اساس خودرو که در گویش انگلیسی با اسم «اَکسل» (Axle) شناخته می شود بخشی از همه خودروهای امروزه میباشد که با اتصال به اجزای مکانیکی چرخ، محوری اثبات برای چرخش آن فراهم نموده است؛ لوازم یدکی ماشین چینی در مشهد البته می بایست بدانید کهاین فقط وظیفه اکسل وجود ندارد و این قطعه نسبتا والا، وظایف هنگفت دیگری را نیز به دوش میکشد. سیستمهای امر، گروه جابجایی توان و سیستم تعلیق نیز بر پایه خودرو توکل کردهاند.
به لهجه معمولیخیس، اکسل یک میله یا این که شافت میباشد که با قرار به دست آوردن در راءس چرخها، اذن روزگار آزادانه را به آن می دهد. لوازم یدکی چینی مشهد باکسل به اجزایی مجهز گردیده که اقتدار را از موتور و باکسدنده بگیرد و به چرخها جابجایی دهد؛ پس راه و روش ارتباطی چرخ با پیشرانه به شمار میرود.
اکسل چه اجزایی داراست؟
از اساسیترین قسمتهایی که به اکسل متصل میباشند میقدرت به دیفرانسیل خودرو، پلوس و باکسدنده اشاره نمود. به طبع لیست بالا بلند پیوندها پایه به اینجا ختم نمی شود؛ نصیبهای دیگری زیرا چهار شاخ گاردان، فلانچ، سیم ترمز، دیسک ترمز، صلیبی خودرو، کرانویل و پینیون، پدال و لنت ترمز، پیستون و بوستر ترمز، BOSCH مندل و… هم با اکسل در خصوص میباشند. سطح بالای پیوندها اکسل با بقیه قسمتهای خودرو، التفات این قطعه را بیشازپیش مینماید.
اشکال اکسل کدام میباشد؟
در خودرو دو نوع اکسل از لحاظ کارکرد وجود داراست: اثبات یا این که تعلیق غیروابسته.
اکسل غیرمتحرک یا این که اثباتگردیده در بعضی وسایلنقلیه زیرا کامیونها مدل و هنگفت و وانتهای فارغ از شافت استعمال می شود. این نوع پایه فقط به سیستم تعلیق و امر یاری مینماید و کاری با دسته جابجایی توان ندارند. اکسل اثبات دارنده پیاده سازی بی آلایش داراست؛ بهاین شکل که در دو طرف آن، چرخها قرار دارا هستند که به یک بدنه اثبات متصل گردیده و روزگار هر چرخ سبب ساز چرخش چرخ دیگری گردد. این نوع مبنا خودرو خویش در گونه های پایین یافت میگردد:
مرده
عقب متحرک
جلو متحرک
جلو با امکان امرپذیری
مبنا تعلیق جدا دقیقا بر خلاف اکسل اثبات فعالیت مینماید و با چرخها منقطع از یکدیگر زمانه مینمایند.
گونه های اکسل عقب
اکسلهای عقب خودرو همه لزوما یکسان نیستند و با اعتنا به تفاوتهایی که در خودروها وجود داراست و کاربردشان می توانند متعدد باشند.
اکسل نصفه شناور: درین نوع اساس، چرخ به فلنج بیرونی شفت متصل می شود و عمل محافظت آن را جاری ساختن میدهد. این اکسلها دو یاتاقات درونی و بیرونی دارا هستند و در خودروهای مدل، شاسیبلندها و کامیونهای خرد و میانگین و وانتهای مدل مورداستفاده قرار می گیرند.
اکسل تک تک شناور: این پایه به لطف دو یاتاقان در مکان خویش شناور میباشد و برای جابجایی گشتاور از باکسدنده پیاده سازی گردیده و در خودروهای بزرگی زیرا کامیونهای هنگفت استعمال میشود. خودروهای باری دیگری هم که وزن بالایی داشته یا این که بارهای سنگینی را حمل مینمایند ممکن میباشد بدین نوع شالوده مجهز گردیده باشند.
اکسل سهچهارم شناور: این سیستم غامضخیس از سیستم نصفهشناور به حساب میآید و به محافظت هماهنگی چرخ ها یاری می نماید و نیروی جانبی و گشتاور پیشرانه را در دست گرفتن می نماید.
اشکال اکسل جلو
اکسل مرده: این نوع محورها در مکان باقی میمانند و با چرخها تکان نمیچرخند. بیشتر اکسلها و دیفرانسیلهای جلو مرده برای به دور نگه داشته شدن از تماس با غبار و آب باطن محافظ قرار می گیرند.
اکسل زنده: تفاوت اکسل زنده صرفا درین میباشد که نیروی موتور را از باکسدنده به چرخها منتقل مینماید.