بسیاری از کسانی که زیر کاپوت خودرو سرک میکشند و برخی کارهای فنی را شخصا انجام میدهند، حتما دچار عارضه برق گرفتگی با ولتاژ بسیار زیاد از سیستم جرقهزنی خودرو شدهاند. لوازم یدکی لیفان کوئل ماشین از نظر ساختار و نوع عملکرد دقیقا همانند یک دستگاه تیزر (Taser یا شوکر) یا سیستم جرقه اجاق گاز خانگی و فندکهای برقی عمل میکند. اگرچه تجربه شخصی و حس برق گرفتگی با ولتاژی فراتر از ۳۰ هزار ولت (و حتی بیشتر مخصوصا در کویلهای تقویتشده افترمارکت یا نمونههای کوئل انحصاری) به هیچ عنوان جذاب و مطلوب نیست، اما به دلیل کوتاه بودن مدت زمان این برقگرفتگی، آسیب جانی به همراه ندارد.
تجربه یک باره یا دوباره این حس برق گرفتگی میتواند با شوک ناگهانی در عضلات بدن همراه شود. ممکن است سر خود را به لبه کاپوت خودرو بزنید یا دست خود را در فضای تنگ اطراف پیشرانه زخمی کنید. یا همانند نگارنده این مقاله، برای کسر بسیار کوچکی از ثانیه بینایی خود را از دست بدهید و تصاویر پیرامون را تار و سیاه و سفید ببینید، اما بهصورت کلی برق گرفتگی با ولتاژ بسیار زیاد کویل به دلیل کوتاه بودن مدت زمان گرفتگی تقریبا بیخطر است.
آنچه برق گرفتگی با ولتاژ زیاد دلکو را خطرناک میکند، عدم آگاهی فنی از عملکرد سیستم جرقه و عدم آمادگی برای برقگرفتگی است. برای کسانی که آمادگی و دانش کافی در این زمینه را ندارند، ممکن است بدون آن که بدانند سیم ولتاژ بالا را در دست خود نگهدارند و تعداد دفعات برقگرفتگی را افزایش دهند. ممکن است کنترل خود را از دست بدهند و بر اثر هول شدن زمین بخورند، دست خود را روی قطعات داغ داخل پیشرانه یا در مسیر چرخش فن خودرو بگذارند و آسیبهای جانبی غیرمستقیم برای خود رقم بزنند. از آن گذشته باید تاکید کرد که بروز این برقگرفتگی برای افرادی که از مشکلات قلبی یا عصبی رنج میبرند، میتواند بسیار تحریککننده و حتی کشنده باشد.
هنگام کار با سیستم جرقهزنی خودرو، اکیدا توصیه میشود ابتدا دانش کافی از خطرات احتمالی را کسب کرده و حتما از دستکش کار با روکش لاستیک ضخیم استفاده کنید. همچنین تا جای ممکن به هنگام روشن بودن پیشرانه با سیستم جرقهزنی کلنجار نروید.