قبل از آنکه شایسته ترین مجال ردوبدل روغن گیربکس را بدانید خوب میباشد اطلاعاتی کلی درباره خویش گیربکس و اجزای آن داشته باشید. لوازم یدکی لیفان گیربکس قسمت مهمی از اجزای فنی خودروست که به جابجایی اقتدار پیشرانه به چرخها با به کارگیری از نسبتهای مختلف دندهها امداد مینماید. گیربکس معمولاً فی مابین پیشرانه و چرخها نصب میگردد و از چند چرخدنده و شفت و سایز اجزا تشکیل گردیدهاست. این قطعه اصلی از روش کلاچ به گرایشلنگ پیشرانه متصل بوده و فعالیت کلاچ نیز انقطاع و وصل کردن موقتا پیشرانه و گیربکس در طی ردوبدل دندههاست. در واقعیت نقش مهم گیربکس را بایستی جابجایی مقدار مشخصی از اقتدار و گشتاور به چرخها در سرعتهای متعدد دانست تا براین اساس بتوان به پرفورمنس با صرفه دست یافت.
گیربکس خودکار
سیستمهای چرخدنده بکار رفته در گیربکسها تماس فلزی متعددی با یکدیگر داراهستند که منجر ساخت گرما و استهلاک قطعات میشود. اینجاست که روغن گیربکس سبب می گردد اصطکاک میان قطعات کاسته شده و گرمای تولیدی کمتر گردد. ردوبدل به موقع روغن گیربکس سبب ساز ضمانت تندرست قطعات گیربکس گردد. روغن گیربکس جاری کاری ویژه میباشد که برای گیربکسها و بقیه نصیبها پیاده سازی گردیده و به کوشش قابل انعطاف این قسمت اساسی خودرو امداد مینماید. جاری کاری نامناسب قادر است سبب خوردگی، استهلاک و نهایتاً فساد قطعات متفاوت اجزای فنی خودرو و گیربکس گردد که در انتها منجر از شغل افتادن خودرو و اجبار هزینههای هنگفت گردد.
شایسته ترین فرصت ردوبدل روغن گیربکس
شاید از بعضا مالکان خودروها این پاراگراف را شنیده باشید که روغن گیربکس نیازی به بده بستان ندارد! بدیهی میباشد که اینگونه چیزی نادرست بوده و روغن گیربکس نیز در درازمدت به جهت وجود ذرات ریز چگونگی خویش را از دست میدهد و به همین استدلال بایستی به تفکر بده بستان آن بود. سازندگان خودروهای مجهز به گیربکس خود کار سفارش کردهاند که روغن گیربکس را میبایست در فواصل کارکرد منظم بده بستان کرد. روغن گیربکسهای خود کار می تواند در غایت بخار گردیده و چگونگی خویش را از دست بدهد. درصورتیکه خودرو در ترافیکهای شهری زیاد ترد شده یا این که بهطور مکرر محمولههای هنگفت را یدک بکشد این پروسه سریعخیس چهره خواهد بخشید.
مداقه روغن گیربکس
عامل از دست رفتن چگونگی روغن گیربکس نیز گرمای تولیدی به خیال اصطکاک قطعات گیربکس میباشد. از آنجایی که روغن گیربکس مسئول سعی قابل انعطاف قطعات داخلی گیربکس بوده براین اساس فساد روغن قادر است منجر رنج ردوبدل دندهها گردد. اکثر خودروسازان می گویند روغن گیربکسهای خودکار را می بایست هر ۱۰۰ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر بده بستان کرد؛ البته بعضا مکانیکها معتقد میباشند شایسته ترین مجال بده بستان روغن گیربکس کمتر از کارکرد خاطر گردیده است. در واقعیت بعضا اشخاص می گویند روغن گیربکسهای خودکار را می بایست در میان هر ۵۰ هزار تا ۸۰ هزار کیلومتر بده بستان کرد.
بده بستان روغن گیربکس
ولی وضع و اوضاع برای گیربکسهای دستی پاره ای مختلف میباشد و اکثر خودروسازان پیشنهاد مینمایند روغن گیربکسهای دستی را هر ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار کیلومتر ردوبدل نمائید. برای اینکه بتوانید داده ها ظریفتری درباره شایسته ترین فرصت ردوبدل روغن گیربکس خودروی خویش پیدا نمایید عالی میباشد دفترچه راهنمای آن را پژوهش نمائید. ولی در حالتیکه خودروی خویش را پایینفشار قرار میدهید و یا این که بارهای هنگفت با آن حمل میکنید عالی میباشد روغن گیربکس را زودتر بده بستان فرمائید. مثلا موقعیت ذیلفشار یک خودرو میقدرت به تردد روزانه در ترافیکهای هنگفت ، حمل بارهای زیاد و… اشاره نمود.