فنرهای لول امروزه در اکثر خودروهای سواری چشم می شود. لوازم یدکی لیفان این فنرها از قدیم در صنعت خودروسازی حضور داراهستند و امروزه یکیاز شایسته ترین سیستمهای تعلیق، فنربندی لول میباشد. تغییر و تحول در فنرهای لول درین نوع از سیستم تعلیق، سبب به تغییر و تحول طول میشود، به گونه ای که در خودروهای سواری، با ردوبدل فنرها با مثالهای اسپرت و کوتاهخیس، طول خودرو را کاهش می دهند و در خودروهای شاسی بلند و آفرودی، با ردوبدل این فنرها با مثالهای برتر و قدرتمندخیس، طول خودرو تغییر تحول پیدا مینماید.
ولی برای کاهش هزینه طول زدن درین سیستم تعلیق، طرزهای دیگری نیز وجود داراست. از جمله بعضی از اشخاص برای کاهش طول خودروهای سواری، طریق غیرعلمی و نادرستی مثل ارتقاء دما برای مجاورت شدن لایههای فنر به هم و در فیض پایین آمدن طول و یا این که برش دادن بخشی از آن را گزینش مینمایند. همینطور در خودروها آفرودی نیز با قرار دادن قطعهای از مال تفلون مشقت بار در پایین فنر، طول آن را ارتقاء میدهند که روشی بسیار رایج میباشد.
فنربندی میله پیچشی
همانگونه که از نام این فنربندی معین میباشد، یک میله با امکان فنری، در سیستم وجود داراست. این فنربندی را میاقتدار در اساس عقب بعضی از خودروها و یا این که در مبنا جلوی بخش اعظمی از خودروهای مدرن مشاهده کرد. معمولا تغییرو تحول در طول خودروهایی که دارنده این نوع فنربندی می باشند، خصوصا در شالوده جلو، با محدودیتهای بیشتری همدم میباشد.
فنربندی پنوماتیک و هیدرولیک
دراین نوع از فنربندی، قابلیت تغییر و تحول طول بوسیله راننده در هر مجال، ممکن میباشد. فنربندیهای پنوماتیک و هیدرولیک، تکنولوژی جدیدی نیستند و از دهه ۵۰ میلادی، در برخی از خودروها مصرف شدهاند و امروزه نیز بخش اعظمی از خودروهای گران قیمت و شاسی بلندهای گرانقیمت، بهاین نوع از فنربندی مجهز می باشند. در بنا شده در خودروهایی که دارنده فنربندی هیدرولیک و یا این که پنوماتیک می باشند، نیازی به تغییر و تحول نبوده و تهیه طول به وسیله راننده به راحتی و از داخل کابین جاری ساختن میشود. در حدود دو دهه میباشد که از این سیستم فنربندی به صورت بزرگای در خودروهای هنگفت و تجاری نیز به کار گیری میشود. قابلیت و امکان فنربندی پنوماتیک منجر گردیده تا امروزه، برخی از خودروهای سواری نیز با تغییر و تحول در نوع فنربندی، بهاین سیستم مجهز شوند.
اساس پورتال
همان طور که گفته شد، یک کدام از اقداماتی که در خودروهای شاسی بلند برای ارتقا توانگریهای بیراههنوردی آن ها اجرا میگردد، ارتقاء طول بدنه خودرو از زمین میباشد. ولی این عمل صرفا سبب ارتقا مسافت بدنه از زمین میگردد و همچنان نصیبهای زیرین اتاق مثل دیفرانسیل و گیربکس، به زمین مجاورت میباشد. درین مواقع، شیوههایی مثل به کار گیری از تایرهای تعالیخیس، قادر است مسافت از زمین را ارتقاء دهد. البته یک خط مش حرفه ای، استعمال از محورهای پورتال میباشد. در راز این محورها، یک تیم دنده جای دارد که سبب میشود تایر خودرو حدود چند سانتیمتر، زیرخیس از محل گذشته خویش نصب خواهد شد. بدین ترتیب، شالوده دیگر در اواسط تایر وجود ندارد و ارتفاعش چندین سانتیمتر ارتقا پیدا مینماید.