چرخ معمولیترین و مهمترین قسمت ماشین به حساب میآید که نیروی موتور را به سطح جاده منتقل مینماید و تکان آن روی مسیر را ممکن میسازد. لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد چرخها از اجزای مختلفی تشکیلشدهاند و هرمورد از این نصیبها برای ضمانت تکان سرازیر خودرو روی مسیر ضروری میباشند. خلال آنکه چرخ و حلقه دیدنی ظواهر ماشین را افزایش میدهد و زیبایی آن را بالا میبرد. طی سالیان درازی که بشر از وسایل نقلیه موتوری و درشکهها برای حمل و نقل استعمال مینماید، قطعاتی به اسم قالپاق خودرو یا این که درپوش چرخ برای نگهبانی از اجزای داخلی چرخ و یا این که هدف ها زیبایی گزینه به کار گیری قرار گرفته میباشد.
قالپاق و کاربرد آن
قالپاق در واقع یک نوع درپوش منحصربهفرد حلقه چرخ میباشد که فضای روی آن را میپوشاند و اذن نمیدهد که گرد و خاک، سنگریزه و دست اندرکاران مخرب فرنگی تا حد قابلیت به ساختار مهم حلقه و لاستیک ضربه بزنند.
این وسیله معمولا از مال پلیمر و پلاستیک ساخته میگردد و بیشتر به رنگ نقرهای و کرومی در بازار وجود دارااست. لوازم یدکی چینی مشهد البته در پیشین قالپاقهای فلزی و حتی چوبی نیز آیتم به کارگیری قرار میگرفتند. وظیفه قالپاق ماشین به دو مجموعه تقسیم میگردد:
۱- امان از حلقه
۲- جنبه زیبایی و دکوراتیو
تاریخچه قالپاق
تاریخچه قالپاق خودرو به قرن هفدهم میلادی برمیخواهد شد. در آن زمانه نصیب مرکزی چرخ درشکهها که می بایست پراز گریس میشد، بوسیله یک درپوش خرد به اسم هاب کپ آیتم مراقبت قرار میگرفت. در قرن بیستم میلادی با پیشرفت به کارگیری از خودرو، بهکارگیری قالپاق روی چرخ ماشینهای سابق، بهویژه حلقههای سیمی بیشتر آیتم پسند قرار گرفت. در آن روزگار قالپاق ماشین بیشتر از فلزاتی مثل آلیاژ برنج و ابعاد آلومینیوم ساخته میشدند.
در دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ به کارگیری از قالپاق فلزی از کالا فولاد ضدزنگ رایج شد. البته قالپاق پلاستیکی و پلیمری که امروزه در اکثر خودروهای حلقه فولادی چشم میشود، از دهه ۱۹۸۰ بدین طرف کاربرد فراوان یافت. ارزانی و آسانی ایجاد کرد قالپاقهای پلاستیکی دو برهان مهمی بودند که سبب رونق بهکارگیری این نوع قالپاق خودرو در بازار گردیده که تا به امروز نیز اشاعه داشتهاند.
امروزه قالپاق چرخ بیشتر برای حلقههای فولادی معمولی جهت مصارف زیبایی و تا حدودی محافظتی به فعالیت گرفته می گردد. ولی حلقههای آلیاژی اسپرت نیز برای نگهداری از نصیب مرکزی مشمول بلبرینگ و یا این که پیچ چرخها از یک قالپاق خرد به کارگیری مینمایند. از جمله حلقه ال ۹۰ دارنده اینگونه قالپاقی میباشد؛ برای بده بستان چرخ آغاز می بایست با آچار منحصر به فرد این قالپاق خرد را از راس حلقه گشوده کرد تا به پیچهای چرخ دسترسی پیدا گردد و بعد پیچها را گشوده کرد.
گونه های قالپاق ماشین
در قبل اشکال مختلفی از قالپاق فلزی گزینه به کارگیری قرار میگرفتند، البته امروزه بیشتر قالپاقها از کالا پلیمر و پلاستیک ساخته میشوند. فعلا بیشتر دو نوع قالپاق ماشین در بازار وجود دارااست که میقدرت بهراحتی مطابق نوع خودرو و حلقه آن نسبت به تهیه و تنظیم قالپاق متبوع مبادرت کرد. این تیمبندی مبنی بر نوع سوار شدن قالپاق روی حلقه صورت گرفته میباشد:
قالپاق فنری
این نوع از قالپاق فی مابین حلقه و پیچ چرخ قرار می گیرد و با به عبارتی پیچها روی حلقه سفت میشود. برای خارج آوردن قالپاق بایستی پیچهای چرخ را گشوده کرد. از مزایای این نوع قالپاق خودرو میقدرت به سفت بودن آن روی چرخ و نیفتادن در سرعتهای بالا اشاره نمود. عیب آن هم این میباشد که برای ردوبدل قالپاق مایحتاج میباشد آحاد پیچهای چرخ از روی ماشین گشوده گردد. برای این فعالیت واجب میباشد تحت ماشین جک بزنید و مراحل بده بستان چرخ را تماما ایفا دهید که زحمت متعددی دارااست.
قالپاق واشری
این نوع از قالپاقها روی تیم حلقه و پیچ چرخها بسته میشوند. به دور آن ها معمولا یک نوع واشر فلزی رینگای به یار و همدم خارهای منحصر وجود داراست که با فشار روی حلقه قرار میگیرند. راحتی ردوبدل جزو مزیتهای قالپاق واشری به حساب می آید البته این نوع از قالپاق خودرو بر تاثیر یک سری توشه درآوردن و جا زدن، معیوب میگردند و دیگر سفت روی حلقه قرار نمیگیرند. در سود احتمال در رفتن آنان در سرعتهای بالا بسیار زیاد میباشد.