حلقههای پیستون (به انگلیسی Piston Rings) فضا پیستون قرار می گیرند و خلأ در بین پیستون و سیلندر را مالامال مینمایند.
لوازم یدکی ماشین چینی مشهد در یدکی حقی مشهد پیروزی
عموما هر پیستون در سیلندر دارنده سه حلقه پیستون میباشد. حلقههای پیستون در شیارهای روی پیستون در منطقهای به اسم تسمه پیستون (به انگلیسی Piston Belt) قرار میگیرند. به فضاهای دربین این شیارها، زمین حلقه (به انگلیسی Ring Land) میگویند.
هر پیستون دارنده سه حلقه پیستون میباشد:
حلقه فشار ۱
حلقه فشار ۲
حلقه در اختیار گرفتن روغن
حلقههای فشار ۱و۲
دو حلقه پیستون بالایی را حلقه فشار(Compression ring) می گویند و وظیفه آنها دوری از جابجایی گازهای نتایج از انفجار از بالای پیستون به تحت پیستون و وصال به شاتون و گرایش لنگ میباشد. عبور گاز از در بین پیستون و دیواره سیلندر و ورود آن به بلوک سیلندر مناسب وجود ندارد و به خواسته نگهداری فشرده سازی می بایست به دست کم رسد.
حلقههای فشار عمدتا از چدن ساخته میگردند و به دیوار سیلندر فشار میاورند. این فشار ناشی از خواص فنری این حلقهها میباشد و فرآیند احتراق سبب بیشتر فشرده شدن حلقههای فشار به دیواره سیلندر میگردد. در تصویر پایین روش همت حلقه فشار و ارتقا فشار وارده به دیواره سیلندر در زمان فرآیند احتراق اکران داده گردیدهاست.
همت حلقه پیستون در مراحل احتراق
روش سعی حلقه پیستون در روند احتراق
بهتر میباشد بدانید که حلقههای فشار ابدا به خویش پیستون نیرویی وارد نمیکنند. شیارهای مو جود روی پیستون عمیقتر از سایز حلقههای فشار میباشند و به آنها اذن می دهند در نواری روغنی عمل نمایند.
نقش دیگر حلقه پیستون جابجایی حرارت به دیواره سیلندر و جابجایی گرما میباشد. حلقههای پیستون دارنده شیاری میباشند که به آن گپ حلقه (Piston ring gap) گفته میشود و پهنا این شیار بوسیله خالق گزینش میگردد. گپ حلقه قابلیت نصب حلقه فشار پیستون را آماده مینماید.