترین ترازو وکیوم هنگامی نتایج میشود که پیشرانه در ایدئالترین شرایط کارایی خویش جای دارد. هر دو دستگاه در ورژن دیجیتال و مکانیکی جان دار میباشد. اگرچه این دو وسیله معمولا در خودروهای انژکتوری کاربرد چندانی ندارد، ولی حیران وکیوم همچنان میتواند بعضا ایرادهای داخلی هر سبک پیشرانه را برملا نماید. از این رو استعمال از آن در پیشرانههای انژکتوری نیز توجیه پذیر میباشد.
لامپ دلکو
لامپ دلکو، لامپ جرقه یا این که لامپ تایمینگ (Timming Light)، یک لامپ پرنور دستی میباشد که مبنی بر پالس الکتریکی گذرکننده از وایر شمع خودرو فعال می گردد و با هر توشه پالس، یک توشه نوروفروغ میدهد. تابانیدن نور و روشنایی توانمند این لامپ بر روی بالانسر میلنگ که محل تهیه و تنظیم زمانبندی سیستم جرقه خودرو میباشد، سبب ساز می شود بالانسر و اعداد و ارقام نوشته شده بر روی آن برای کسری از ثانیه بهشکل اثبات چشم خواهد شد. این مشاهده چشمی و بسیار ظریف، مکانیک را قدرتمند میسازد تا بهشکل تماما ظریف مجال جرقهزنی پیشرانه را در وضعیت ایدئال تهیه نماید یا این که تغییرو تحول دهد. این دستگاه بیشتر در تهیه و تنظیم مجال جرقهزنی خودروهای دیرین دارنده سیستم جرقه غیرکامپیوتری (دلکو) نظیر خودروهای قبل از دهه ۱۹۹۰ مشتمل بر دوو سیلو کاربرد داراست.
دستگاه دیاگ
دستگاه دیاگ دستی قابل حمل
در شرایطی که به خیال و خاطر داشته باشید گفتیم که در زمان مدرنیته، واژه دیاگ زدن نادرنادر جانشین واژه و کلمه تیون آپ و تهیه و تنظیم موتور خودرو شد. ولی واژه و کلمه دیاگ (Diag) مخفف فعل Diagnose (دیاگنوس) یا این که نام Diagnosis (دیاگنوسیس) یا این که صفت Diagnostic (دیاگنوستیک) به معنای عیبیابی میباشد. دستگاه دیاگ یک ابزار عیبیاب کامپیوتری یا این که Diagnostic Tool میباشد که به پورت کامپیوتر خودروهای دارنده ECU، پر اسم و رسم به پورت OBD (On Board Dignostic) متصل میگردد و به امداد سنسورهای جانور در موتور خودروهای نو، عیب و خطاها احتمالی را شناسایی مینماید.