کروکی تصادف در واقع گزارشی میباشد که مأموران راهور از صحنه تصادف تنظیم مینمایند. لوازم یدکی لیفان کروکی گواهی مهم برای تشخیص تقصیر کار رخداد میباشد و گاها برای گزینش واحد سنجش دیه نیز آیتم به کارگیری قرار میگیرد. بیان این نکته نیز اساسی میباشد که درحالتی که طرفین اتفاق مستلزم کروکی باشند نباید صحنه تصادف را به هم زده و خودروها را جابجا نمایند. مهم ترین مورد بعد از وقوع اتفاق تماس با پلیس میباشد تا در اسرع وقت به محل تصادف اعزام شوند. این کروکی تصادف میباشد که تقصیرکار رخداد را معلوم مینماید و بدین ترتیب تا حد قابلیت نباید خودروها از محل خویش جابجا شوند. همینطور می بایست از علائم ایمنی مطلوب برای هشدار به بقیه رانندگان استعمال شود.
گونه های کروکی تصادف
در میهن ما دو نوع کروکی برای تصادفات وسایل نقلیه وجود داراست که مشتمل بر کروکی سازشی و کروکی غیر سازشی میباشد.
کروکی سازشی
در اکثر تصادفات وسایل نقلیه از این نوع کروکی برای انتخاب تقصیر کار و خودروی ضرر چشم به کارگیری میگردد. درصورتیکه مامور راهور تشخیص دهد خسارات وارداتی به خودروها در سقف تعهدات مالی کمپانیهای بیمه میباشد کروکی سازشی را رسم مینماید. در واقعیت با این نوع کروکی یک گزارش بدون نقص درباره ویژگی ها راننده تقصیرکار و ضرروزیان چشم به هم پا کیفیت وقوع تصادف ارائه می گردد. برای رسم این کروکی قوانینی مایحتاج میباشد که به آن اشاره میکنیم:
تصادف دستکم دو خودرو با یکدیگر
تشخیص پلیس راهور
تقصیرکار بودن طرفین اتفاق
سکونت طرفین تصادف در شهرهای گوناگون
کروکی غیر سازشی
در شرایطیکه قوانینی به غیر از مفاد بالا در تصادف وجود داشته باشد سروان موعظه و رانندگی کروکی غیر سازشی را رسم خواهد کرد. این کروکی گزارشی دو ورقهای میباشد که گزارش بی نقص اتفاق و محل وقوع آن را ارائه مینماید. همینطور شرایط خودروها، عابران و ویژگی ها رانندگان نیز در کروکی غیر سازشی وجود دارا هستند. در برگه آنگاه گزارش بی نقص خصوصیات مامور راهور و گستردن وقوع اتفاق درج می شود. کروکی غیر سازشی در موردها تحت ارائه گردد:
واحد سنجش خسارات وارده فراتر از تعهدات بیمه باشد یااینکه به هیچ وجهً در تعهدات بیمه نباشد
طرفین اتفاق به دلایل متفاوت مثلا افت ارزش درپی پیگیری قضایی باشند
تصادف با صدمات جانی یاروهمدم باشد
یکی طرفین اتفاق به تشخیص سروان راهور اعتراض داشته باشد
فراروگریز راننده تقصیرکار از صحنه تصادف
اخذ ضرر و زیان بیمه بدنه با به کار گیری از کروکی (برای ضرر و زیانهای بیشتر از ۴۰ میلیون تومان در امسال)
رسم کروکی تصادف چه هنگامی الزامی میباشد؟
برای آنکه با موقعیت مورد نیاز برای رسم کروکی آشنا گردید مطلقاً موردها تحت را تفحص فرمائید.
وقتی که یک کدام از طرفین تصادف وسیله نقلیه نظامی، موتورسیکلت یا این که وسیله نقلیه هنگفت باشد
یک کدام از طرفین مدارک شناسایی همانند گواهینامه نداشته باشد
تصادف سبب ساز زخم جانی یا این که فوت گردیده باشد
تصادفات زنجیرهای و چندمرحلهای فیس دهد
یکیاز طرفین اتفاق در طول دندهعقب رفتن تصادف کردهباشد
دستکم ۲۰ روز از فرصت صدور بیمهطومار دو طرف واقعه پیشین باشد
وقتی که تصادف با شی اثبات یا این که حیوان ها چهره دهد
در موقعیت مذکور خودروها میبایست در صحنه تصادف باقی بمانند و جابجا نشوند. درصورتیکه صحنه تصادف به هر علتی به هم خورده باشد میبایست پیش از انتقال از خودروها و موقعیت محل رخداد تصویر و فیلم تهیه و تنظیم گردد تا مامور راهور با یاری آنها بتواند کروکی ظریفتری ترسیم کند.
به کار گیری از پهپاد برای مشابه سازی تصادف و رسم ظریف کروکی
اعتراض به کروکی
در بعضی مفاد طرفین واقعه به کروکی رسم گردیده به وسیله پلیس راهور معترض می باشند. دراینصورت بایستی شخص معترض به یاور کروکی و بقیه سندها خویش به دادگاه مراجعه کند. بعد از طرح گلایه و پژوهش حکم دهنده، فرمان رسم دوباره کروکی صادر می گردد. این پروسه شاید اندکی مجالبر باشد ولی فرآیند رنج وجود ندارد.
مقطع اعتبار کروکی تصادف
راننده خودروی ضررچشم حداکثر ۵ روز بعداز رسم کروکی زمان دارد تا به کمپانی بیمه مراجعه کرده و ضرروزیان خویش را اخذ کند. بعد از سپری شد این فرصت کروکی اعتبار خویش را از دست داده و کمپانی بیمه تعهدی در ارتباط پرداخت زیان نخواهد داشت.
کمپانیهای بیمه ضرروزیان را سوای کروکی پرداخت مینمایند؟
بدیهی میباشد که اخذ ضرر و زیان از کمپانیهای بیمه تابع موقعیت و ضوابط خاص خویش خواهد بود. در اکثر موردها یار و همدم داشتن کروکی برای مطالبه ضرر و زیان ضروری میباشد البته با اعتنا به ضوابط مو جود در بعضی موردها میاقتدار فارغ از کروکی تصادف نیز ضرروزیان را اخذ کرد. درصورتیکه جراحت جانی به طرفین اتفاق وارد نشده باشد و آن ها با یکدیگر به توافق رسیده باشند قابلیت و امکان اخذ ضرروزیان از بیمه فارغ از کروکی تا سقف ۴۰ میلیون تومان ضرر و زیان وجود داراست.